DR. HANKÓ BALÁZS ZOLTÁN kulturális és innovációs minisztériumi államtitkár: Nos, felsőoktatásunk megújul, versenyképesebb és autonómabb. Az autonómiáról a végén részletesebben már csak azért is, mert ha vizsgáztatunk, akkor ez egy fontos dolog, hogy a tanár legyen felkészült, és úgy kérdezzen, és olyan ismeretek birtokában legyen, hogy a vizsgázó tudását, ismeretét jól le tudja mérni.

Szóval, versenyképesebb felsőoktatás, javuló eredmények; olyan felsőoktatás, amely lényegi küldetése az, hogy a térségével, a gazdasági szereplőkkel, az ott élőkkel szorosabban együttműködjön, segítve ezzel nemcsak a magyar nemzet, hanem adott környezetének, gazdasági szereplőinek is az előrelépését. Adjon sikert, lehetőséget a fiataloknak, legyen versenyképes diploma, legyen magasabb bére, legyen sikere, legyen karriere. A megújult magyar felsőoktatás erről szól.

A megújult magyar szakképzés arról szól, hogy ennek köszönhetően a Magyarországra érkező gyártási csúcstechnológiát biztosító cégek olyan szakképzett munkaerőt kapnak, amely Európa-hírű, amely nemcsak a hagyományos szakmákban, hanem informatikai rendszer-üzemeltetésben, mechatronikában és sok minden másban viszi előre Magyarország hírnevét.

Felnőttképzésünk megújul. Felnőttképzésünk lehetővé teszi azt, hogy mindazt a tudást biztosítsuk folyamatos továbbtanulás által, amely tudás változó világunknak elengedhetetlen követelménye.

A kormány a családok kormánya, a GDP 4,2 százalékát fordítja családtámogatásra, ez éves szinten több mint 3400 milliárd forintot tesz ki, olyan otthonfelújítási programokat indít, amelyek bizton jelentik azt, hogy mindazoknak, akiknek családi házuk van, házuk van, megélhetésük van, olyan lakást, olyan előrelépést jelent ez, amely nemcsak a jelenre, hanem a jövőre is biztonságot ad.

Kulturális örökségünk megőrzése egyértelmű irány. Ezt segíti mindannak a hatékonyságot növelő közgyűjteményi központnak a kialakítása, amelyet együtt tárgyaltunk meg úgy, hogy mindemellett pedig a magyar könyv, a magyar könyvterjesztés megfelelő előremutató módosításával nemzetközi gyakorlat szerint nyújt védelmet a számunkra oly fontos magyar kultúrának.

A végére hagytam az egyetemi autonómia kérdését. Nos, egyetemi autonómia, akadémiai szabadság: különálló, de egymást feltételező fogalmak. Az európai egyetemi szövetség jelentése. (Tordai Bence telefonnal a kezében hátrafelé indulva: Itt a kezem, meg a szemem, meg a fülem.) Oké, megvárom.

Nos, európai… (Tordai Bence: Folytassa!) Fotó mellett párhuzamosan tud figyelni? (Tordai Bence: Abszolút!  Dr. Pósán László: Nem is érdekli!) Oké, rendben, mert akkor folytatom. (Közbeszólások a Párbeszéd padsoraiban.) Csak azért, hogy ha a következő alkalommal is majd egyetemi autonómiával kapcsolatos kérdés lesz, akkor megpróbáljunk azonos ismeretségi alapról beszélgetni egymással.

Nos, szóval, egyetemi autonómia. Mint ahogy ön is megállapította, az utolsó értékelés 2016-ra mutat vissza. (Tordai Bence: Folytathatja.) Köszönöm szépen. Tehát az utolsó értékelés 2016-ra mutat vissza. 2023-ban, mint ahogy mondta, nem az adott értékelőtábla szerint valósult meg a magyar egyetemek értékelése.

(23.40)

Nem úgy valósult meg a magyar egyetemek értékelése, mi több, azt a kilenc egyetemet, amely az európai egyetemi szövetségnek a modellváltó intézmények közül a tagja, sem kérdezték meg arról, sem folytattak felmérést arról, hogy azon dimenziók, amelyek a finanszírozás, amely, helyesen javított ki, el kell ismernem, nem a munkáltatói, hanem a munkavállalói autonómia vonatkozásában, sem az oktatási-kutatási autonómia vonatkozásában, sem a szervezeti autonómia vonatkozásában részletes elemzést nem tartalmazott. (Sic!)

De ha most nem is megyünk bele helyenként a 8., 12., 15. pontba, elég, ha ennek az aggregált üzenetét és az aggregált módosítási irányait vesszük figyelembe.

Egy: az egyetem, az egyetemek vagyonhoz jutottak. Mit jelent ez? A vagyonnal gazdálkodnak. Mit jelent ez? Autonómiát. Ha a munkavállalók… (Derültség a Párbeszéd soraiban.) Javaslom, hogy üljön vissza a laptophoz (Tordai Bence: Megvolt!), és keresse ki ezeket az értékelési szempontokat, és akkor tudja pipálni  jó? De ha már sikerült megjegyeznie, akkor még könnyebben megy.

Kettő: a munka törvénykönyve szerinti alkalmazás, amely szintén nagyobb autonómiát jelent a közalkalmazotti törvény szerinti foglalkoztatásnak. A szervezeti autonómia lényege… (Moraj a Párbeszéd soraiból.) A szervezeti autonómia lényege az, hogy az államtól, a kormánytól való szervezeti rendszer kialakításának függetlensége, amely a megújított közfeladatot ellátó, közérdekű vagyonkezelő alapítványoknál autonómabb, mint az állami fenntartású intézményrendszerben van.

Utoljára pedig: a pénzügyi autonómia vonatkozásában a megemelt finanszírozás szintén autonómabb működést jelent. Így ha és amennyiben az európai egyetemi szövetség végre hajlandó lesz a valóság alapján értékelni a magyar egyetemi világot (Tordai Bence: Á! Majd ha!), azaz lefolytatja azt a vizsgálatot, amelyet más egyetemek esetében és más országok esetében is megtett, mindannyiunk számára, így önök számára is egyértelművé válik az, hogy egy autonómabb, egy versenyképesebb, a magyar gazdaság, a magyar fiatalok jövőjét szolgáló egyetemi modell indult el. (Balla György: Úgy van!)

Úgyhogy ez örömteli, ez előremutató, függetlenül attól, hogy önök erről mit gondolnak, függetlenül attól (Szabó Rebeka: És az egyeztetéssel mi lesz?), hogy önök és az önök tevékenysége milyen kárt okoz a magyar diákoknak, a magyar kutatóknak. Jó éjszakát kívánok! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage