HOLLIK ISTVÁN, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Még a mondanivalóm elején szeretnék reagálni az elhangzottakra. Bár Harangozó képviselőtársam ebben nem volt egyértelmű, de ha jól olvastam ki a szavaiból, akkor ők a digitális állampolgárság programot nem támogatják. Ezt sajnálattal hallom és veszem tudomásul. Én arra is kérném Harangozó képviselőtársamat, hogy legyen kedves elmenni a választóikhoz  ha vannak még ilyenek , és tessenek nekik elmagyarázni, hogy önök nem támogatják azt, hogy ezentúl az állampolgárok abszolút felhasználóbarát módon a telefonjukon tudjanak ügyeket intézni.

Azt is megértem, hogy pártpolitikai okokból önöknek az adatok felhasználásával kapcsolatos aggályokat kell felvetniük, de egyrészt tartalmilag az államtitkár úr expozéjában már előre elhangoztak ezekre a vádakra a cáfolatok. De azt gondolom, hogy alapvetően ilyen aggályokat megfogalmazni egy olyan párt részéről lenne csak hiteles, amely a személyes adatokkal nem bánt úgy, ahogy a baloldal bánt az elmúlt években. Mert a baloldal nyugodt szívvel és könnyedén megtette azt, hogy amikor támogatóinak a személyes adatait gyűjtötte, akkor azt odaadta egy haveri cégnek, Bajnai Gordon DatAdat nevű cégének, amely meg ezeket a személyes adatokat kivitte külföldre. Tehát magyar állampolgárok személyes adatait egy haveri baloldali cég szépen kivitte és külföldön tárolta. Én azt gondolom, hogy ez egyrészt felháborító, másrészt az a baloldal, amely ilyeneket tett magyar állampolgárok személyes adataival, az nem vethet fel az adatok felhasználásával kapcsolatos aggályokat.

Ráadásul, ahogy itt elhangzott  én is szeretném megismételni , a digitális állampolgárság programban való részvétel önkéntes. Tehát ha valaki pártpolitikai okokból vagy bármilyen más okból, akár jogi meggyőződés alapján nem szeretne részt venni ebben a programban, akkor nem vesz részt. És csak szeretném jelezni, hogy ehhez hasonlóan néhány európai uniós országban már elindult ilyen digitális program, és van digitális állampolgárság. Sőt arra is fel szeretném hívni a baloldal figyelmét, hogy van olyan ország, ahol ez kötelező. Például Dániában nem önkéntes a lehetőség, hanem kötelezve vannak az állampolgárok arra, hogy a digitális állampolgárság adta lehetőségekkel éljenek. Ez az egyik dolog. A másik pedig az  ahogy az is már elhangzott , hogy az államhoz semmilyen új adat nem kerül. Az állam csak olyan adatokat fog kezelni, amelyeket már eddig is kezelt.

Még egyszer mondom, nagyon sajnálom, hogy a baloldal ezt az előremutató és a jövőről szóló kezdeményezést nem támogatja. Talán azért, mert nem érti meg az idők szavát.

Onnan szeretném kezdeni, hogy én úgy gondolom, a digitális állampolgárság program egy szerves folytatása annak a politikának, amelyet a Fidesz-KDNP 2010-ben megkezdett és amelynek az volt a célja, hogy az állami szolgáltatásokat minél egyszerűbbé és elérhetőbbé tegye az állampolgárok számára. Ebben a tekintetben elég messziről indultunk. Az egy dolog, hogy 2010-ben az ország a csőd szélén táncolt, de magára az államra, az állam szervezetére, a közigazgatásra mindent lehetett mondani, csak azt nem, hogy az állampolgárok számára könnyen elérhető és ügyfélbarát lenne.

2010-ben elindult egy munka, amelynek azt gondolom, az első és legfontosabb eleme a kormányhivatalok létrejötte volt. Ezt azért szeretném kihangsúlyozni, mert ha korábban egy állampolgár ügyet akart elintézni, akkor egy ügy kapcsán akár több hatósághoz is el kellett látogatnia. A kormányhivatali rendszer felállításának az újszerűsége abban állt, hogy az állammal kapcsolatos egész ügyintézést egyablakossá tette. Tehát a kormányhivatalok létrejöttében az egyablakosság  ezért is hívják kormányablaknak  volt az újszerű, magyarul az állampolgár odament, és az állammal kapcsolatos ügyét egy ablaknál tudta elintézni. Még ha több hatóság is volt érintett, az volt a kormányzati szándék, hogy azok az állami hatóságok szépen egymás közt kommunikáljanak az ablak mögött, de az állampolgárnak csak egyetlenegy ablakhoz kelljen elmennie. Azt gondolom, hogy a kormányablak beváltotta a hozzá fűzött reményeket, az emberek ezt szívesen veszik igénybe. 2010 után egyértelműen csökkent a várakozás, csökkent az ügyintézőkkel való interakció, és rövidült az ügyintézési idő, sőt az egyablakos rendszerben sok esetben, sok ügytípusnál az ügyintézés díjtalanná vált.

Aztán ahogy megyünk tovább, a következő fontos lépés az volt, amelyet egyébként a kormány már 2010-ben meghirdetett, hogy az adóbevallások rendszerét egyszerűsíteni fogja.

(9.40)

Még 2010-ben elhangzott, hogy az adóbevallásnak olyan egyszerűnek és rövidnek kell lennie, kicsinek, mint a söralátét. Ezt a kormány által saját maga számára teremtett elvárást is felülmúlta az e-szja, ami, azt gondolom, egy mintaprojekt abban a tekintetben, hogy időre, olcsón, precízen elkészült, nem volt vele probléma. Ma az adóbevallás nemhogy söralátét méretű, hanem ennél sokkal kisebb, összesen egyetlenegy gombnyomásra van szüksége az állampolgárnak, és az adóbevallás készen van, ugyanis azt  a korábbi rendszerrel ellentétben  az adóhatóság maga elkészíti, egy online platformon elérhetővé teszi az állampolgárok számára, és az adóbevalláshoz nem szükséges más, mint az, hogy egy állampolgár átnézi a saját maga adóbevallását, amit az adóhatóság elkészített előre a számára, és ha azt helyesnek tartja, akkor egy gombnyomással jóváhagyja. Ez is egy újabb lépés volt annak érdekében, hogy a magyar államot ügyfélbaráttá tegyük.

Azt gondolom, hogy elérkeztünk a mába, és fontos mérföldkő a digitális állampolgárság programja, hiszen azt gondolom, mindezeken túl egy újabb szintet fog lépni a magyar állam, és még kényelmesebbé, egyszerűbbé fogja tenni a magyar emberek számára az ügyintézést. Merthogy valójában miről fog szólni a digitális állampolgárság program? Arról fog szólni, hogy felmenő rendszerben bár, de minden, az állammal kapcsolatos ügyintézést egy magyar állampolgár a telefonján keresztül el tud intézni, és ahogy ez egyébként kiválóan működött az e-szja esetében, úgy gondolom, biztosak lehetünk abban, hogy ez minden ügytípus esetében majd a digitális állampolgárság program keretén belül is így lesz.

Még egy fontos előzményt elfelejtettem. A Covid rákényszerítette a kormányt, hogy gyorsított tempóban, de az elektronikus egészségügyi szolgáltatásokat vezesse be. Így alakult meg az EESZT-rendszer  amelyet nagyon sokan még EESZT-ként ismernek , ma már Egészségablak a neve, ahol egyébként e-recept-felírás lehetséges, az orvos nyomon tudja követni az előzményeket, ezen az oldalon a leleteket is megtalálhatja minden állampolgár, a saját leletét.

Nemrég fogadtunk itt egy német fiatal csoportot, akik teljesen megdöbbentek, hogy Magyarországon az Egészségablak ilyen flottul működik. Azt mondták, hogy náluk ez teljességgel elképzelhetetlen. Tehát a nagy tradíciókkal rendelkező, gazdag Németország a digitalizáció tekintetében, jó ezt kimondani, de lényegesen hátrébb tart, mint Magyarország.

Ráadásul, azt gondolom, hogy amikor a digitális állampolgárság programról beszélünk, akkor érdemes szót ejteni a pozitív nemzetközi példákról is, hiszen abból is van már jó néhány; van az Európai Unión kívül, például Szingapúr esetében, de van az Európai Unión belül is. Itt érdemes megemlíteni Dániát. Az az alapvető különbség, hogy ott ez kötelező, nálunk önkéntes lesz. De szeretném idehozni az észtországi példát. Észtországban a közszolgáltatásoknak ma már a 99 százaléka 24 órán belül online elintézhető, és az észtek kiszámolták, hogy az ő digitális állampolgárság programjukkal évente több mint 1400 évnyi munkaidőt  az összes állami alkalmazottét egyben  takarít meg az észt kormány, és egyébként az állampolgárok pedig ennyi időt spórolnak meg.

Tehát teljesen világosan látszik, hogy ezek a rendszerek biztonságosak, kényelmesek, és azt a célt szolgálják, hogy azok a technológiák, amelyek ma már rendelkezésre állnak, és egyébként a piaci szektorban évek óta, ha nem egy évtizede használják őket, ezeket a technológiai lehetőségeket a magyar állam is használja ki. Erről szól valójában a nemzeti digitális állampolgárság program, amely, azt gondolom, nagyon helyesen egyébként, felmenő rendszerben kerül bevezetésre, és a lényege az, még egyszer mondom, hogy a mobilunkon minden ügyet az állammal kapcsolatban el tudjunk intézni.

Ez maga a jövő, ezért természetesen a KDNP, ahogy a Fidesz is  a baloldallal ellentétben  támogatni fogja a digitális állampolgárság programot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage