CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! A hazánkban működő akkumulátorgyárakban szinte folyamatosak a környezetünk épségét és ezzel a dolgozók és a környéken élők biztonságát is kockáztató üzemi balesetek. Abban talán egyetért velem, hogy ez nem normális állapot, és a mindenkori kormánynak kutya kötelessége ezt a helyzetet felszámolni.

Önök mindig elmondják, hogy hazánkban a legszigorúbbak a környezetvédelmi előírások. Ennek ellenére a Samsung gödi gyára öt éven át környezethasználati engedély nélkül működhetett, nem kötelezték monitoringkutak telepítésre sem, és működése során folyamatosan megszegi a törvényi előírásokat. A mai napig nem tudjuk azt sem, hogy hogyan és honnan került NMP, magzatkárosító oldószer a gödi gyár közelében levő kutakba, illetve a gyár mellett a földekre ömlő szennyvízbe. Önök nem kíváncsiak a válaszra? De ugyanígy voltak személyi sérüléssel járó üzemi balesetek a SungEl bátonyterenyei, az SK Innovation iváncsai és komáromi, valamint a CATL debreceni telephelyén is. A szigetszentmiklósi akkumulátorfeldolgozó üzemben halálos tragédia is történt, két munkatárs vesztette életét.

Hogyan fordulhat ez elő, ha önök szerint minden rendben van a törvényi szabályozással, a gyárak működésével és a hatósági ellenőrzéssel? Előre kérem, ne tolja a felelősséget a hatóságokra, ahol ugyan kiváló szakemberek dolgoznak, de önök mindent megtettek azért, hogy ne tudják elvégezni a munkájukat. Megvonták a forrásokat, és nem nyújtanak támogatást ahhoz, hogy felkészülhessenek ennek a bonyolult és veszélyes iparágnak a megfelelő módon történő ellenőrzésére, ehhez ugyanis sokkal több szakemberre és forrásra lenne szükség, na és a hatóságok valódi függetlenségének biztosítására.

Ha önök szerint minden rendben van a gyárak működésével, miért nem vettek részt az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottságának április 16-ai ülésén, ahol lehetőségük lett volna szakemberek bevonásával bemutatni, milyen konkrét lépéseket terveznek a további környezeti balesetek megelőzése érdekében. Önök ehelyett csak annyit üzentek Bencsik János alelnök úron keresztül, hogy az ülést megelőző féléves egyeztetési folyamat ellenére sajnos senki nem ér rá a minisztériumból részt venni a meghallgatáson.

Nagyon kérem, válaszában ne az elektromobilitás fontosságáról és a zöldátállásról beszéljen, hanem arról, hogy milyen konkrét lépéseket tesznek a környezetszennyező akkumulátorgyárak megfékezése és a jövőbeni üzemi balesetek megakadályozása érdekében. Várom megtisztelő válaszát. (Taps a DK soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage