CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A kormányhoz fordulok azzal a felvetéssel, hogy vajon nem érzike, hogy végre itt lenne az ideje tisztázni az orosz metrófelújítás mögötti háttéralkukat és az ezzel kapcsolatos visszásságokat. Én most nagyon jóindulatú voltam, mert metrófelújításról beszéltem, holott pontosan tudjuk, hogy gyakorlatilag a megvásárolt elavultságról, a megvásárolt múltról beszélek jelen pillanatban.

A tények azt mutatják, hogy az orosz metrófelújítás ügyét Karácsony Gergely és a Fidesz közösen söpörte a szőnyeg alá. A beszerzés miatti felelősség az egykori fideszes városvezetés időszakára esik, ugyanakkor azt gondolom, nyugodtan kijelenthető az, hogy az elmúlt öt évben sem volt semmilyen valós, érdemi vizsgálat az ügy feltárását illetően, a közbeszerzés, illetve magának a beszerzésnek a dokumentumai a mai napig titkosak.

Mindez együtt azt is mutatja, hogy valami egészen elképesztő méreteket öltött a Fidesz és Karácsony Gergely összefogása a 3-as metró ügyében. Talán nem mindenki számára világos, de tény, hogy a Fidesz-érában szolgáló Bolla Tibor, aki megkötötte az orosz metrószerelvényekről szóló szerződést, a mai napig ugyanúgy vezetője a BKV-nak, igaz, most már Karácsony Gergely főpolgármestersége alatt.

A volt és a regnáló városvezetés egymás kezét mossa a 3-as metró orosz kocsijainak botrányában, és közben egyikük sem hajlandó nyilvánosságra hozni azokat az iratokat, szerződéseket, amelyekből kiderülne a közvélemény számára, hogy pontosan kik felelősek a korrupciógyanús metrókocsi-beszerzésben. Ebben igazából nincsen semmi baj.

Ha megnézzük a mini-Dubajjal összefüggő nemzetközi szerződést, abban is le van írva, hogy amennyiben lehetséges, önök elkerülnék a közbeszerzést, a nyilvánosságot, a társadalmi ellenőrzésnek bármilyen lehetőségét. Gyakorlatilag azt tudjuk elmondani, hogy a szakmaiság és a korrupció harcában, ami ’14-től kezdődően folyt, illetve talán már ’13-tól kezdődően, ez volt az utolsó csepp a pohárban, és a Fidesz azért rúgta ki Vitézy Dávidot a BKK éléről, mert élesen szembement a Metrovagonmas-szerződéssel. Pontosan tudta és pontosan képviselte, hogy a budapestiek érdeke nem az orosz metrókocsi-felújítás, vagy az elavult járművek beszerzése, hanem Budapestnek az lett volna az érdeke, hogy jó minőségű, modern, új szerelvények érkezzenek.

Miről is beszélünk? Arról beszélünk, hogy a legtöbbet emlegetett különbség a két típus között a nagy nyilvánosságban az, hogy az orosz metrószerelvényeken nincsen légkondicionáló berendezés. De a helyzet az, hogy ennél sokkal súlyosabbak a gondok, hiszen például az áramátalakító berendezések rögzítéséről is kiderült, hogy repednek, törnek, balesetveszélyesek, és azt gondolom, hogy igazándiból sokkal plasztikusabb, ha azt mondjuk, hogy a régi orosz metrókocsik és az új orosz metrókocsik közötti különbség annyi, hogy az új metrókocsik nem füstölnek, nem égnek. Még.

Meggyőződésem, hogy ez nem maradhat így. Az LMP-Magyarország Zöld Pártja azt követeli az érintettektől, tehát azt követeli a kormánytól, és azt követeli Karácsony Gergelytől is, hogy oldják fel a szerződés titkosítását a botrányos ügyben, mert lehet, hogy az abban részt vevők és a jelenleg regnáló főpolgármester ugyan nem érdekelt a tisztánlátásban, vagy nincs bátorsága harcolni ebben az ügyben, de a budapesti embereket igenis érdekli, hogy miért és kinek az érdekében adták el az ő biztonságukat, adták el a modern megoldás lehetőségét az oroszoknak.

A budapesti emberek figyelmét pedig arra szeretném felhívni, hogy ebben az ügyben csak akkor fogunk tisztán látni, ha Vitézy Dávidot választják meg főpolgármesternek június 9-én, mert sem a mostani főpolgármestertől, sem a Fidesz jelöltjétől, Szentkirályi Alexandrától nem várható, hogy tisztességesen kivizsgálja az ügyet. Azt gondolom, hogy ez bebizonyosodott az elmúlt napokban, de lepjenek meg, és mondják el, hogy mi történt itt valójában. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage