FARKAS SÁNDOR agrárminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Mindenekelőtt kiemelendő, hogy az Alaptörvényben deklarált elvekkel összhangban kiemelt kormányzati szándék fűződik a hazai termőföldvagyon védelméhez. A termőföld védelméről szóló törvény alaptételként rögzíti, hogy termőföldet más célra csak kivételesen, elsősorban gyengébb minőségű termőföld igénybevételével lehet felhasználni és az indokolt szükségletnek megfelelő legkisebb területre kell korlátozni.

A termőföld igénybevétele tehát egy kivételes lehetőség, amelyhez számos garanciális jelentőségű törvényi előírás és korlátozás kapcsolódik. Ilyen garanciális előírás többek között az is, hogy termőföldet csak az ingatlanügyi hatóság engedélyével lehet más célra hasznosítani. Az ingatlanügyi hatóság a végleges más célú hasznosítás engedélyezése iránti kérelem elbírálása során a törvényben rögzített földvédelmi szempontok vizsgálatával, helyszíni szemle tartásával, illetve jogszabályban meghatározott szakkérdések kapcsán a hatáskörrel rendelkező hatóságok által kiadott szakmai vélemények alapján, a termőföld védelmének szem előtt tartásával hoz döntést.

Hadd emlékeztessem tisztelt képviselő urat arra, hogy az elmúlt időszakban az Agrárminisztérium kezdeményezésére több, a termőföld védelmének további erősítését célzó törvénymódosítás is elfogadásra került. Néhány példa erre: törvényi szintre emeltük a Kúria joggyakorlatában a termőföld védelméhez kapcsolódóan kikristályosodott legfontosabb elveket, jelentős mértékben megemeltük a termőföld igénybevételéért fizetendő földvédelmi járulék összegét, a földvédelem garanciális szabályainak megsértéséhez a semmisség jogkövetkezményét fűztük, illetve szigorítottuk a fenntartható vízgazdálkodási közösségek területét érintő más célú hasznosítás lehetőségét. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage