DR. FAZEKAS SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Elég sok oldalról járjuk körbe ezt a rendkívül fontos témát, és többször érintettük a Fidesz-KDNP, illetve a kormány által hozott különböző intézkedéseket is, amelyek a családok érdekében történtek. Itt szerintem érdemes kitérni néhány gazdasági természetű határozatra, törvényre, döntésre.

Ez azért is fontos, mivel ezek az intézkedések konkrét, kézzelfogható segítséget jelentettek és jelentenek ma is a magyar családok számára, és van egy olyan jellemzőjük is, hogy az ellenzék, amely hirtelen felismerte magában a családok barátját, ezeket az intézkedéseket bizony általában nem támogatta, sőt, kifejezetten támadta, gyakran olyan vehemensen támadta ezeket az intézkedéseket, mint ahogy most kevesli azokat.

Tisztelt Országgyűlés! Meggyőződésem, hogy a kormány az elmúlt években mindent megtett, sőt gyakran erején felül dolgozott azért, hogy a családok helyzete Magyarországon könnyebb legyen, hogy javuljon. (Arató Gergely: Sikerült?) A gazdasági intézkedések közül… Én azt hiszem, hogy a DK helyében inkább hallgatnék, mert a több százezer munkanélküli terheli (Arató Gergely közbeszól.) azt az időszakot, amikor önök voltak kormányon. Tehát azért az az elszegényedés, ami példátlan méreteket öltött, nem egy kellő alap arra, hogy itt valaki feltételeket meg véleményeket olyan formában fogalmazzon meg, mint Varga képviselő úr.

Először is, ki szeretném emelni az intézkedések közül az élelmiszerár-sapka bevezetését, amelyet a magas élelmiszer-infláció jelentette nyomás enyhítésére és a lakosság alapvető élelmiszerekkel történő ellátása érdekében mint hatósági árat vezetett be a kormány hat, majd 2022 novemberétől további két alapvető élelmiszertípusra. Ez az élelmiszerárstop célját tekintve egy olyan intézkedés volt, amely átmeneti jelleggel maximalizálta az alapvető élelmiszerek árát úgy, hogy a hazai élelmiszeripari szereplők szükségtelen mértékben ne sérüljenek. Ezt a rendszert később a kormány a feltételeiben többször is finomhangolta, és ma már megállapíthatjuk azt, hogy eredményes eszköz volt az infláció rövid távú mérséklésére. Emlékezetes az, hogy a háború, az uniós szankciók, az energiaárak emelkedése milyen nehéz helyzet elé állította a magyar termelőket és ezen keresztül a vásárlókat is.

Az élelmiszerárstop lejártát követően 2023 júliusától már az érintett termékekre a kötelező akciózás intézményét vezették be, itt görög és francia példák is hasznosak voltak. Ez a rendelkezés ma is az 1 milliárd forintos árbevételt realizáló kiskereskedőkre vonatkozik, valamennyi akcióstermék-kategóriában legalább egy általuk kiválasztott terméket kellett ebbe a körbe vonniuk. A kötelező akciók mértéke a kezdeti 10 százalékról 15 százaléka került felemelésre.

Aztán ehhez kapcsolódik az online árfigyelő rendszer létrehozása is, amely szerintem egy nagyon hasznos és a vásárlókat segítő rendelkezés, egy olyan intézmény, amely átláthatóvá teszi az élelmiszerpiacot. Görög és román példák is voltak itt egyébként, ezt fejlesztette tovább a magyar megoldás is. Én személy szerint is bízom abban, hogy a vásárlói tudatosság, odafigyelés egyik hasznos eszköze, és képes erősíteni a kiskereskedők közötti árverseny is, amely egyébként a fogyasztók számára hasznos. Egyúttal egy napi árinformációt is biztosít, ami a családok vásárlási lehetőségeinél egy rendkívül fontos tényező.

Szintén ebbe a körbe tartozik a rezsicsökkentés intézménye is, hiszen ismeretes az, hogy az energiaválság nyomán drasztikusan megemelkedett energiaárak ellenére ezt a kormány nagy erőfeszítésekkel idén is fenntartja, és az átlagfogyasztás erejéig a rezsivédett lakossági villamosenergia-, illetve földgázáraknál komoly megtakarítást jelent.

Tisztelt Országgyűlés! Azért hoztam föl ezeket a példákat, mert jól látható, hogy függetlenül attól, hogy kinek milyen jövedelme van, milyen a társadalmi helyzete, mindenki számára ezek előnyösek, és ezeket az előnyöket valamennyi magyar család tudja élvezni.

Azért elhangzott többször, de újra ki szeretném emelni, hogy a munkanélküliség felszámolása, a munkanélküliség minimálisra csökkenése a megélhetést jelenti a magyar családok számára. És ha a családok számára van megélhetés, akkor az a gyermekek számára is általában egy kiegyensúlyozottabb környezetet jelent, és ha van egy befogadó társadalmi környezet, akkor amiről itt volt szó korábban is, hogy a gyermekek boldogsága  Orosz képviselő asszony mondta  a gyermekvédelmen múlik... Hát, biztos, hogy az is kell hozzá, de már elég baj az, ha a gyermekvédelmet kell igénybe venni egy gyermek boldogsága érdekében.

Higgyék el, én húsz évig voltam polgármester, az önkormányzati munkán keresztül is láttam, hogy az állam eszközei, amelyekről most beszélünk, végső megoldásokat jelentenek. A gazdasági környezet, a társadalmi környezet, az értékrendek segítik azt, hogy a következő generáció boldog legyen, és jó feltételek mellett vágjon neki az életnek, de ahol ez a háttér is kevés, ott nyilván az államnak be kell avatkoznia vagy lehetőség szerint be is avatkozik az adott családok életébe.

De én azt túlzásnak tartom, amit Kunhalmi képviselő asszony mondott, hogy a gyermekeket az államra bízzuk ilyen esetben. A gyermekvédelmi intézményrendszer, különösen az állami gondozás, nem azt jelenti, hogy a gyermeket az államra bízta valaki, hanem azt, hogy az állam kényszerintézkedéshez kénytelen folyamodni a gyermekek érdekében.

(19.00)

És ha már azt nézzük, hogy az az intézményrendszer, amely a háttérben meghúzódik  és ilyenkor kerül az érdeklődés homlokterébe , milyen állapotban van, nyilván mindig lehetne jobb állapotban, de azért nézzük meg azt is, hogy honnan érkeznek oda a gyerekek, milyen körülmények közül, mi a kiindulópont. Azt hiszem, Magyarországon a sok nehéz eset mellett elmondhatjuk azt is, hogy lelkes, a szakmájuk iránt elkötelezett dolgozók, munkatársak és elkötelezett törvényalkotók is vannak, elkötelezett kormányzati szakemberek, akik azért dolgoznak, hogy a gyermekek sorsa rendben legyen.

Azért is tartottam fontosnak, hogy ezekre a témákra kitérjek, mert valahol tényleg meghúzódik az aggódás a következő generációért az egész mai vitában, de azért nem baj, ha óvatosan fogalmazunk a radikális szavakkal. Meggyőződésem, hogy a családi adókedvezmény, a személyijövedelemadó-kedvezmény, a CSOK, a babaváró, a falusi CSOK és még a sok-sok lépés, amely megtörtént Magyarországon, nem valamilyen szűk elitnek az érdekeit szolgálja, az döntően a magyar társadalom valamennyi rétegét érinti, és az a célunk, hogy aki jövedelmi szempontból lejjebb van, nem tudja ezeket igénybe venni, kevesebbet tud közülük igénybe venni, az is emelkedjen föl arra a szintre, hogy ezekhez a támogatásokhoz hozzáférjen.

Az itt elhangzott adatok a kormány részéről, illetve a hozzászólásokban elhangzottak is azt mutatják, hogy ez a folyamat erősödik, és a kormány, ahogy említettem, mindent megtett, sőt erején felül teljesített ebben a kérdésben. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage