NAGY CSABA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A szabályozási igény miniszteri feladatszabásra született, felismerve azt a jogértelmezői gyakorlatban megjelenő igényt, hogy a jogszabályok egyértelmű és nehézségek nélkül megismerhető céltételezéssel rendelkezzenek azok jogszabályi szövegében, amely a szerkezetileg különálló indokoláson túlmutató legitimitással és jogi kötőerővel bír.

A szabályozás lényegi újdonsága, hogy minden jogszabály preambulumot fog tartalmazni felmenő rendszerben, így elsődlegesen a preambulumban megtalálható szabályozás a cél. Ennek megfelelően preambuluma lesz az Alaptörvény módosításának, a törvényeknek és valamennyi jogalkotó rendeletének.

A preambulum a jövőben nem válik normatív rendelkezéssé, ugyanakkor a szabályozás célja, hogy a jogszabály részeként kötőerővel mindenképpen rendelkezzen, és figyelembevétele nem lesz megkerülhető, ahogyan az indokolás esetében ez számos esetben megtörténhetett.

(11.40)

A jogszabály részeként a preambulum nem külön dokumentumként, hanem a hivatalos lapokban normával azonos felületen, egységben jelenik meg, így létezése és tartalma még határozottabban felismerhetővé válik, mint az indoklásé.

A javaslat a kellő felkészülési idő követelményeire tekintettel a hatálybalépést a javaslat kihirdetését követő második hónap első napjában határozza meg, ugyanakkor 2025. január 1-jétől fakultatívan lesz alkalmazandó, ezt követően lesz kötelező az új követelményrendszer.

Kapcsolódásként meg kell említeni, hogy az Alaptörvény 28. cikke értelmében a jogszabályok céljának megállapítása során elsősorban a jogszabály preambulumát, illetve a jogszabály megalkotására vagy módosítására irányuló javaslat indoklását kell figyelembe venni.

A javaslat kötelezővé teszi a preambulum alkalmazását, amely a jogszabályok célja megállapításának legitim forrása. E kötelezés a következő rendelkezésben is megnyilvánul. A jogszabály tervezete preambulumot tartalmaz, amelyben a szabályozás célját minden esetben meg kell határozni. A javaslat célja, hogy kötelezővé tétele útján a preambulum funkcionális jelentőségét felértékelje, mivel a preambulum a jogszabályok tervezetéhez csatolt indokláshoz képest magasabb legitimációs szinten képes megjeleníteni a szabályozás célját és emellett a jogalkotó által közölni kívánt azon egyéb követelményeket, amelyek a jogszabály értelmezésének segítéséhez szükségesnek mutatkoznak, minthogy a jogszabály részeként annak elfogadásáról is dönt a jogalkotó. Az indoklásról ellenben nem dönt a jogalkotó, az mindig a tervezethez kötődik, nem a megalkotott jogszabályhoz, legitimációs szintje tehát alacsonyabb.

A részletes indoklásban többek között olvashatjuk, hogy a javaslat célja is előírja, hogy a jogszabályok tervezetének preambulumában minden esetben, ugyanakkor nem kizárólagosan meg kell határozni a jogszabály célját. Ezen előírás egyúttal azt is eredményezi, hogy a módosítás hatálybalépését követően a jogszabályok tervezetének, a törvényeknek és rendeleteknek egyaránt preambulumot minden esetben tartalmazniuk kell. Emellett fakultatív módon a jogszabály tervezetének preambulumában a jogszabály előkészítője szükség szerint rögzítheti a szabályozással összefüggő azon elvi, elméleti tételeket, amelyeket a jogszabály tervezetének szerkezeti egységében a normatív tartalom hiánya miatt nem lehet rendezni.

A javaslat tehát nem határolja le szigorúan, hogy a preambulum mit tartalmazhat, de minimum-előírás, hogy a szabályozási célnak feltétlenül benne kell lennie. A javaslat a jogbiztonság érdekében előírja, hogy a preambulumot a jogszabály módosítása esetén a jogszabály megváltozott tartalmának megfelelően módosítani kell, ha az a preambulum és a jogszabály rendelkezéseinek tartalmi összhangja megteremtése érdekében szükséges. Ez szavatolja, hogy a preambulum mindig a jogszabály hatályos tartalmának megfelelően rögzítse a jogalkotó által megjeleníteni kívánt célokat és egyéb elemeket.

A javaslat megszünteti a rendeletek bevezető részét mint logikai egységet, és annak tartalmát, a rendelet megalkotásához szükséges érvényességi kellékek felsorolását a preambulumba építi be. A rendeleteknek tehát bevezető rész helyett preambuluma lesz, de a bevezető rész eddigi tartalma változatlanul meg fog jelenni, csak kiegészül szabályozási céllal, ezért és az egységesség érdekében történik meg a jogintézmény átnevezése. A szabályozás rögzíti a preambulumot, az igazságügyért felelős miniszter rendeletében meghatározott jogszabályszerkesztési követelmények szerint kell kialakítani.

A javaslat átmeneti rendelkezésekben teszi világossá, hogy a preambulumra vonatkozó új követelmények főszabály szerint felmenő rendszerben érvényesüljenek. A javaslat  mint ahogy elhangzott  ugyanakkor biztosítja, hogy az új szabályokat a hatálybalépést követően fakultatív módon alkalmazni lehessen. 2025. január 1-jéig az új szabályozás alkalmazásának hiányában továbbra is a hatálybalépést megelőző szabályozás érvényesül.

Mindemellett a javaslat egyértelműen rögzíti, hogy 2025. január 1-jétől, illetve azt megelőzően a kihirdetett jogszabályokat nem lehetséges utólag preambulummal ellátni, és a már kihirdetett rendeletek bevezető részét nem lehetséges preambulummal felváltani. Ennek a jogbiztonságot szolgáló célja van. A már kialakult jogértelmezési kereteket nem indokolt és nem célszerű utólagosan megváltoztatni.

Az indoklás jogintézménye nem szűnik meg, mindazonáltal a korábbihoz képest átalakult, ahogy államtitkár úr is mondta, a jogszabály előkészítőinek a preambulumban foglalt célmeghatározás mellett az indoklásban a szabályozás részletesebb okait, várható hatásait is ki kell fejtenie. Az indoklások továbbra is az Indoklások Tárában változatlan feltételek mellett kerülnek közzétételre, ugyanakkor jogértelmezésben betöltött szerepük a jövőben csökkenhet.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, hogy az előadottakra figyelemmel a Fidesz-frakcióval egyetértésben támogassák az előttünk fekvő, dr. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes úr által benyújtott, T/7957. irományszámot viselő, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage