DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A tisztelt Ház asztalán fekvő egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/7960. számú törvényjavaslat célja a vasúti, légi és közúti közlekedési szakterületen a közlekedési ágazat elmúlt időszakának tapasztalatai és a hatósági jogalkalmazás során felmerült törvényi szintű szabályozási szükségletek rendezése, valamint jogharmonizációs kötelezettség teljesítése.

Az utánképzési foglalkozásvezetőkkel összefüggő módosítás révén lehetővé válik, hogy az utánképzési foglalkozásvezetőkre vonatkozó szabályok kormányrendeleti szinten kerüljenek rögzítésre, emellett pedig a tervezet az engedély visszavonására vonatkozó szabályokat módosítja.

Az utánképzési foglalkozásvezetői jogosultsággal rendelkező személyek jogosultak az egyes utánképzési programokat megtartani, azonban az utánképzési programok jelentős részénél nem szakoktatói képesítés, hanem pszichológus vagy pszichoterapeuta képesítés szükséges a foglalkozásvezetői jogosultság mellett az adott program végzéséhez, ezért a definíció pontosítása is szükséges.

A magyar hatóság által kiállított vezetői engedélyeket a járművezetők nem kötelesek maguknál tartani. A közúti ellenőrzéseket támogató informatikai rendszer alkalmassá tehető a közúti járművek vezetéséhez és a közlekedési szolgáltatás végzéséhez előírt feltételek ellenőrzéséhez szükséges adatok, személyes adatok alapján történő lekérdezésére. (Sic!) Ehhez kapcsolódóan került sor a Kkt. kiegészítésére.

A saját számlás áruszállításhoz szükséges közúti áruszállítási igazolvány és annak hiánya jogsértések miatti bírságolás lehetősége 2024. január 1-jétől kivezetésre került, ugyanakkor a saját számlás áruszállítással kapcsolatban európai uniós és magyar szabályozás is határoz meg egyéb feltételeket. Ezen feltételek megsértése esetére biztosítani kell a szankcionálás lehetőségét.

(13.50)

Tisztelt Ház! A javaslat tartalmazza az útdíj felhasználhatóságának pontosítását is, mely szerint a magyar állam számos autópálya és gyorsforgalmi út üzemeltetésére kötött koncessziós szerződést, melynek finanszírozási alapját részben vagy egészben az útdíjbevételek teremtik meg. Ehhez kapcsolódóan szükséges az útdíj felhasználására vonatkozó rendelkezés pontosítása a rendelkezésre állási díj mellett a rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díj feltüntetésével.

A módosítás hazánk európai uniós jogharmonizációs kötelezettségének teljesítését szolgálja, az ITS-irányelv hazai jogrendszerbe történő átültetéséhez szükséges rendelkezéseket állapít meg.

A légi közlekedésről szóló törvény módosítását tekintve a fenntartható légi közlekedés egyenlő versenyfeltételeinek biztosításáról szóló uniós rendelet végrehajtása érdekében szükséges a rendelet megsértése esetén alkalmazandó szankcióknak  a vonatkozó rendelkezések megsértése esetén 100 millió forintig terjedő bírság szabható ki  és ezek végrehajtásának jogi és közigazgatási környezetének megteremtése.

Tisztelt Országgyűlés! Mint ismeretes, új időszámítás kezdődött március 1-jével a magyar közlekedésben. A legnagyobb rezsicsökkentést hajtják végre, a tarifarendszer változtatása több mint 4 millió ember életét tette könnyebbé és jobbá. Naponta 4,5 millió ember ingázik, március 1-jével mindenki számára csökkentek a díjtételek, olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben juthatnak célba. A vármegye- és országbérletből több mint 5 millió 250 ezret adtak el a bevezetésük óta; minden 10 eladott bérletből 9 vármegye- és országbérlet volt.

Az intézkedés nem jelentett ugyanakkor árbevétel-kiesést. 2023-ban a MÁV és a Volán rekordévet zárt. A MÁV-nál 2022-ben 130 millió utazás történt, ’23-ban pedig 180 millió; a Volánnál ugyanezek a számok 530 millió és 570 millió. A jegyárbevétel ’23-ban 128 milliárd forintra nőtt.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezek ismeretében úgy vélem, hogy a törvényjavaslat támogatandó rendelkezéseket tartalmaz, ezért kérem képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan a törvényjavaslatot fogadják el. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage