SZABADI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! A nemdohányzók védelmében jelentős előrelépés történt, az nem vitatható, de azért vannak árnyoldalak is.

Az előttünk álló törvényjavaslat alapján megállapítható, hogy Lázár János miniszter úrnak a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása mellett a főleg hódmezővásárhelyi ismerősei által lebonyolított dohányforgalom növelése is a szívügye, ezt azért hozzá kell tennünk. Településfejlesztésért és településrendezésért is felelős miniszterként idén júniusban vette át Nagy Márton miniszter úrtól a trafikkoncessziók kezelését, de máris hozzányúl a nevéhez fűződő több mint tízéves trafiktörvényhez. Itt jegyezném meg, hogy annak idején a trafiktörvénynek áldozatul estek olyan családok is, amelyek tagjai apáról fiúra szállóan, hagyományosan üzemeltettek trafikot, ami a család megélhetését biztosította, de nyilván nem voltak azoknak a kedvezményezetteknek a körében, hogy ezt tovább folytathassák, tehát ezért komoly árat fizettek ott egyes családok. És most is van a trafiktörvénynek olyan része, ami által, ha mégis van olyan család, amely ezeket a jogokat megkapta, szerencsére, akkor például most, ha tovább szeretné adni, nem teheti meg, vissza kell adnia, majd újra kell pályázni. Azért ezt is illő lenne esetleg felülvizsgálni.

Nem véletlen miniszter úr igyekezete: a KSH adatai szerint tavaly, infláció ide vagy oda, rekordot döntött a dohányáru kiskereskedelmi eladási forgalma, ami elérte az 1100 milliárd forintot. Ehhez képest 2021-ben 974 milliárd forint, 2018-ban 700 milliárd forint volt, tehát látható, hogy ez mennyire jövedelmező üzlet.

Összességében 2022-ben a teljes kiskereskedelmi forgalom 6,5 százalékát a dohányáruk tették ki, ami a költségvetésnek is jól jövedelmezett. 2022-ben dohánytermékekből 476 milliárd forint jövedékiadó-bevétel származott, ami 63 milliárd forinttal volt több, mint az előző évben. Ezzel párhuzamosan nőtt a dohánytermékek utáni áfabevétel is, tehát érthető az, hogy ez egy nagyon jó, aranytojást tojó tyúk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az országos dohányüzlet a nemzeti trafikok monopol dohánybeszállítójának és gyártójának is jól jövedelmez. Az Országos Dohányboltellátó Kft. árbevétele, rövidítve ez az ODBE, tavaly meghaladta a 920 milliárd forintot, amiből az államkasszába 8,8 milliárd forint koncessziós díjat fizetett be.

A Continental Dohányipari Zrt. 2022-ben 64 milliárd forint árbevételt ért el. Az ODBE többségi részesedése a Tabán Trafik Zrt. tulajdona, amely mögött a hódmezővásárhelyi Sánta és Veszelovszky családok állnak. A Continental dohánygyár szintén ugyanezen két család kezében van. Emellett a családtagok, barátok és ismerősök számtalan trafikkal rendelkeznek országszerte.

Úgy gondolom, hogy amellett, ahogy kezdtem is a hozzászólásomat, a beszédemet, hogy vannak a nemdohányzók védelmében jelentős előrelépések, de azért az árnyoldalon egyet s mást lehet látni. Bár a 20 évre szóló trafikkoncessziók pályázati úton és főként ismerősök kezébe kerültek, nem értünk egyet a törvényjavaslat azon rendelkezésével, hogy a dohánybolt-üzemeltetés az eddiginél szélesebb körben lesz alkalmazható a koncessziós pályázat mellőzésével, vagy még ellátatlan településen kijelölés útján. Ahogy már említettem, vannak olyan esetek, amikor ildomos lenne, mondjuk, hogy egy család tovább tudja vinni a megélhetését biztosító trafikot, akkor ő ezt nem teheti meg, vissza kell adnia és pályázni kell, ugyanakkor párhuzamosan vannak lehetőségek, amikor, mondjuk, valakire csak rámutatnak, hogy ő ezt megcsinálhatja, tehát itt is van azért olyan, amit rendbe kellene tenni, akár gondolatilag is.

Nem értünk egyet azzal sem, hogy a kormány új lehetőségként és piaci résként tekint a vendégmunkásokra, és dohányboltokat nyitna az óriásberuházások mellé, ahol legalább 4000 munkás dolgozik. Nyilván jó üzlet, és ezt a piaci rést jól meg is látták. Ezzel a kormánynak az elhibázott gazdaságpolitikája mellett további érdeke fűződik a vendégmunkások tömeges beáramoltatásához, hiszen kell a piac.

A Mi Hazánk Mozgalom a leghatározottabban fellép a vendégmunkások tömeges behozatalával szemben. A közbiztonsági és közegészségügyi problémák mellett alkalmazásuk a hazai bérszínvonal letörésével jár, ami felgyorsítja a magyar munkaerő elvándorlását, és mellékágon ezzel a dohánybiznisszel is tulajdonképpen még egy sápot tudnak ezzel lehúzni. A Mi Hazánk Mozgalom Virradat programjában egy olyan népegészségügyi stratégia megalkotását tűzte ki célul, amely a megelőzhető halálozás csökkentése érdekében többek között a dohányzás visszaszorítását az intézkedései között tartalmazza. Éppen ezért egyetértünk a törvényjavaslat azon szigorításával, amely a fiatalkorúak védelme érdekében erőteljesebb szankcionálást javasol. Egyetértünk vele, de elkésettnek tartjuk, továbbá hiányoljuk, hogy a törvényjavaslat nem tartalmaz komplex megközelítést a megelőzés érdekében, bár a szándék mindenképpen jó; azt mondjuk, nem elkésett, mert védekezni soha nem késő.

Egy európai uniós felmérés alapján 2020. augusztus, szeptember hónapokban, amíg az Unió területén élő 15-24 éves fiatalok közül minden ötödik dohányzott, nálunk  tisztelt képviselőtársak, most figyeljenek  minden harmadik fiatal. További elkeserítő adat, hogy a megkérdezettek 40 százaléka Magyarországon 15-17 éves korában szokott rá a dohányzásra. Különösen veszélyesnek tartjuk, hogy a fiatalok körében az új típusú dohánytermékek kipróbálása magas arányt képvisel, mivel ezek nikotintartalmuk miatt szintén függőséget okoznak. Az eladási adatok szerint már minden második szál cigire jut egy hevítésre szánt dohánytermék.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya arról nyilatkozott, hogy még mindig nagyon nagy problémát jelent a 18 éven aluliak dohánytermékekkel való kiszolgálása. A törvényjavaslat szerint magasabb pénzbírságra, hosszabb zárvatartásra vagy akár az engedélyük elvesztésére is számíthatnak azok a trafikok, amelyek kiskorúakat szolgálnak ki dohánytermékekkel. Ez mindenképpen egy jó gondolatiság, hiszen elfogadhatatlan, hogy fiatalkorúak ki legyenek szolgáltatva ennek a lehetőségnek, hogy kiszolgálják őket.

Kifogásoljuk azt, hogy ha a jelenség gyakorlatilag a trafiktörvény hatálybalépése óta fennáll. Akkor miért vártak tíz évet, hogy megemeljék a bírságokat? Ez is egy kérdés, talán költői is. A Mi Hazánk egyetemista gyakornokai által megkérdezett dohányboltosok vagy arról nyilatkoztak, hogy még soha nem volt náluk ellenőrzés, vagy ha évente egyszer belefutottak, az eddigi bírságokat könnyedén kifizették. Álláspontunk szerint a szankciók szigorítása nem ér semmit az ellenőrzések sűrítése és szigorítása nélkül. Tehát ezt a kettőt azért erősen össze kell hangolni. Továbbá hiába a törvény szigora, ha a kiskorúak az idősekkel vásároltatnak dohányterméket; ezt csak mellékágon jegyzem meg.

A Mi Hazánk Mozgalom gyakornokainak véleménye szerint a legtöbb fiatal a társaság nyomására, bulikon, baráti összejöveteleken kezd el dohányozni, ami átmegy függőségbe, de a média hatására is rászokhatnak a dohányzásra.

A megoldást a megelőzésben látjuk, melynek keretében az iskolákban kötelezővé tenné a dohányzással kapcsolatos ismeretterjesztő előadásokat a Mi Hazánk Mozgalom, továbbá a közösségi médiában is kampányokat indítanánk, hogy a fiatalokat meggyőzzük arról, hogy nem menő a cigizés, hanem inkább ciki.

(14.10)

Ezek fedezetét az ODBE, amely elég tetemes bevétellel rendelkezik, által fizetett koncessziós díj jelentené, amit a Mi Hazánk Mozgalom jelentősen meg is emelne.

Tisztelt Képviselőtársak! Vannak törekvések ebben a törvénymódosításban, amelyek jók, de az árnyoldalakra nagyon erősen oda kell figyelni. Köszönöm a figyelmüket. (Novák Előd tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage