DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Én magam is frakcióm nevében azzal kezdem, hogy a törvényjavaslatnak, ami valóban egy salátatörvény, nagyon sok fontos, támogatandó, támogatható, előremutató eleme van. Nyilván vannak benne pontosítások, vannak benne olyan jogharmonizációs lépések, amelyek szükségesek, ugyanakkor valóban az előttem elhangzottaknak megfelelően én is arról tudok beszámolni, hogy vannak viszont nagyon-nagyon problémás elemei.

Hogyha kiemelnék egyet, akkor az mindenképpen az lenne, hogy az autópálya-koncessziókkal kapcsolatos intézkedéseket, módosításokat is tartalmaz, és tudjuk azt, hogy egy magát nemzetinek hazudó kormánynak az egyik leggyalázatosabb lépése volt az 2022 szeptemberétől, ha jól emlékszem, hogy 35 évre kiszervezték gyakorlatilag a teljes magyar állami tulajdonban lévő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését egy magánszereplőnek, ugye, nem véletlen módon, Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában álló zrt. számára.

(14.30)

Ezzel százmilliárdokat kaszálhat ez a zrt., és kaszálhatnak az önökhöz közeli oligarchák. Azt gondolom, hogy egy nemzeti kormány ilyet soha nem tenne, nem szervezné ki az alapvető infrastruktúrát a szívéhez közel álló oligarchák érdekében. Azt gondolom, hogy ez az igazi probléma, semmiképpen nem a külhoni magyarok, a határon túl élő magyarok támogatása. Azt természetesen a mi frakciónk is örömmel veszi, amikor kedvezményeket tudunk adni az elcsatolt országrészekben élő nemzettársainknak.

És akkor engedjék meg, hogy az elhangzottakra reagáljak olyan elemek tekintetében, amelyek egyébként részei a törvényjavaslatnak is. Ugye, többen beszéltek, kormánypárti képviselőtársam is beszélt arról, illetve ellenzéki képviselőtársaim is említették, hogy milyen elképesztő hibákat vét a kormány, illetve mulasztásokat láthatunk a vidéki közlekedési infrastruktúra állapota tekintetében. Nyilván kormánypárti képviselőtársaim a homokba dugják a fejüket, és nem hajlandóak szembenézni azzal, hogy milyen borzalmasan gyorsan romlik a vidéki infrastruktúra.

Ander Balázs képviselőtársam már beszélt arról, hogy milyen állapotban vannak már nemcsak a vidéki mellékutak, hanem a vidéki 1-es számú közlekedési vagy főútvonalak is. Én konkrét számokat szeretnék hozni, tisztelt államtitkár úr. A Magyar Közút minden évben közzéteszi az úthálózattal kapcsolatos statisztikákat, és ezek alapján elmondhatjuk azt, hogy 15 305 kilométernyi magyar állami közút van a rossz és a nem megfelelő kategóriában. Tehát több mint 15 ezer kilométernyi magyar közút várja az azonnali felújítást, tisztelt államtitkár úr. Ugye, ezek közül egyébként 11 600 kilométer mellékút  jellemzően a vidéki mellékutak vannak a legrosszabb állapotban.

Tisztelt Államtitkár Úr! Én minden ilyen vita esetében felhívom erre a figyelmet, hogy valóban 2010-ben egy nehéz örökséget vettek át, de azóta rosszabb lett a magyar közút állapota, azóta drasztikus mértékben nőtt a legrosszabb állapotban lévő mellékutak hossza. Tehát önök nem ledolgozzák ezt a problémát, nem nekiálltak szembenézni ezzel a problémával, és nem javítják egyébként megfelelő mennyiségű forrás ráfordításával a vidéki mellékúthálózatot, hanem az önök kormányzása alatt folyamatosan romlik a vidéki mellékutak minősége. S valóban, ahogy Ander Balázs is utalt rá, vannak bizony olyan szakaszok, amelyek életveszélyesek. Én konkrét példákat hoztam egyébként, amikor éppen már a mentőszolgálat hívta fel arra a figyelmet, hogy nem tudják ellátni a szolgáltatást, ha nem sikerül érdemben bizonyos utak tekintetében beavatkozással élni, de azt is láttam már, hogy a Volán jelentette ki, hogy bizonyos utakon már nem hajlandó közúti személyszállítást folytatni, egyszerűen azért, mert olyan borzalmas állapotba kerültek egyébként állami mellékutak. Tisztelt Államtitkár Úr! Ez vidékellenes politika, ha hagyják lepusztulni a vidék számára létszükségletet jelentő mellékutakat.

Rátérve arra, amiről szintén sokat beszéltek képviselőtársaim. Tisztelt Államtitkár Úr! Önök fenntartható légi közlekedésről beszélnek. Nyilván ez egy nonszensz. Tehát nyilván, ha a környezeti fenntarthatóságot és egyébként a gazdasági fenntarthatóságot is nézzük, semmiképpen nem lehet a légi közlekedést fenntarthatónak tekinteni. De miközben önök egyébként ilyen összefüggésben beszélnek a légi közlekedésről, önök vidékellenes, vasútromboló politikát folytatnak. Itt volt ma Fónagy államtitkár úr, egykori miniszter úr, 2006-ban ő így fogalmazott: „A mindenkori magyar kormány felelőssége a lakossági tömegközlekedés és a magyar gazdaság vérkeringését biztosító vasúthálózat fenntartása. A magyar vasúthálózat újabb csonkítása vidékellenes, rontja a vidéken élők biztonságát és életfeltételeit, valamint az elmaradott térségek gazdaságfejlesztési esélyeit.” Én ezzel a 2006-os  akkor még ellenzékben volt a Fidesz  ellenzéki kijelentéssel maximálisan egyetértek, ugyanakkor önök pontosan azt a fajta balliberális, neoliberális gondolkodás alapján végrehajtott vasútromboló politikát művelik, amit egyébként még 2006-ban ellenzékből jogosan kritizáltak.

Egészen elképesztő az, hogy amikor én írásban vagy szóban felteszem a minisztérium felé, Lázár János felé a kérdést, hogy hogyan folytathatják ezt a vasútromboló, vidékellenes politikát, akkor olyan cinikus választ kapok, hogy igazából nem történt vasútvonal-bezárás, csak közlekedésimód-váltás. Tehát én azt gondolom, hogy szégyenletes és rendkívül cinikus. S amikor egyébként ezt próbálják magyarázni, pontosan azokkal az érvekkel dobálóznak egyébként, mint a 2010 előtti balliberális kormányok. Nem csoda egyébként, hogy szakmai szervezetek is dilettánsnak minősítik ezt a lépést.

Tisztelt Államtitkár Úr! Egy felelős és valóban nemzeti kormány nem elsorvasztaná a vasúti mellékvonalakat, vasúti szárnyvonalakat, hanem fejlesztené az infrastruktúrát, és egy olyan rendszerbe ágyazná be, olyan menetrend szerint üzemeltetné vagy használná ezeket, ami valóban megkönnyítené az utazóközönségnek, hogy igénybe vegye ezeknek a mellékvonalaknak a szolgáltatását, és bizony lehetne ezeket a mellékvonalakat megfelelően üzemeltetni. Tehát az önök egyértelmű hibája, hogy ez nem történt meg, és ahelyett, hogy egyébként fejlesztették volna ezeket a mellékvonalakat  ezekre immár 14 évük lett volna , ehelyett bezárják és elsorvasztják, ahogy azt egyébként megfogalmazták képviselőtársaim.

Az egészen elképesztő volt egyébként, hogy még olyan mellékvonal esetében is végrehajtották ezt a csonkítást, mint például a Balassagyarmat-Ipolytarnóc közötti szakasz, ahol július végén fejeződött be ennek a mellékvonalnak a felújítása, az infrastruktúra bizonyos elemeinek a felújítása, majd másnap bezárták. Tehát egészen elképesztő! Én ezzel kapcsolatban kérdést is tettem fel több alkalommal Lázár miniszter úrnak. Hát nem is tudott erre épkézláb választ adni. Tehát ez egy dilettáns, vidékellenes, átgondolatlan politika.

Azt szeretném kérdezni államtitkár úrtól  korábban utaltak rá, hogy készek adott esetben felülvizsgálni ezeket a vidékromboló, vidékellenes lépéseket , hogy mikor várhatjuk azt, hogy a kormány felülvizsgálja ezt a gyalázatos lépést, és visszavonja ezeket a vasúti mellékvonalakat elsorvasztó lépéseket.

Én is említeném a Dombóvár-Komló mellékvonalat. Én ott voltam az utolsó vonaton, ami közlekedett egyébként. Egészen elképesztő volt a hangulat  idézőjelben a hangulat. Döbbenetes volt látni, hogy ott, Komlón, amikor megérkezett az utolsó vonat, több száz ember jelent meg, és rengetegen sírtak, amikor ezt a gyalázatos lépést kénytelenek voltak tudomásul venni, amit a magát nemzetinek hazudó kormány megtett.

Egyébként a statisztikák is döbbenetesek. Már egy hónappal azt követően, hogy ezt a gyalázatos lépéssorozatot önök megtették, kimutatták, hogy bizony hazugságnak bizonyult az, hogy az autóbusz kényelmesebb és gyorsabb megoldás lenne. Nagyon sok olyan statisztikát tettek közzé különböző szakmai szervezetek, hogy bizony volt, ahol az utasok kétharmada eltűnt, egyszerűen nem volt alkalmas a buszközlekedés a vonat pótlására, tehát egyértelmű károkozás történt, ami Lázár János nevéhez fűződik. Tehát egy világos és szakmai, szakpolitikai választ várnék tisztelt államtitkár úrtól, hogy mikor vizsgálják felül ezeket a vidékellenes lépéseket, és mikor vonják vissza a vasúti mellékvonalak bezárására vonatkozó fideszes döntéseket.

Áttérve az autóbusz-közlekedésre, én azzal egyetértek, amit Arató képviselő úr is elmondott, hogy rengeteg pozitívum volt abban, amit egyébként idén januárban megismerhettünk, azokban a különböző menetrendi és tarifamódosításokban is, amiket Lázár János bejelentett, illetve valóban mi is üdvözöljük  hosszan beszéltünk mi a különböző és a közlekedést egységesítő bérlettípusokról , hogy ezek részben legalább megvalósultak az országbérlettel és megyebérlettel, vármegyebérlettel, de azt is alá kell húznom, hogy valóban vannak azért itt hiányosságok és vannak módosításra szoruló elemek.

Összességében viszont mindenképpen fontosnak tartjuk azt, minden olyan lépést fontosnak tartunk, ami a közösségi közlekedés egységes rendszerbe, integrált rendszerbe való terelését jelenti. Tehát nyilvánvaló, egyértelmű, hogy vannak olyan lehetőségek még, hogy hasonló mennyiségű forrás bevonásával sokkal jobb minőségű közösségi közlekedési szolgáltatást lehessen biztosítani.

Ugyanakkor  és ezzel kapcsolatban lennének kérdéseim tisztelt államtitkár úr felé  vannak rendkívül komoly elmaradások, komoly hiányosságok. Tudvalévő, hogy komoly vitákat folytatott Lázár János  mondhatjuk, hogy ilyen műbalhé nyomán , nekiment a fővárosi tömegközlekedés, közösségi közlekedés állami támogatási rendszerének, de egy szót nem szól arról Lázár miniszter úr, és nem is szólt, hogy a vidéki városok esetében egyáltalán nem ad a kormány a helyi tömegközlekedés fenntartásához értelmezhető támogatást.

Tisztelt Államtitkár Úr! Több millió embert érint ez a kérdés, hogy a vidéki városokban, ahol van helyi közlekedés, a helyi önkormányzatok és az ott élő emberek  természetesen ilyen módon  magukra maradtak a helyi tömegközlekedés fenntartásával. Több millió embert érint, és nemcsak a megyei jogú városokban, nemcsak a vidéki városokban élőket érinti, hanem mindazokat az embereket, akik beutaznak napi szinten akár dolgozni, akár tanulni ezekbe a városokba.

Tisztelt Államtitkár Úr! Miért gondolja azt a magát nemzetinek hazudó kormány, hogy a vidéki városokban élő emberek, a vidéki városokba naponta utazó emberek nem érdemelnek támogatást a rendkívül fontos közszolgáltatás fenntartásához? Ugye, ha jól emlékszem, 2021-ben hozták meg ezt a gyalázatos döntést, pont itt, a Covid-lezárások alatt, amikor végleg kivonultak a vidéki városok a helyi tömegközlekedésnek a támogatásából. Mikor vizsgálják felül ezt a döntést? Mikor adnak végre a vidéki városokban élő emberek számára is támogatást ehhez a rendkívül fontos közszolgáltatáshoz, ennek a fenntartásához?

(14.40)

Én azt gondolom, hogy ez egy olyan kérdés, ami nem lehetne pártpolitikai vita tárgya. Egyébként pécsiként több fórumon vettem részt ezzel kapcsolatban, és én mindig felteszem a kérdést a Pécsett élő, Pécsett dolgozó kormánypárti képviselőknek, hogy ők mit gondolnak erről. Teljes mértékben egyetértenek azzal a fideszes képviselők is Pécsett, hogy szükség lenne arra, hogy a kormány részt vegyen, az állam részt vegyen, a központi költségvetés részt vegyen a vidéki városok közlekedésének a fenntartásában. Én azt várom, hogy a kormány belássa ezt, és ne büntesse a vidéki városokban élőket ezzel a megszorító intézkedéssel.

Azt gondolom, hogy itt is nagyon jó példákat lehet látni. Mi is tettünk már több alkalommal indítványt arra, hogy milyen módon lehetne rendezni a finanszírozását a vidéki városok tömegközlekedésének. Mi alapvetően a nagyon sok helyen jól vizsgázó egyharmados rendszert tartanánk követendőnek. Tehát a finanszírozás tekintetében az önkormányzat egyharmad részben vehetné ki a részét, egyharmad részt adhatna az állam a központi költségvetésből, és egyharmad részt lehetne finanszírozni a jegy- és bérleteladásokból. Tehát mondhatjuk, hogy a vidéki városokban, ha végre megszületne ez a döntés, amire mi több alkalommal tettünk indítványt, akkor sokkal jobb és egyébként olcsóbb, az utazóközönség számára olcsóbb közösségi közlekedést lehetne fenntartani.

Tehát kérdésem, tisztelt államtitkár úr, hogy mikor jelentik be, hogy átgondolják ezeket a hibás intézkedéseket, és mikor adnak végre a vidéki városoknak is a központi költségvetésből támogatást.

Lenne még néhány konkrét kérdésem. Az új Duna-híddal kapcsolatban, a Mohács térségébe tervezett Duna-híddal kapcsolatban mik az aktualitások? Mikor valósulhat meg, megvalósulhate, illetve megint csak a dél-dunántúli térségre vonatkozóan hosszú-hosszú évek óta tett ígéret, hogy megtörténik az M60-as autópálya meghosszabbítása, tovább építése a határ felé. Ezzel kapcsolatban mit lehet tudni, tisztelt államtitkár úr? Mikor számíthatnak arra a Baranyában, Dél-Baranyában, Dél-Somogyban élők, hogy végre ez a valóban rendkívül sok problémával küzdő térség megkapja ezt az Orbán Viktor által egyébként személyesen is nagyon sok ígérettel alátámasztott tervet, hogy meghosszabbítják az M60-as autópályát a határig?

Még egy utolsó kérdésem lenne, államtitkár úr: itt a vízi szállítás is felmerült. Itt egy sok éve folyó vita van közöttünk, hogy önök a kínai érdekeltségeiknek megfelelően egy körülbelül ezermilliárdos projektet, titkosított projektet indítottak el, döntöttek a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának fejlesztése mellett azzal az indoklással, hogy ilyen módon majd elérhetővé válik a pireuszi kikötő, a kínai kézben lévő pireuszi kikötő, miközben látható, hogy a kínaiak is egyre inkább Triesztet tekintik egyfajta logisztikai bázisnak, és a trieszti kikötő esetében folytatnak, vagy indítanak már komoly beruházásokat.

Szijjártó Péter kezdeményezése volt, hogy Triesztben legyen egy magyar kikötő, és már évekkel ezelőtt vásároltak ott egy egykori lepusztult kőolajfinomítót. Ezzel kapcsolatban szeretném államtitkár urat kérdezni, hogy vane információ arról, igaz, hogy Szijjártó Péter egy másik tárcát vezet, de vane információja arról, hogy milyen stádiumban van most a trieszti magyar kikötő ügye, és fel tudjae oldani azt az ellentmondást, ami fellelhető. Szijjártó Péter korábban úgy nyilatkozott, hogy ha megvalósul a trieszti magyar kikötő megépítése, akkor az minden magyarországi cég és magyar cég tengeri szállítási igényeit ki fogja elégíteni. Ha ez így valóban megtörténik, akkor mégis mi szükség van a Budapest-Belgrád vasútvonal által arra, hogy a Triesztnek egyébként konkurenciáját jelentő pireuszi kikötő elérése érdekében a magyarok ezermilliárdot fordítsanak egy infrastruktúrafejlesztésre. Köszönöm szépen előre is, hogy ha ezekre a kérdéseinkre választ kaphatunk.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage