ARATÓ GERGELY, a Törvényalkotási Bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: (A hangosítás nem működik.) Tisztelt Ház! Ennek a törvényjavalatnak az esetében folytatódik az a korábbi kormányzati gyakorlat, hogy érdemi, a törvényjavaslat tartalmát jelentősen módosító vagy kiegészítő javaslatok a Törvényalkotási Bizottságon keresztül érkeznek be, ami azt jelenti, hogy ezeknek a javaslatoknak nincs sem plenáris vitája ezen a vitán kívül korábban, sem bizottsági vitája, sem társadalmi vitája. Még azon a meglehetősen laza eljáráson sem mennek keresztül, amelyet az önök törvényalkotási eljárásai jelentenek, hanem szerda este megérkezik a Törvényalkotási Bizottság tagjaihoz egy javaslat, amelyről csütörtökön aztán a bizottság már szavaz is, és a következő héten a parlament elé kerülnek.

Rendkívül értékes gondolatokról maradtak le képviselőtársaim, de talán most akkor jó lesz. (Dr. Fónagy János: Hallottuk!) Köszönöm szépen. (Felteszi a mikrofont.) Szóval, ott tartottam, hogy sajnálatos módon ezek a javaslatok is úgy érkeztek a Törvényalkotási Bizottság elé, hogy nem megfelelő módon sikerült ezekkel a javaslatokkal az országgyűlési folyamaton keresztülmenni.

De mi a tartalma ezeknek a javaslatoknak, mik a fő kifogások? Én most két területet emelek csak ki, másokat is mondhatnék.

Az egyik terület a Budapest Airporttal, a repülőtér megvásárlásával kapcsolatos ügyek. Itt a javaslat általános vitája kapcsán is szót váltottunk már erről a kérdésről, de most ezekből a módosító indítványokból még inkább világossá válik, hogy milyen szándékok vezetik a kormányzatot akkor, amikor sok milliárd forint közpénzt költenek a repülőtér megvásárlására. Teljesen egyértelmű, hogy az a cél, hogy az ebben közreműködő vállalkozások, a beszállítók, az üzemeltetők minden különösebb korlátozás nélkül lehessenek kiválasztva, ne legyen semmilyen átláthatósága annak, hogy ki és milyen módon kereshet a repülőtéren.

(18.20)

Erről szól a javaslat. Most ezek a módosító javaslatok is erről szólnak, többek közt csökkentik az átláthatóságot a repülőteret üzemeltető cégben, vagy hogy a kedvencünket említsük meg, megszüntetik a repülőtér vezetői esetében a nemzetbiztonsági átvilágítás szükségszerűségét, tehát nem lesz nemzetbiztonsági átvilágítás egy olyan cégnél, amely mégiscsak Magyarország biztonsága szempontjából sok szempontból alapvető. Teljesen egyértelmű, hogy megvannak már a nyertesek, megvannak az üzemeltetésre kiszemelt személyek, megvannak a cégvezetők és azok a beszállítók, akik majd jelentős profitot tudnak realizálni ezen a repülőtéren. Nem az állam fog jól járni, nem az adófizetők fognak jól járni, hanem rengeteg közpénz elköltése árán újra a szokásos, szűk milliárdos kör érdekeltségeit fogják gazdagítani. Most ez elől hárítják el a még meglévő törvényi akadályokat.

Tovább folytatódik a javaslatban, erről is beszéltünk az általános vitában is, az állami vagyon osztogatása, elherdálása. Kap egy kisebb vállalatot a Lázár Jánoshoz köthető közalapítvány. (Csepreghy Nándornak:) Igen, államtitkár úr, nézzen utána! Csodálkozva nézett államtitkár úr, de így van. Természetesen újabb vagyonhoz jut a református egyház, ez alkalommal egy kórházat és néhány egyéb értékes ingatlant kapnak meg. Folytathatnám tovább a sort. Jól látható módon önök nem tudnak betelni azzal, hogy az állami vagyon különböző darabjait szétszórják különböző szövetségesek, rokonok, barátok és ismerősök között.

Összességében tehát azt tudom mondani, hogy a Törvényalkotási Bizottságban benyújtott módosító javaslatok nem javítják, hanem rontják ezt a törvényt, így a bizottság ellenzéki tagjai mind a módosító javaslatokat, mind pedig a törvényjavaslat egészét elutasítják. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage