NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy mindenekelőtt azzal kezdjem, hogy Keresztes képviselő úr szakmai vitát, illetve szakmai válaszokat várt, de a kérdéseinek nagy része nem szakmai volt, hanem politikai természetű, és az ellenzéki hozzászólások nagy részéből egyértelműen látszódott, hogy nem az előttünk fekvő törvényjavaslatról van szó, hanem kampány előtt vagyunk vagy kampányban vagyunk, és ez határozta meg a hozzászólások nagy részét. Mégis engedjék meg, hogy megpróbálkozzak azoknak a felvetéseknek, kérdéseknek a megválaszolásával, amelyek valamilyen jelleggel magához a törvényjavaslathoz, illetve szakmai részben az anyaghoz kapcsolódtak.

Először is hadd kezdjem azzal, hogy a tavaly bevezetett ország- és vármegyebérlet sikerén felbuzdulva, illetve azt a munkát folytatva, az idén március 1-jétől bevezetésre kerülő új intézkedések, merem állítani, minden korábbinál jelentősebb lépést tettek a tarifaközösség, a tarifareform tekintetében. Az LMP részéről is hallhattuk most, hogy mekkora siker az ország- és vármegyebérlet, de tisztelt képviselő úr, én jól emlékszem, nem olyan régen volt még itt, a parlamentben is, amikor önök nem ezt a formációt támogatták volna és nem az ország- és vármegyebérlet mellett kardoskodtak. Örülök annak, hogy az elmúlt hónapok számai, az a több mint négy-négy és fél millió utazó, aki rendszeresen igénybe veszi az ország- és vármegyebérletet, meggyőzték önöket is. Sajnálom, hogy ez nem előbb történt meg, de jobb későn, mint soha.

A DK részéről Arató képviselő úr felvetésével kapcsolatban az első és legfontosabb az, hogy nem vagyok meglepődve, de nagyon sajnálom, hogy a határon túli magyarokat továbbra sem támogatják, sőt kifejezetten támadják. (Arató Gergely: A kormány támadja!) A Budapestet érintő kérdést képviselőtársam megválaszolta, javaslom, hogy Pest vármegyei bérletet vegyenek, hiszen a Pest vármegyei bérletet március 1-jétől a budapesti közösségi közlekedésben is használhatják már.

A légi közlekedés szabályozásával kapcsolatos része az anyagnak pedig pontosan azt tartalmazza, amiről beszéltünk, hogy valóban a légi közlekedés legyen minél inkább fenntarthatóbb és a szennyező anyagok, káros anyagok kibocsátását csökkenteni tudjuk.

Ander képviselő úr észrevételeire, kérdéseire átfogóan először is annyit szeretnék válaszolni, hogy Magyarország földrajzi elhelyezkedéséből fakadóan egy tranzitország, és ez a tranzitország jellege nemzetgazdasági, nemzetstratégiai szempontból is fontos, tehát fontos, hogy a stratégiáinkat is ennek megfelelően alakítsuk ki. Így van ez a logisztikában, így van ez a közlekedésben. Az, hogy Magyarország Kelet és Nyugat, Észak és Dél között egy összekötő ország, összekötő pont tud lenni, azt gondolom, az egész országnak kiemelten fontos érdeke, nemcsak a jelenben, de a jövő stratégiáinak a megalkotása tekintetében is.

A közúti teherforgalom kapcsán azt szeretném elmondani, hogy fokozottak természetesen a közúti ellenőrzések pont az ön által felvetettek okán.

Több képviselőtársam részéről konkrét kérdések, konkrét útfelújítások merültek fel. Sokan negatívan szóltak a vasúti közlekedésről. Mindenekelőtt szeretnék köszönetet mondani a MÁV-Volán-csoport valamennyi dolgozójának, hogy számíthattunk, számíthatunk rájuk, és azt a munkát elvégzik, ami ahhoz kell, hogy valóban mozgásban tudják tartani Magyarországot, hiszen az ő munkájuk, hozzáállásuk nélkül ezt a feladatot nem lehetne elvégezni. Képviselőtársaimnak pedig szeretném felhívni a tavaly év végén elfogadott és hatályba lépett beruházási törvénnyel kapcsolatban a figyelmét, hogy mind a vasútfejlesztéssel, mind a közúti fejlesztéssel, mind a gyorsforgalmi utak fejlesztésével kapcsolatban egyértelműen és világosan fogalmaz a jogszabály. Ennek eredményeként a kormány már tárgyalta is a magyar vasút jövőjéről szóló tízéves fejlesztési stratégiát és a közutakra, gyorsforgalmi utakra vonatkozó fejlesztési stratégiát is.

Ander képviselő úr még a 68-as főúttal kapcsolatban kérdezett. Képviselő urat arról tudom tájékoztatni, hogy a konkrét választ a konkrét kérdésre meg tudjam adni, hogy a 68-as számú főút 11 és fél tonnás megerősítésének előkészítése folyamatban van, a kiviteli terv szintjéig a tervezés várhatóan és vélhetően a tervek szerint 2024. harmadik negyedévének végén tud lezárulni.

Engedjenek meg még egy észrevételt, hozzászólást. Hallhattunk arról is ellenzéki oldalról, hogy szerintük mennyire nem tett a kormány az utak fejlesztéséért, a közlekedés, a közúthálózat fejlesztéséért. Megint a valótlan állításokkal szemben hadd mondjak néhány valós tényt és valós érvet. 2010-ben három olyan gyorsforgalmi út volt, amely elért az országhatárokig, az idei év végére tervezetten tíz lesz ezeknek a gyorsforgalmai utaknak a száma, harminc percen belül elérhető bármely magyarországi településről a legközelebbi gyorsforgalmiút-hálózat. Amikor önök arról beszélnek, hogy a vidéket mennyire támogatja vagy nem támogatja a kormány, szeretném elmondani például a közutak, illetve a gyorsforgalmi utak tekintetében azt, hogy a megyei jogú városok kétszer kétsávos gyorsforgalmi utakkal való bekötése, azt gondolom, jelentős mind a helyi lakók, mind a helyi gazdaság, mind a helyi ipar fejlesztése, erősítése szempontjából.

Még egy felvetés volt az egynapos matricával kapcsolatban. Az egynapos matricával kapcsolatban azt szeretném elmondani, hogy azt túlnyomó részt a tranzitforgalom veszi igénybe, és mint ezt az előbb is mondtam, Magyarország tranzitország, nekünk gazdaságilag is kell használnunk ezt a helyzetet és lehetőséget. Tehát alapvetően azt gondolom, hogy figyelembe kell vennünk az egynapos matrica kérdésében azt, hogy mivel ezt a tranzitforgalom veszi leginkább használatba a tapasztalatok alapján is, ezért nem az egynapos matrica oldaláról kell megközelíteni a helyben lakók, illetve az ingázók kérdését. Megint csak különösen a munkába járás, iskolába járás tekintetében szeretném felhívni a figyelmét mindenkinek arra, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése a közösségi közlekedésben, tömegközlekedésben, az elmúlt hónapok számai is egyértelműen igazolják és bizonyítják, olcsó, egyszerű és könnyen elérhető, ezért nagyon népszerű a szolgáltatás, és a március 1-jétől bevezetett tarifareform pedig tovább segíti a közösségi közlekedésben résztvevőket. Köszönöm szépen a szót, tisztelt elnök úr. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage