ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Az előttünk fekvő nemzeti stratégia, amiről itt vitatkozunk, hangsúlyos helyen szerepelteti, hogy ezt a generációs szegénységi láncot meg kellene szakítani. Kulcsszerepet szán a tanulásnak, hiszen hivatkozik egyébként a tudásalapú társadalomra is. Valóban ez lesz a jövő, ez a jövő.

De akkor nézzük meg a lemorzsolódási adatokat! Nézzük meg azt, hogy Magyarország a 27 uniós állam közül a 25., nagyon rosszul teljesítünk. Nézzük meg azt, hogy egyes területek, például Nógrád 30 százalékos lemorzsolódási adatot produkál, de ott van Somogy, Baranya vagy éppen Borsod-Abaúj-Zemplén 20 százalék körüli adatokkal. Kérem szépen, mi lesz ebből így? Valóságos apokalipszis, amikor járások tűnnek el a roncstársadalmi összeomlásban, mert ebből ez fog következni.

De ne nekem higgyenek kormánypárti oldalról, hanem mondjuk, akkor Ritók Nórának, aki a gettókkal, illetve a mélyszegénységgel kapcsolatban azért némi tapasztalatra szert tett mint az Igazgyöngy Tanoda vezetője. Ő írja  tetszeni fog, államtitkár úr, figyeljen , azt mondja: „A család láthatatlan szálakon rögzíti a gyermekben a motiválatlanságot, a jövőkép-nélküliséget, a napokban való gondolkodást, a kommunikációt, az agressziót, mindent. A családi hatás sokkal erősebb bárminél. Minden, ami máshol építő, itt hiányzik, és ami hiányzik, az nem fejleszthető. Eleinte csak űr van a helyén, később már rombolni kezd.” No, valóban, sok helyütt a nulláról kellene valamit felépíteni.

Én azt kérdezem, hogy milyen segítséget adnak például ehhez, mert ha ezt a nógrádi statisztikát nézzük, az országos statisztikát nézzük, akkor az a helyzet, hogy lenne még mit tenni, és akkor visszautalnék arra az iskolatípusra, ahova a legszegényebb családokból kikerülő gyerekek jutnak: ilyen a hagyományos szakképzés világa.

Államtitkár úr, soroljam az adatokat? Mennyi SNI-s gyerek, mennyi halmozottan hátrányos helyzetű jár oda, és ennek megfelelően vane olyan állami támogatás, amit, mondjuk, a gimnáziumba járókhoz képest többletviszonylatban ott megkapnak: Mert iszonyatos szükség lenne mindenre, hiszen a pedagógiai többletmunka valami brutálisan magas ezeken a helyeken. De ha nincsen meg az a támogatás, amit az ott dolgozó pedagógusok megkapnának ilyen formában, tehát nincsen meg a szociális munkás, nincsen meg a szociálpedagógus ezeken a helyeken, akkor ilyen lemorzsolódási adatokkal fogunk találkozni, mert bizony ezek a szociális kompetenciák, amelyek a modern oktatás alapját kellene hogy jelentsék, hiányoznak. Köszönöm.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage