BENCZE JÁNOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Köszönöm a szót. Kezünkben van ismét egy törvénycsomag, amely több törvény módosítását tartalmazza. Igyekeztünk átnézni, és igyekeztünk megfogalmazni azokat a dolgokat, amiket javító kritikával illetnénk és azokat, amelyeket örömtelinek tartunk. Hiszen azért látható, hogy itt a jogalkotó a gyakorlati mezőgazdaságból merített, figyelembe vette a gazdák szavát, figyelembe vette azokat a felszólalásokat, amiket én is megtettem, és én nagyon remélem, ahogy már sokszor elmondtam, hogy részben az agrárium lesz az a közös pont ebben az Országgyűlésben, amit nemzeti minimumként tudunk kezelni.

Az agráriumban a szakemberek érzik, hogy nagyon-nagyon komoly gondok vannak, nagyon nagy kihívásoknak vagyunk kitéve itt, a Kárpát-medencében, gondolok itt egyszer az éghajlatváltozásra, és gondolok az ukrán gabona és az ukrán termények által okozott válságra, amit tudomásul kell venni, akármennyire fáj a szívünknek, ez velünk lesz.

Az Európai Unió döntéseit nem tudjuk felülírni, viszont a magyar Országgyűlés, a magyar kormány elhibázott döntéseit ki tudjuk javítani. Az egyik feladatunk ebben a teremben ellenzéki részről, hogy építő kritikával illessük ezeket, eljussanak a hangok a megfelelő helyekre, ahol megfelelő fülekre találnak, és ezek remélhetőleg módosulnak. Én végigmennék ezen a törvényjavaslaton, és elmondanám, hogy mik azok, amiket mi találtunk benne.

Az első a 6. §-ban a vad védelméről és a vadgazdálkodásról szól. Amit mi egy kicsit furcsának találtunk, hogy a vadászterületen létesítendő, vad mozgását befolyásoló kerítésnél eddig a vadászati hatóság volt az, amely eljárt az ügyben, amely engedélyezte ezt. Jogosnak és jónak is tartjuk ezt, hiszen ez egy mindenki felett álló hatóság a megyékben, amely pártatlanul tud dönteni.

Viszont az 5. pontnál, amikor engedélyezni kell egy kerítést, azt a vadászatra jogosultra róják ki, ez maga a vadásztársaság a mi értelmezésünkben. Ezt nem mindig tartjuk jónak, ezt kérnénk egy kicsit átnézni, felülbírálni, hiszen egy vadásztársaságnál nagyon sok személyes érdek érvényesülhet, szerintünk ez nagyon sok vitás helyzetet fog gerjeszteni.

A másik pedig: itt a vadászati törvény 29/A. §-a az (5b) bekezdéssel kiegészül: az ingatlan-nyilvántartásban szőlő, gyümölcs vagy kert művelési ágban nyilvántartott és a művelési ágnak megfelelően művelt terület esetében a vadászati hatóság a gazdálkodási szempontokra és a föld használójának indokaira figyelemmel itt eltérhet a követelményektől a kerítésépítésnél.

(10.50)

Én nagyon remélem, hogy itt nem fogunk abba belefutni, hogy a vadászati érdek ezt felülírja, ugyanis a magyar agrárium változás előtt áll, ha tetszik, ha nem. Más növénykultúrákat a konvencionálisokon túl kell meghonosítanunk, újra termelésbe kell hozni a magas hozzáadott értékű kultúrákat, gondolok itt akár szántóföldi körülmények között a zöldségre, gyümölcsre, amik kerítéses védelmet kell hogy élvezzenek mindenáron. Például gondoljunk bele, egy szőlő-, egy gyümölcsöskultúrában  kicsit tréfálkozva elmondva  egy vad által elkövetett tavaszi metszés, esetleg egy agancs tisztítása a törzseken évekre szóló visszaesést okoz a termésben. Tehát ezt kérném kiemeltként kezelni.

Itt még annyit kérdeznék, hogy az ingatlan-nyilvántartásban a szőlő-gyümölcsös terület csak a külterületekre vonatkozik vagy a zártkertekre is. Ezt gazdálkodók kérdezték, nem tudtuk értelmezni. Ebben szeretnénk itt most segítséget kérni.

A következő pont, ahogy átnéztük, a személyes örömömre szolgál. Én a magyar autóstársadalom nevében szeretném megköszönni a törvényalkotóknak, hogy amikor számtalanszor fölszólaltam, és nem is igazi vita, hanem komolyabb beszélgetés volt itt és akár a Mezőgazdasági Bizottságban is erről, ez a vadban okozott kár az autós által, amikor vétlen az autós. Itt külön kiemelném, hogy vadászható állat járművel történő ütközése esetén a vad elpusztításával okozott kár nem érvényesíthető, ha a kár bekövetkezése a jármű vezetőjének nem felróható magatartásán alapul. Ezt ismételten köszönöm a magyar autóstársadalom nevében, egy nagyon fontos pont lett tisztába téve. Nagyon-nagyon remélem, hogy ennek lesz folytatása.

A másik, amit szeretnék megemlíteni: tudom, hogy ennek a törvénynek vagy törvénycsomagnak nem a része, de nagyon-nagyon szeretnénk az agrár-, az autós- és minden társadalom részéről valahogy rendezni ezt a dolgot, ami most nagyon nagy feszültséget gerjeszt mindenhol. Ez a mezőgazdasági termelők, autósok kontra vadásztársaságok a vadkár terén.

Nem tudjuk üdvözölni azt az ötletet, hogy az Agrárkamara majd behajtócéget alapít a vadásztársaságok kárára, hogy behajtsa a vadkárt, mert tudjuk, hogy valahogy be kell hajtani. Mi itt azt szeretnénk továbbra is, ez a magyar költségvetéshez képest nem mondom, hogy elenyésző, nem túl nagy összeg, ez a 21 milliárd forintos éves vadkár, hogy itt az államnak kellene a mi véleményünk szerint vállalni a felelősséget. Az autósoknál okozott kárnál az autóstársadalom, amely szervezetekkel egyeztettem, hajlandóak a megosztott kárvállalásra, hogy mindenki valahogy rendezze az anyagi részét, ők akár egy külön vadkárbiztosításra, az autókban okozott vadkárra hajlandóak lennének. Itt arra kérném a tárcát, hogy ezt a biztosítótársaságokkal valahogy egyeztesse le.

A vadásztársaságok pedig korrektnek tartanák azt a lehetőséget, ha ismét tudnának vadkárbiztosítást kötni komolyabb formában, vagy az állam átvállalná helyettük. Nem tudtuk kiszámolni, hogy éves szinten ez mekkora összeget jelent, de nem jelentene milliárdokat, és mindenki nyugodtan tudna autózni, a vadász nyugodtan ki tudna menni egy vad által okozott balesethez az autóshoz, nem lenne konfliktus és probléma. A mi véleményünk szerint ez erősen gesztusértékű lenne.

Amit én külön kiemelnék így a végére: abból is volt felszólalásom, mi is jeleztük, és hála istennek, több helyről befutott, ez a nem őshonos dámvad kártétele az országban, a mértéktelen elszaporodása. Én nagyon örülök, hogy kiemelték itt most a dámvad károkozását, az azzal kapcsolatos dolgokat. Javasolnám mindenkinek főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét, ott is a beregi részt. Amikor egy komolyabb aszály vagy bármi van, ki lehet ballagni megnézni a vámvad által tarra rágott kaszálókat, ami a gazdálkodók elől veszi el a hasznot.

Még kitérnék egy pontra, a vadkárra, és ez istenigazából, nevezzük úgy, csak egy eszmefuttatás, de arra kérem, ezt nagyon komolyan fontolja meg mindenki, aki ezt hallja. A vadkár nem egy elsődleges kár, az egy többlépcsős kárrá fog változni, ugyanis az a termény, ami nem termelődik meg, nem hoz profitot a gazdálkodónak, az a termény nem kerül feldolgozásra, nem hajtja a mezőgazdasági feldolgozási ipart, és a végén magyar termékként nem fog késztermékként sem idehaza, sem a nagyvilágban érvényesülni.

Ami még így a végére külön öröm, hogy én Németországban hallottam hasonló példát, ahol azokat a cégvezetőket, azokat a cégtulajdonosokat, akik  mondjuk ki nyíltan  sunyiban, szándékoltan, rosszhiszemből tönkreteszik a termelőket, eltiltják, és behajtják rajtuk az okozott kárt. Ezt kimondottan üdvözlendőnek és követendő jó példának tartom sok területen, és örülök neki, hogy az agráriumban ez most példaértékűen meg fog valósulni. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage