DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először is abban teljes mértékben egyetértünk, hogy a környezetünk, a természet védelme kulcsfontosságú, itt a jövő generációjáról van szó, ezt szeretnénk megőrizni, továbbadni, és pontosan ezeken dolgozik a magyar kormány, és ezeket a kérdéseket szeretném kifejteni, mert sokszor érzem azt, hogy próbálják pont ennek az ellenkezőjét beállítani.

Ha a hatóság munkájáról beszélünk, akkor szerintem minden beruházás esetében, ahogy már többször elmondtuk, nekünk rendkívül fontos az, hogy valóban a legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat tartsuk be, és ha valahol a hatóság ennek az ellenkezőjét érzékeli, akkor bizony meghozza a megfelelő döntéseket, mint például Bátonyterenye esetében.

Több konkrét ügyet említett még képviselő úr. Göd esetében csak meg tudom ismételni azt, amit már elmondtunk korábban, hogy a polgármester úr ebben az ügyben feljelentést tett. Két dologról lehet szó, amit ön is említett: rémhírterjesztés vagy környezetkárosítás. Ezt bizony ki kell vizsgálni, és természetesen ennek az eljárásnak a végét meg kell várni.

Csak tisztázzunk egy helyzetet, mert alapvetően itt az elmúlt időszakban teljesen más hangnemet ütöttek meg az ellenzéki képviselőtársaink ebben az ügyben. Ugyebár az Európai Parlament elfogadta, hogy 2035-től már nem lehet az Unió területén újonnan gyártott, belső égésű motorral hajtott személygépjárművet és kisteherautót értékesíteni. Kik szavazták ezt meg? Gyöngyösi Márton a Jobbikból, Cseh Katalin a Momentumból, Ara-Kovács Attila a DK-ból, Dobrev Klára a DK-ból, Rónai Sándor a DK-ból, Ujhelyi István az MSZP-ből. És azt elmondanám, hogy a képviselőtársuk például, akivel nagyon sokszor beszélgettünk szintén erről a kérdésről, Kanász-Nagy Máté képviselőtársunk úgy fogalmazott, hogy benzines, dízeles autók ne közlekedhessenek sehol az Európai Unióban, minden belső égésű motorral rendelkező autót ki kell tiltani.

Ez a helyzet, amiről beszélünk, és azt gondolom, hogy nekünk egy technológiai váltásban mindenféle szempontból részt kell venni, hiszen, mondjuk, az önök uniós zöldbiztosa is úgy fogalmazott, hogy Európában készülnek a legjobb autók, ezért nem lehetünk a múlt rabjai, tömeges akkumulátorgyártásba kell kezdeni.

Még ezt továbbvinném. Csak azért nagyon érdekes ezeket az ügyeket átbeszélni, hiszen erről is beszéltünk már, de 2021-ben összellenzéki sajtótájékoztatót tartottak Dunaújvárosban, és azért bírálták a kormányt, mert egy ilyen beruházást nem Dunaújvárosba visz, nem ott épül meg egy akkumulátorgyár. Kik voltak a résztvevők? Tudom, hogy ez nagyon nem tetszik, hallom a zúgolódásból, de azért hadd mondjam végig, mert ezek tények. A résztvevők: Pintér Tamás jobbikos polgármester úr, Gyurcsány Ferenc, DK, Jakab Péter, Jobbik, Karácsony Gergely, Párbeszéd, Keresztes László Lóránt, LMP, Márki-Zay Péter akkori miniszterelnök-jelölt, Orosz Anna, Momentum, Tóth Bertalan, MSZP, Kálló Gergely, Jobbik.

Szeretném kiemelni azt, hogy a magyar kormány számára minden beruházás esetében, ahogy említettem, a megfelelő környezeti, természeti, egészségügyi szempontok betartása fontos. 2023-ban volt a Fenntartható Fejlődés Bizottságán egy ülés, ahol egyébként a két, kormánypárti nézetekkel nem vádolható civil szervezet szakértője azt mondta  a World Wide Fund for Nature szakértője és a Greenpeace magyarországi egyesületének a szakértője , szó szerint idézek: „…az akkugyárak megfelelő feltételek és vizsgálatok mellett jól kialakíthatók.” Illetve azt mondta a Greenpeace, hogy az elektromobilitás és a zöldjárművek mellett kiáll, mert enélkül a párizsi klímacélok nem tarthatók. Szeretnénk 2050-re elérni a karbonsemlegességet.

Éppen ezen dolgok miatt, illetve az elmúlt időszakban az időjárásfüggő megújulókkal, illetve az atomenergiával, a geotermikus energiával kapcsolatos kérdések megvitatása miatt indítottunk el egy zöldenergiával kapcsolatos online párbeszédet. Mi fontosnak tartjuk azt, hogy megkérdezzük a magyar emberek véleményét ilyen nagyon komoly kérdésekben, és tényleg biztatom a képviselőtársaimat is, hogy töltsék ezt ki.

Amiatt pedig nem láttunk elismerő szavakat egyébként az LMP részéről sem, hogy például februárban egy rekordhónap volt, amikor (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) a 6 ezer megawattot meghaladta a kiépített napenergia-kapacitásunk, és például a tisztán elektromos autók száma meghaladt az 50 ezret. Úgyhogy szeretném kérni, hogy a képviselőtársaim ebben támogassák a magyar kormányt. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps kormánypártok soraiban.)

(13.20)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage