DR. FÓNAGY JÁNOS gazdaságfejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat által kitűzött szabályozási célok előmozdítják az állami vagyonnal való gazdálkodás további racionalizálását, az állami stratégiai vagyon hatékony, ugyanakkor a piaci kihívásokra rugalmasan reagáló hasznosítását, továbbá alkalmasak arra, hogy a gazdasági szereplők jogrendszerbe vetett bizalmát erősítsék meg.

Itt egy pillanatra megállok és reflektálok a képviselő urak előbbi felszólalásaira. Itt nemcsak a jelen vagy az elmúlt kormányzati ciklust, hanem akár a 2010, vagy akár a ’98 és 2002 közötti időpontot is vissza tudom idézni, tisztelt képviselőtársaim. Magyarországon a XX. századi magyar történelem miatt számos értékes épület és sok más egyéb vagyontárgy pusztult el, eltűnt, elvitték, elrabolták et cetera, egyebek mellett a második világháborúban túlnyomórészt erősen sérült megmaradt ingatlanállomány helyreállítása a korábbi évtizedekben gyakorlatilag nem vagy minimális módon valósult meg. Csak emlékeztetni szeretném képviselőtársaimat arra, hogy amely épületek megmaradtak ebből az ingatlan vagyonból, azt gyermekotthonként vagy öregek otthonaként, vagy téeszirodaként hasznosították, tehát csupa olyan fenntartó által, aki magára az épületre csak a minimálisat vagy annyit sem tudott fordítani, vagy csak annyit, ami éppen a működéséhez kellett.

(18.30)

S így jutottunk el a rendszerváltás időpontjához, melytől kezdve az ország mindenkori gazdasági teherbíró képességének megfelelően, úgy gondolom, hogy számos műemléki ingatlant  legyen az bármilyen kastély, legyen az akár Edelénytől Eszterházáig, vagy Fertőd , tehát nagyon sok olyan ingatlant tudok említeni, amelynek a helyreállítása az elmúlt évtizedekben megtörtént. De az elmúlt tízegynéhány évben kifejezetten erre szóló kastélyprogramok szolgálják ezeknek az ingatlanoknak a rehabilitációját, és a jelenlegi szakminisztérium is nagyon komoly erőfeszítéseket fordít a még felújításra szoruló kastélyok fenntartására.

Itt szeretnék utalni az előbbi mondatomra  a piaci kihívásokra reagáló hasznosítás , az egy dolog, hogy ezeket az ingatlanokat az állam rendbe teszi, a másik: meg kell találni a hasznosításának a módját, vagy esetenként meg kell találni azt a gazdasági befektető partnert, jobb esetben esetleg régi családokat, régi tulajdonosokat; erre is tudunk példát mondani például Fóton. Tehát tudunk mondani különböző jó példákat is, amelyek ezeknek az ingatlanoknak a hasznosítását szolgálják. Tisztelt Képviselőtársam! Tehát ezzel, amit ön mondott, én úgy gondolom, nemcsak hogy itt most zárszó címén egyetértek, hanem a kormány napi munkája is ezt igazolja.

Képviselőtársamnak a repülőtérrel kapcsolatos megjegyzésére: én tudom, a politikai hozzászólások szükség szerint tartalmaznak hipotetikus elemeket. A konkrétum Feriheggyel kapcsolatban annyi, hogy azt nem lett volna szabad eladni, úgyhogy aztán minden más, ami a visszavásárlásával itt felmerül, az jövőbeni, reményeim szerint nem az ön által vázolt elképzelések szerint valósul meg. Én úgy gondolom, hogy az ország most már nem egyetlen  hiszen Debrecen is megkapta a nemzetközi repülőtér minősítést , de mégis a forgalma miatt a legjelentősebb repülőtérnek és az örvendetesen egyre növekvő áruszállítási forgalmának is az állami tulajdonba vétele, és mellette egy szakmai befektető partnernek a biztosítása egyaránt szolgálja mind a nemzeti érdekeket, mind az idegenforgalom, mind az áruszállítás, mind a személyforgalom területén.

Azokra a felvetésekre, amiket képviselőtársam felsorolt, úgy gondolom, a részletes vita során kitértem.

Engedjék meg, hogy végezetül megköszönjem a bizottságok támogató munkáját, és kérjem képviselőtársaimat, hogy az összegző módosító javaslatot és a T/5887. számú törvényjavaslat ezzel kiegészített egységes javaslatát támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a türelmüket. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage