DR. HANKÓ BALÁZS ZOLTÁN kulturális és innovációs minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Sajnálom, hogy mindazok, akik eddig hozzászóltak, a választ nem hallhatják, de tekintettel arra, ahogy a képviselő úr mondta, hogy a válasz nem önöknek szól, innentől akkor az eddig elhangzottakra vonatkozóan az alábbiakról szeretném önöket tájékoztatni.

1. Azt, hogy a magyar kormánynak a családok ügye kiemelt, bizonyítja az, hogy több mint 30 családpolitikai intézkedés a GDP 4,2 százalékában, több mint 3400 milliárd forintban biztosítja a magyar családoknak azt az előrelépést, amely lehetővé teszi azt, hogy a magyar nemzet erősödjék.

2. Józsefvárosra tekintve abban egészen biztosak lehetünk, hogy az elmúlt évtizedben Józsefváros fejlődése töretlen. Mondhatom ezt Józsefvárost és Ferencvárost jól ismerően, hiszen az elmúlt időszakban több egyetem fejlesztése  nemcsak a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, hanem a Semmelweis Egyetem fejlesztése is  Józsefváros stratégiai fejlesztésével együttműködésben valósult meg. Valósult meg úgy, hogy mind a Nemzeti Közszolgálati Egyetem fejlesztési terve, mind ehhez kapcsolódóan más egyetem fejlesztési terve, a Semmelweis Egyetem fejlesztési terve is úgy szolgálja Józsefváros fejlődését, hogy az egyben jelent egy megújuló városképet, egyben jelent fiatalokat, egyben jelent új lehetőséget Józsefvárosnak, és egyben biztosítja azokat a továbblépési lehetőségeket is, amelyek mind az ott élők számára békét, biztonságot és nyugalmat teremthetnek.

Ha továbbmegyünk, akkor nézzük meg az önök előtt fekvő törvényjavaslatnak azon szakaszát, amely a 35. §-t tartalmazza!

(21.50)

Ebben az alábbiak találhatók meg. 1. Értékbecslés és kártalanítás történik. 2. Cserelakást ajánl föl az önkormányzat, de ha az önkormányzat ezt nem tudja, akkor az államnak kell helytállnia, függetlenül a rendelkezésre álló pufferlakás-kapacitástól. Tehát mindaz, amit azzal kapcsolatban mondanak, hogy emberek lakás nélkül maradnának, a vonatkozó jogszabályi környezetben, amelyet egyrészt az önök előtt fekvő törvényjavaslat tartalmaz, másrészt az erre vonatkozó kisajátítási törvény tartalmaz, megfelelő biztonságot és garanciát nyújt arra, hogy a hatálybalépés idejével egyértelműsítve lehessen azt biztosítani, hogy mind a 200 család számára előrelépés  ahogy az expozémban mondtam: előrelépés , nyugodtabb, biztonságosabb megélhetési környezet legyen.

Elitképzés. Önök beszélnek elitképzésről. A javaslat és a tanárképzés, és valamennyi, a felsőoktatás megújítására vonatkozó elképzelés sem tesz különbséget abban, hogy mely egyetem mit kíván tenni. Ugyanis az egyetemek oktatása, kutatása vonatkozásában teljes autonómia van. Mint ahogy az expozémban is kiemeltem, és ha ismerik jól a felsőoktatás megújítását, tudhatják, hogy a tanár- és tanítóképzésben számos olyan képzőhely van, ahol egyenszilárdan a megújított képzési kimeneti követelményekkel  gyakorlati oktatás, köznevelési tanároknak a gyakorlatba való bevonása és a nemzeti alaptantervnek való megfelelés  egyenszilárdul tudja előrébb vinni azt a felsőoktatást, amely felsőoktatás teljesítményét az elmúlt időszakban önök folyamatos kritikákkal illették.

Nem árt tudni, hogy az a felsőoktatás, amelyet önök kritikákkal illettek, az elmúlt három évben 5791-gyel több hallgatót, az elmúlt tíz évben a legmagasabb hallgatói számot 310 ezerrel, 3 ezer műszaki-természettudományi-informatika plusz hallgatót, 10 százalékkal emelkedő publikációs teljesítményt, 3463 le nem morzsolódó hallgatót, 30 százalékos nemzetközi publikációs teljesítményt, 20 százalékos vállalati teljesítmény- és vállalatibevétel-előrelépést ért el úgy, hogy mindezek mellett a szabadalmi tevékenység is erősödött. Ez az a felsőoktatás, amely minden intézmény esetében biztosítja azt, hogy sikeres fiatalok sikeres diplomát szerezzenek úgy, hogy ennek a bérszorzója minimálisan 1,3-szoros, a későbbiekben akár kétszeres, az egyes képzési területeken is már kétszeres legyen.

Említették a bérkérdést. Az ELTE, BME egyetemi tanársegédi bérszintje 450 ezer, az egyetemi adjunktusi bérszintje 550 ezer, az egyetemi docensi bérszintje 800 ezer, az egyetemi tanári bérszintje 1,2 millió. Tekintettel arra, hogy fenntartóként ezeket az adatokat látjuk, egészen pontosan tudhatjuk, hogy mennyi. Mindezt kiegészítik azok a további bevételi és kereseti lehetőségek, amelyek kutatásból és más egyéb pályázatból állnak rendelkezésre. Ha az ELTE és a BME pályázati aktivitását nézzük, az az elmúlt időszakban 22-26 milliárd forint volt. Ha azt nézzük pusztán, hogy az ELTE az elmúlt évben mennyi bérfejlesztésre vonatkozó keretet kapott, az pont 4,2 milliárd forint volt.

Ha már béradatokat mondunk, akkor az átlagos bérszint az ELTE-n és a BME-n 710 ezer forint körül van. S ha már itt volt olyan képviselőtársuk, aki az energiakérdésben  azt gondolom, talán pont ön  említette azt, hogy fagyos termekben kellett a hallgatóknak ott lenni (Csárdi Antal: Nem én voltam.)  elnézést kérek, akkor valamelyik képviselőtársa tette ezt , akkor jó azt tudni, hogy az állami fenntartású intézmények a tavalyi első félévben 4,1, a második félévben 4,2 milliárd forintnyi energiakompenzációt kaptak. Tehát mindazon állítások a tényalapot nélkülözik, amelyeket önök tettek.

Ha tovább megyünk a Közszolgálati Egyetem fejlesztése, Józsefvárossal való együttműködése, a 200 család biztonságos további megélhetése és otthontámogatása kapcsán, valamint tisztáztuk azt, hogy önök beszélnek elitképzésről és nem mi, és abban is egyetértettünk, hogy történt a bérekben előrelépés a felsőoktatás tekintetében, de igenis szükség van arra, hogy a továbbiakban is a bérek versenyképességét erősíteni tudjuk, és azt is láthatjuk, hogy a felsőoktatás teljesítménye a tényadatok alapján hogyan ment előre, akkor még érdemes néhány kérdést tisztáznunk.

Barkóczi képviselő úr már nincs itt. Üzenem neki, hogy tanulmányozza a felvételi rendszert, mert az emelt szintű érettségi kötelezettsége a megújult felvételi rendszerben már szintén egyetemi autonómia, hogy mely képzési területre közép-, mely képzési területre emelt szintű érettségi áll rendelkezésre. Ugyanúgy a hátrányos helyzetű diákoknak az elmúlt időszakban a magyar felsőoktatásba való jelentkezése megtöbbszöröződött. Hogy a leghátrányosabb helyzetű régiókat említsem csak: 76 százalékkal nőtt a jelentkezők száma.

És ha tovább nézzük a felsőoktatás felvételi rendszerét, akkor azt mondhatjuk, hogy a magyar felsőoktatás nyit, minél szélesebb körben a 30 év felettiek esetében, és minél szélesebb körben a hátrányos helyzetűek esetében is. Igen, a magyar felsőoktatás a teljes magyar társadalomnak próbálja azt a versenyképes tudást és diplomát biztosítani, amelyet az elmúlt évek megújítása jelent. S ugyanez igaz a szakképzés esetében is.

Ha azt nézem, hogy jelen pillanatban a szakképzésben az önök által biztosan jól ismert Dobbantó és Műhelyiskola programban 1900 diák van, amely pont a szakképzésben biztosított béremelés által tudja azt biztosítani, hogy az esélyegyenlőség-teremtési 5 százalékos kiegészítő bér a továbbiakban úgy fog a szakképzésben megvalósulni, hogy a Dobbantó program és a Műhelyiskola program erősödjék, egyértelművé válik az a cél, hogy minden család, minden gyermek esetében azt szeretnénk, hogy előrébb tudjon lépni, lett légyen ez szakképzés, lett légyen ez felsőoktatás. Nem hiába tesszük és kapcsoljuk össze a szakképzést a felsőoktatással, és nem hiába tesszük azt, hogy az amúgy megújuló tanárképzésnek és az amúgy megújuló nem elit-, hanem gyakorlati központú tanárképzésnek a lényege az, hogy az ott az elkövetkezendő időszakban diplomát szerzettek valamennyi iskolatípusban, valamennyi térségben, valamennyi régióban szerezzenek úgy tapasztalatot, hogy a magyar tudáskincset bővíteni tudják a fiataljaink által.

Így akkor rátekintve a tanárképzésre, a tanítóképzésre, a megújuló pedagógusképzésre, tisztázva azt, hogy a versenyképességben egyértelmű mindaz az előrelépés, amit tettünk, az esélyegyenlőségben még tovább menve azon a téren, hogy biztos jól tudják, hiszen az esélyteremtés lényeges elem, hogy 4957 szakképzésben lévő diák kapta meg egy hónappal ezelőtt azt az Apáczai-ösztöndíjat, amely 16-34 ezer forintos havi kiegészítést jelent számukra. Biztos jól tudják, hogy az ösztöndíjak rendszerében összességében a felsőoktatásban 34 féle ösztöndíj 93 milliárd forintban segíti szintén azt, hogy a tanulmány és a szociális helyzet és valamennyi más kiemelt szempont szerint ösztöndíjakat tudjunk adni.

Esélyegyenlőség, felnőttképzés. A felnőttképzésben csak a március hónap során 15 milliárd forintnyi pályázat nyílt meg arra, hogy 100, 70, 60 és 50 százalékos támogatási intenzitással segítse a felnőttképzésben résztvevők számának a növekedését. Az elmúlt pályázati időszakban 20 ezren vettek részt így felnőttképzésben. A célunk nem kevesebb, mint hogy ezt megduplázzuk a júniusig tartó pályázati időszakban.

(22.00)

A béremelés pedig annak ellenére, hogy voltak ellenzői a pedagógusbér-emelésnek, most úgy biztosított, hogy az átlagos 32 százalékos béremelés mellett tudjuk azt is garantálni, hogy az amúgy két és félszeresére emelt felsőoktatási bérfejlesztés és a két és félszeresére emelt finanszírozás tud a felsőoktatási bérfejlesztésben előrelépést adni.

Mellár képviselő úr sincs már itt. Az autonómia kérdésköre mindig egy különleges vitapont kettőnk között. Vajon tudjuke azt, hogy a brüsszeli jelentéstevők és az akadémiai szabadságjogokért Norvégiában a magyar autonómiát biztosítók azt az alaptézist nem tudják megugrani, hogy az ő viszonyrendszerükben az autonómia funkciója az állami fenntartású intézményekben definiálandó csak. (Sic!)

Nem autonómiadeficit van a magyar felsőoktatásban, oktatásban, kutatásban, hanem a magyar felsőoktatás, amikor lényegében hasonlítjuk össze az autonómia score boardon keresztül az autonómia négy dimenzióját  amit vegyünk végig: pénzügyi, szervezeti, munkáltatói és oktatási-kutatási , akkor ezen autonómiaszempontok szerint, amely a megújult felsőoktatásban nem törvényben, hiszen ott megfelelő eltérési lehetőség biztosított, hanem a fenntartó alapítványok alapító okiratában és az egyetemek alapító okiratában leledzik, akkor a valós értékelés azt mutatja, hogy a magyar felsőoktatás egyike Európa legautonómabb módon működő felsőoktatásának. (Derültség az ellenzéki padsorokban.)

Ezen lehet mosolyogni. (Tordai Bence: Nevetek. Hangosan nevetek, nem mosolygok.) Akkor lehet nevetni, de az, amikor ezen nevetés által juttatják önök a magyar diákokat és kutatókat másodlagos sorba az Európai Unió állampolgárai között, amikor azt látjuk, hogy olyan javaslatok fogalmazódnak meg önök által (Tordai Bence: Miről beszél, államtitkár úr?!) az autonómia jegyében (Az elnök megkocogtatja a csengőt.), hogy a magyar egyetemek vezetőit zárassák ki Brüsszelen keresztül a fenntartó kuratóriumokból, a Debreceni Egyetem fenntartó alapítványát nézve nemcsak a rektorát, hanem a még ott lévő két egyetemi tanárát is… (Tordai Bence: Varga Judit!  Dr. Pósán László: Nincs Debrecenben!)

Ha annyira jól tájékozott, akkor tudja, hogy Varga Judit nem kuratóriumi tag a Miskolci Egyetemet fenntartó alapítványban. Ha annyira jól tájékozott, akkor biztos azt is tudja, hogy arra a jogszabálytervezetre, amely az összeférhetetlenség vonatkozásában egyértelmű javaslatot fogalmaz meg, akkor biztos jól tudja, hogy Brüsszel öt hónapja miért nem ad választ. Ez nem mosolyognivaló.

Egyetemi előrelépés, szakképzés előrelépése, Közszolgálati Egyetem fejlesztése, Józsefváros fejlesztése: ezek mind egy irányba mutató dolgok. Hisszük és tudjuk azt, hogy mindazzal, amit a felsőoktatásban, a szakképzés megújításában, az innováció megújításában teszünk, ne felejtsük el, az innovációs eredményeink az elmúlt időszakban is előre léptek mind az európai, mind a globális innovációs rangsoron, biztosítják azt, hogy versenyképességünk erősödjék.

Az önök előtt fekvő törvényjavaslat minderre megfelelő biztonságot, garanciát jelent. Az önök előtt fekvő törvényjavaslat helyes értelmezése tehát az, hogy úgy fejlesztjük felsőoktatásunkat, hogy az egyben a felsőoktatást körülvevő környezet fejlesztését is szolgálja, úgy fejlesztjük szakképzésünket, hogy erre szintén biztonságot adunk, úgy fejlesztjük felnőttképzésünket, hogy a magyar munkaerő erősebb legyen, úgy erősítjük a közgyűjteményeket, hogy az egy hatékonyabb működési modell szerint valósuljon meg, és védjük az értéket teremtő és értéket tartó könyvellátási rendszerünket, hogy az ne multik, nagy cégek által, monopolizált helyzetben tegye azt, amit az egyesült államokbeli példa alapján egyértelműen látható, hogy tettek.

Így megerősítve mindazokat, amiket elmondtam, mondhatjuk azt, hogy mindazon kétszáz család, amely az önök felvetésében számtalanszor előkerült, a vonatkozó magyar jogrend alapján mind megfelelő jövőt, mind megfelelő biztonságot kap. Köszönöm szépen. Mindazt, amit gondoltam, összefoglaltam, elmondtam. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage