DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A tisztelt Ház asztalán fekvő, a kriptoeszközök piacáról szóló T/7727. számú törvényjavaslat elsődleges célja az uniós kriptoeszközpiacokat szabályozó rendelkezések hazai jogszabályokba való átültetése, valamint az uniós irányelveknek való megfelelés biztosítása a hazai jogrendszerben. A törvénytervezet benyújtását március 7-éig társadalmi egyeztetés előzte meg, ahol mindenki elmondhatta a véleményét a javaslattal kapcsolatban.

A kriptoeszközök által felkínált lehetőségek és a velük járó kockázatok között a tervezett jogszabályoknak egyensúlyt kell teremteniük. Szükséges mindezt úgy megtenni, hogy az állandóan változó és új technológiákat folyamatosan alkalmazó területen nemcsak a piaci kereteket kell biztosítani, hanem a megfelelő fogyasztó- és befektetővédelmet is. A jogszabályoknak emellett biztosítaniuk kell a kriptoeszközökkel kapcsolatos jogbiztonságot, pénzügyi stabilitást és a monetáris szuverenitás megőrzését.

Tisztelt Ház! A törvény a pénzügyi szektorhoz kapcsolódó új szolgáltatást, a kriptoeszköz-szolgáltatást jeleníti meg, amelynek felügyeletét a pénzügyi szektor felügyeletéért felelős hatóság látja el. Bár a szabályozás a lehetséges szolgáltatást nyújtók körét jelentősen tágítja, vélelmezhetően a legszélesebb körben a pénzügyi szektor intézményei jelennek majd meg ilyen szolgáltatással, ugyanakkor a szektoron átnyúlás miatt szükséges a külön törvényi szabályozás. Bár a rendelet közvetlenül hatályosul, törvényi szinten szükséges rendezni a felügyeleti kijelölést, a szankciórendszert, és össze kell fésülni a hatályos szabályozással. A kriptoeszközök kínálta lehetőségekből és az általuk jelentett veszélyekből kifolyólag a kialakítandó jogszabályoknak egyidejűleg kell támogatniuk az innovációt, az új technológiák alkalmazását, valamint biztosítani a fogyasztó- és befektetővédelem megfelelő szintjét, a kriptoeszközökkel kapcsolatos jogbiztonságot, a pénzügyi stabilitást és a monetáris szuverenitást.

Az átültetett rendelet egy keretrendszer felállítását valósítja meg a kriptoeszközök vonatkozásában, háromféle kriptoeszközt jelenít meg. Először is a szabályozás e-pénz-tokennek definiálja azon kriptoeszközöket, amelyek a stabil értéküket egy hivatalos valutára történő hivatkozás által kívánják fenntartani. A második: a rendelet eszközalapú tokenként határozza meg azon kriptoeszközöket, amelyek nem e-tokenek, és amelyeknek célja a stabil érték fenntartása azáltal, hogy bármely más értékre, jogra vagy ezek kombinációjára hivatkozik, beleértve egy ország egy vagy több hivatalos pénznemét. És a harmadik kategóriába az e-pénz-tokennek és az eszközalapú tokennek nem minősülők esnek, ezekre enyhébb szabályozás kerül kialakításra. A rendelet a kriptoeszközök kibocsátóit, illetve a kriptoeszközökkel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtó feleket is szabályozza például az engedélyezési eljárásra vonatkozóan.

A törvényjavaslat a pénzügyi szektorhoz kapcsolódó szolgáltatást jeleníti meg, a felügyeletet a pénzügyi szektor felügyeletéért felelős hatóság látja el, valamint vélelmezhetően a legszélesebb körben a pénzügyi szektor intézményei jelennek meg majd a szolgáltatás keretében, ugyanakkor a szabályozás a lehetséges szolgáltatást nyújtók körét jelentősen tágítja.

A javaslat meghatározza a hatályt a kriptoeszközök kibocsátása és az ezekre vonatkozó nyilvános ajánlattétel esetében. A kriptoeszközökre vonatkozó szolgáltatás szintén a szabályozás tárgykörébe tartozik, a kriptoeszközök szabályozását az Európai Parlament és Tanács 2023/1114 rendelete tartalmazza, azonban a tagállami diszkréciók okán, valamint a széles körű lehetséges szolgáltatói kör megjelenése okán a törvényi megjelenítés szükségszerű.

A kriptoeszközök piaca tekintetében a szolgáltatók és a szolgáltatás vonatkozásában a Magyar Nemzeti Bank kerül kijelölésre felügyeleti hatósági jogkörében. A javaslat biztosítja, hogy a Magyar Nemzeti Bank mint felügyeleti hatóság jogszabálysértések vagy azok közvetlenül fennálló veszélye esetén megfelelő intézkedési jogosultsággal rendelkezzen. E jogosultságok egyenként vagy együttesen is alkalmazhatók, és arányosak kell hogy legyenek a jogsértéssel.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezek ismeretében úgy vélem, hogy a törvényjavaslat támogatandó rendelkezéseket tartalmaz, ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage