SZABADI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslat az indokolás szerint a hatályos szabályozást aktualizálja a megváltozott körülményeknek megfelelően, továbbá a jogharmonizációs kötelezettségek teljesítéséről szól, amivel alapjaiban egyet is lehet érteni, hiszen az élet folyamatosan változik, nyilván a szabályozásokat is követni kell vele. Ezzel semmi gond nincs is, ezzel még egyet is értünk. Ugyanakkor nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény egyes rendelkezéseinek megsértése esetén a kiszabható bírságok maximumát ez a törvényjavaslat a gazdasági helyzet változására tekintettel jelentősen, csaknem a felével megemeli.

A fuvarozóknak az útdíjak emelése miatt már így is rengeteg költségük van, rendkívül sok panasz érkezik ezzel kapcsolatban. Ezzel szemben a kamionosoktól kapott információk szerint még az is előfordul, hogy vannak egyes olyan más állambéli fuvarozók, kamionosok, történetesen például az ukrán kamionosok, nem fizetnek útdíjat, nem lehet őket megbírságolni és gyakorlatilag ellenőrizni sem. Akkor kérdezem: miért kell a magyar fuvarozók terheit tovább emelni? Tisztelt Államtitkár Úr! Talán azzal kellene foglalkozni vagy arra is kellene törekedni, hogy mindenki fizessen meg útdíjat Magyarországon, ne csak a becsületes és a szabályt követő magyarok.

Ráadásul az áruszállításban 2024-től jelentős drágulás következett be. Ennek oka, hogy tavaly október 1-jével a magyar hatósági útdíjat 17,6 százalékkal korrigálták. December 1-jétől pedig a német állam egy példa nélküli, 83 százalékos útdíjkorrekciót hajtott végre. Idén januártól pedig a hatósági útdíjakat újabb 50-60 százalékkal emelték Magyarországon, az EU környezetvédelmi szigorításai, valamint az üzemanyagok jövedéki adójának emelése következtében. Az üzemanyagok jövedéki adója 41 forinttal emelkedett év elején, a használatarányos útdíj pedig folyamatosan és jelentős mértékben növekszik.

Tisztelt Országgyűlés! Januártól a 3,5 tonna feletti teherautók, februártól pedig a buszok esetében szintén drasztikusan emelkedtek a használatarányos útdíjak a külső költségdíj alkalmazása miatt, amiből 150 milliárd forint pluszbevételt vár a kormány. Kiemelendő, hogy a teljes M0-s autóút díjköteles lett, így nem fog teljesülni az a cél sem, hogy a forgalmat elvigye a városból. A három tényező együttes hatása 2024-ben akár 25-30 százalékos fuvardíjemelést fog generálni, ami tovább fűti az amúgy is magas inflációt, hiszen minden termék árában benne vannak és benne is lesznek a költségek. Rövid idő alatt érezhetően növekedett az alkatrészek ára, a szervizek munkadíja is, a megnövekedett költségeket a végeken ismét a fogyasztók fizetik meg. Tudomásul kellene venni végre azt az egyszerű tényt, hogy ha bármilyen ágazatban növekednek a terhek, azt a legvégén mindig a dolgos magyar emberek fizetik meg.

A bírságösszeg emelése alapján lehet azt mondani, sőt igazuk is van azoknak, akik azt mondják, hogy a bírságösszeg emelésével lehet azt elérni, hogy ne sértsenek  főleg a fuvarozók  szabályt, és akkor nem kapnak majd büntetést. Lehet ezt mondani, mert nagyon sokan erre is panaszkodnak, hogy ezzel magyarázzák, illetve ezt vágják a fejükhöz, de lássuk be, hogy a betartandó szabályok magas száma, aminek valóban tényleg se szeri, se száma, mellett könnyen előfordulhat akár kisebb adminisztrációs és/vagy alkalmazotti figyelmetlenség is. Ilyen esetben a bírság ugyan jogos lehet, de nem mindegy, mekkora terhet jelent ez a megbírságolt számára. És rendkívül komoly károkat, illetve nehézségeket okoznak az ágazatban szereplő szolgáltatók számára.

Jó példa erre, hogy a tachográfrendszerben meghatározott vezetési idő néhány perces túllépése esetén is már azonnal jár a bírság, pedig ez nagyon sok esetben a parkolók túlzsúfoltsága vagy a nem megfelelő kapacitású parkolók miatt történik, hiszen ha a sofőr nem tud leparkolni, akkor nem képes a kötelező pihenőidőt időben megkezdeni, és máris megbírságolhatják. Ráadásul az idén kötelezően beszerelendő, járművenként nettó 300-600 ezer forint költséggel járó úgynevezett Smart 2 menetíró készülékek az eddigi 28 nap helyett már 56 napra visszamenőleg ellenőrizhetővé teszik a tachográf adatait.

Tisztelt Országgyűlés! A Mi Hazánk Mozgalom a fuvarozókkal egyetemben az útdíjrendszer és a bírságösszeg felülvizsgálatát kéri a kormánytól. Továbbá kérjük azt is, hogy az ilyen salátajellegű törvényjavaslatokkal ne nehezítsék tovább az ágazat szereplőinek helyzetét, hiszen számos jó irányra mutat rá a javaslat, számos olyan része van a törvényjavaslatnak, ami támogatandó, sőt nagyon is jó, hogy azokban változás történik. De azért a probléma az, hogy található benne erősen kritizálható intézkedés is, ami sokkal jobban nehezíti egy ilyen törvényjavaslatnak az olyan irányú elfogadását, hogy az mindenki számára megfelelő lehet.

Tehát én arra kérem tisztelt államtitkár urat, hogy azokat a részeket, főleg a fuvarozókat érintő részeit a törvényjavaslatnak gondolják át, hiszen a törvényjavaslatnak, amint említettem, számos része támogatandó, és helyes is az ebben előirányzott törekvés, viszont azok a bírságok, illetve azok a túlszabályozások és az a mondhatni nem mindenkire érvényes szabályozás ne fordulhasson elő. Köszönöm szépen a figyelmet.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage