DR. LATORCAI CSABA, a Miniszterelnökség államtitkára: (Hangosítás nélkül:) Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány álláspontja szerint az egyes központi kormányzati igazgatási szerveket érintő törvénymódosításokról szóló T/6063. számú törvényjavaslat jó és hatékony kereteket biztosít (Kézi mikrofont állítanak az államtitkár elé.) a kormány területfejlesztési céljainak megvalósításához, ezért üdvözöljük a képviselői kezdeményezést.

Az Alaptörvény 17. cikkének (1) bekezdése kimondja, hogy a minisztériumok felsorolásáról törvény rendelkezik. Ennek az Alaptörvényből fakadó alkotmányos kötelezettségnek eleget téve a törvényjavaslat által előirányzott szervezeti változás megmutatja Magyarország és a magyar kormány elkötelezettségét abban, hogy olyan fejlesztéspolitikát hozzunk létre, amely az eddigiekhez képest még sikeresebben csökkentheti az ország területei között a különbségeket, ezáltal még jobban szolgálhatja a magyar emberek érdekeit. Ahogy elhangzott, a törvényjavaslat elfogadásával létrejön a közigazgatási és területfejlesztési minisztérium.

Tisztelt Országgyűlés! Miközben Magyarország régiói mind az Európai Unió átlagához, mind pedig a nemzeti átlaghoz képest is figyelemre méltó felzárkózási ütemet mutattak az elmúlt időszakban, különösen, ha azt összevetjük a 2002-2010 közötti baloldali kormányzás időszakával, akkor azt látjuk, hogy hatalmas lépést tettünk előre, bár ettől még Magyarország egyes regionális különbségei továbbra is meglehetősen nagyok.

A nagyvárosi területek, agglomerációk növekednek, súlyos terhet róva a közszolgáltatásokra és az infrastruktúrára, miközben a nagyobb városokba való ingázás egyre nagyobb kihívást jelent a közlekedési hálózatok számára. Másrészt pedig a kisebb településekről történő elvándorlás komoly népességvesztést okoz vidéken, így a fejletlenebb területek kellő humánerőforrás nélkül maradhatnak.

Szemmel láthatóan jelentős fejlettségbeli különbség van az ország egyes területei között, úgy tűnik, ahogy Navracsics miniszter úr az előző, a területfejlesztésről szóló törvényjavaslat vitájában is elmondta, elértük a központosított fejlesztéspolitika határát. Ez a fejlettségbeli különbség másfajta fejlesztéspolitikai célrendszert kínált, eljött tehát az ideje a területi szemlélet visszatérésének.

És hogy miért van erre szükség? Közös célunk, hogy Magyarországot az öt legélhetőbb ország közé emeljük Európában, ennek legfontosabb területi vetülete pedig a vidéki térségek népességmegtartó képességének erősítése.

(14.40)

Az a célunk, hogy egyszerre adjunk felzárkózást és egyszerre nyújtsunk nemzetközi versenyképességet. Magyarország minden települése egyedülálló, csak meg kell találnunk közös erővel, közös gondolkodásban, hogy mi az az egyedülálló érték, ami segíti a település felzárkózását, nemzetközi versenyképességét. Igen, és ebben számítunk, számítanánk az ellenzékre, az ellenzéki képviselőkre is.

Ezen célok eléréséhez leghatározottabb álláspontunk szerint a területfejlesztési politika megújítása szükséges, ahogy ez az előző törvényjavaslat, a területfejlesztésről szóló törvényjavaslat vitájában is elhangzott.

Tisztelt Országgyűlés! A közigazgatási és területfejlesztési minisztérium létrehozásával a kormány aktuális területfejlesztési céljai, mint például az urbanizáció kedvezőtlen hatásainak mérséklése, a vidéki területek népességmegtartó képességének erősítése, a harmonikus területi fejlődés elérése a korábbiakhoz képest hatékonyabb módon válhatnak elérhetővé. A szervezeti struktúra ugyan változik, de a küldetés ugyanaz marad: a minisztériumoknak együtt kell működni, közösen kell dolgozni úgy, hogy ne tévesszék szem elől a nemzeti, polgári, kereszténydemokrata országépítést, valamint a magyar társadalom, a magyar emberek és a magyar családok jóllétének és jólétének garantálását.

Tisztelt Ház! Ahogy a vezérszónoki felszólalások között is elhangzott, az előterjesztő képviselők javaslata alapján 2024. január 1-jétől nemcsak egy új minisztérium, de egy új szervezet is megkezdi működését, ez pedig a nemzeti fejlesztési központ. Az európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkárság szervezeti átalakulásával létrejövő nemzeti fejlesztési központ létrehozásának fontos célja az operatív programok és a helyreállítási terv hatékony és szabályos végrehajtásának elősegítése, valamint az, hogy rugalmas működése maradéktalanul megfeleljen a legújabb és legfrissebb európai uniós szabályozási környezetnek és az audittapasztalatoknak. Az új szervezet a mindenkori európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter munkaszervezetében fog működni, melynek vezetője az európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár lesz.

Tisztelt Országgyűlés! A kormány, mint mindig, teljesíti alkotmányos kötelezettségét, a polgárait és a közjót szolgálja. Nehéz helyzetekben, mint például a jelenlegi háborús és szankciós veszélyekkel teli időszakban is, világos célokat kell magunk elé helyezni, és ahogy nehezedik a helyzet, a céloknak annál világosabbaknak és konkrétabbaknak kell lenniük.

A mi konkrét és világos célunk az, hogy a fejlesztéspolitikai intézményrendszer tervezett módosítása által a rendelkezésünkre álló forrásokat még hatékonyabban, még fókuszáltabban a magyar emberek és a magyar vállalkozások érdekében tudjuk felhasználni. Ezen cél elérése érdekében a kormány támogatja a képviselői önálló indítványt, ezért kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy az egyes központi kormányzati és igazgatási szerveket érintő törvénymódosításokról szóló törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek.

Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Engedjenek meg egy megjegyzést Arató és Harangozó képviselő urak felszólalásához. Nagyon kérem, hagyjanak fel azzal a magatartásukkal, hogy akasztják a magyar embereknek, a magyar vállalkozásoknak járó európai uniós forrásokkal kapcsolatos megállapodásunkat; hogy akasztják a pedagógusbér-emelést; hogy Brüsszelben nyíltan arról beszélnek, például Molnár Csaba, a DK képviselője, hogy az Európai Bizottság ne adjon Magyarországnak semmit; hogy nem szavazták és nem szavazzák meg a kormány brüsszeli megállapodásait visszatükröző törvényjavaslatokat. Hagyják abba azt a gondolkodásukat, hogy minél rosszabb az országnak, annál jobb a Demokratikus Koalíciónak, annál jobb Gyurcsány Ferencnek! Higgyék el, ettől nem lesz jó a DK-nak, ettől nem lesz jó Gyurcsány Ferencnek. Támogassák a magyar emberek, a magyar vállalkozások érdekében tett kormányzati erőfeszítéseket és ennek keretében támogassák az Országgyűlés előtt most fekvő törvényjavaslatot is.

És ha esetleg a magyar emberek vagy a magyar vállalkozások érdekében mégsem tudnák támogatni, mert nem akarnák, akkor legyenek tekintettel és legyenek figyelemmel arra a magyar parlamenti és közjogi hagyományra, hogy megadják a lehetőséget a mindenkori kormánynak arra, hogy az aktuális helyzetnek megfelelően a legjobb és leghatékonyabb kormányzati struktúrát megválaszthassa.

Tisztelt Keresztes Képviselő Úr! Jelenleg Magyarország élen jár az európai uniós források felhasználásában és annak hasznosulásában. Évtizedekkel korábban az Európai Unióhoz csatlakozott országokat előztünk meg fejlettségben. Ezt a nemzeti összefogással megvalósított eredményt ne kérdőjelezze meg csupán pártpolitikai szempontból! Legyünk büszkék a magyar emberek, a magyar vállalkozások történelmi teljesítményére! Támogassák ezt a törvényjavaslatot! Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti sorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage