RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Szigor után vasszigor következik a gyermekek védelmében. Több javaslatot tárgyalt már itt az Országgyűlés, ami a gyermeket helyezte a középpontba. Itt egy újabb javaslat, hogy a maradék kiskapukat is bezárjuk, és minden gyermek még inkább biztonságban érezhesse magát.

Ezen a mai vitán ugyan képviselőként veszünk részt, de azt hiszem, mindenki, amikor erről beszél, leginkább úgy beszél erről, mint édesanya vagy édesapa, aki a saját gyermekét is biztonságban szeretné tudni minden esetben; akkor is, amikor a játszótérre megy, akkor is, amikor iskolába jár, akkor is, amikor táborba küldi, edzésen van. És mivel a saját gyermekeinket is féltjük, ezért féltjük azokat a gyermekeket is, akikről nem gondoskodnak a szüleik: valamilyen okból valamilyen állami intézménybe kerültek be, akár a nevelőszülői hálózatban vannak, akár valamilyen gyermekotthonban vannak. Nekik nincsenek szüleik, akik értük szót emeljenek, akik nap mint nap vigyázzanak rájuk, ezért náluk fokozott a felelősségünk.

Ez a törvényjavaslat is abban nyújt segítséget, hogy az elmúlt időkben is vagy bármikor, ha pedofilok a gyermekvédelmi rendszeren keresztül akartak gyermekek közelébe kerülni, ha egyesek ezt a szexuális devianciájukat a gyermekeken, a hatalmi helyzetük kihasználásával akarták kiélni, akkor ezek az emberek ne a gyermekvédelmi intézményekbe, hanem a börtönökbe kerüljenek, és ott nagyon hosszan gondolkozzanak el azon, hogy mi is az, amit tettek.

Hiszen aki ilyet tesz egy gyerekkel, az egy életre sebet okoz ennek a gyermeknek. Egy életre viszi magával ezt a traumát az, akivel kisgyermekkorában valaki, akinek azért fizetett az állam munkabért hónapról hónapra, hogy gondoskodjon a gyerekről, az nem gondoskodik a gyerekről, hanem veszélyezteti; és ezzel egyébként a körülötte dolgozó és jó szándékkal dolgozó emberek számára is nagyon nagy nehézséget okoz, és az ő hírnevüket is rontja azáltal, hogy ő pedofil hajlammal közelít a gyermekek felé. De az intézményrendszeren kívül is bárhol, ahol ilyen emberek felbukkannak, ott a gyermekeknek fokozott védelmet kell garantálni, a pedofil elkövetőknek pedig szigorú büntetést, szigor helyett vasszigort.

Az elmúlt 14 esztendőben minden évben azon dolgozunk, hogy a következő esztendő családbarátabb év legyen Magyarország számára, mint az előző. Nem volt olyan év, amelyben a parlament és a kormány ne fogadott volna el családbarát intézkedéseket, családokat támogató, a gyermeknevelést segítő intézkedéseket.

Lehetett járványhelyzet az egész világon, lehet háborús és szankciós válság, a családtámogatások akkor is nőnek, minden évben nőnek. Ez nem pusztán arról szól, hogy ha van valami többlet a költségvetésben, akkor a családok az elsők, akik számára ezt a kormány igyekszik garantálni, hanem hogy azért dolgozunk, azért termelünk valami többletet a költségvetésben, mert a családoknak mindenképpen valami többletet, valami segítséget adni kell. Mert hogyha erős családok lesznek, akkor ebből lesz erős az ország, ha a gyermekek felneveléséhez tudunk segítséget nyújtani a családoknak, a gyermekek nevelését tudjuk segíteni, a gyermekek kiegyensúlyozott és veszélyektől mentes gyermekkorát tudjuk biztosítani, akkor biztosak vagyunk benne, hogy egy boldogabb jövőt építünk az országunknak. Ezért volt mindig, minden évben családbarát módosítás, a családok számára biztosított állami többletsegítség, és emellett fontos volt a kormányzásunk első pillanatától kezdve, hogy zéró tolerancia van érvényben minden gyermekbántalmazási ügyben.

Láttuk a korábbi szemléletet, amely nem az áldozatok, hanem az elkövetők szempontjából fogalmazta meg a jogszabályok szövegeit. Emlékszünk a liberális jogfelfogásra, az előző alkotmány időszakából, amikor még nem ez az Alaptörvény volt érvényben, amely jogok és kötelezettségek, szabadság és felelősség egyensúlyára épít, csak és kizárólag a jogokról volt szó. Ebben az esetben nem tudták kellő mértékben megvédeni a gyermekeket, hiszen sokszor az elkövetők jogai, az ő különböző lehetőségeik, hogy hogy bújjanak ki a büntetés alól, fontosabb volt az akkori liberális jogszemléletet követő jogalkotóknak, mint az áldozatok védelme, mint a kiszolgáltatott gyermekek védelme.

Fontos lépések voltak az elmúlt években, az elmúlt 14 esztendőben. Igyekeztünk minden család számára olyan megélhetést is biztosítani, hogy minél kevesebb esetben legyenek a családban született gyermekek vagy bármilyen gyerekek kiszolgáltatott helyzetben.

(12.10)

Az, hogy egymillióval több munkahelyet teremtettünk, az, hogy bevezettük a családi típusú adózást, hogy segélyek helyett munkát, biztos jövedelmet tudunk biztosítani a családoknak, hogy a munkanélküliség 12 százalékról 4 százalék alá csökkent, hogy szélesítettük a családtámogatásokat, nem úgy, mint a baloldal, amely 2008-2009-ben csökkentette, ez biztosabb megélhetést jelent a családoknak, biztosabb felnövekedést jelent a gyermekeknek is. 2010-ben az akkori baloldali kormány szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti célokra 325 milliárd forintot fordított. Ez a kormány idén 1463 milliárd forintot fordít, megnégyszereztük a szociális, gyermekvédelmi és gyermekjóléti kiadásokat. A baloldali kormány 40 milliárd forintot fordított a gyermekotthonokra, mi 127 milliárd forintot, több mint a háromszorosát fordítjuk a gyermekotthonokra, mint az akkori kormány tette. Ma másfél millióval kevesebb ember van, akinek egy váratlan kiadás jelentős anyagi nehézséget jelentene.

Ma a gyermekek körében a nélkülözésben élők aránya feleakkora az Eurostat kimutatása szerint is, mint volt, mondjuk, egy évtizeddel ezelőtt, akkor 30 százalék környékén volt, most pedig ennek kevesebb mint a felére sikerült leszorítani. Van még feladatunk, de fontos, hogy ezen a téren is nagy előrelépés volt, az Európai Unióban az egyik legnagyobb előrelépés volt a nélkülözésben élő gyermekek arányának csökkenése. Fontos intézkedés volt az ingyenes tankönyv, az ingyenes KRESZ, az iskolai étkezésre, gyermekétkeztetésre fordítható forrásoknak a több mint háromszorosára emelése, vagy akár az, hogy az iskolákban az iskolapszichológusok számát megdupláztuk, 998 fő helyett most már 2008 fő áll a gyermekek rendelkezésére, ha bármilyen lelki nehézségeik vannak az iskolában. Kifejezetten a nélkülöző gyermekeket segíti az Útravaló-ösztöndíjprogram, amely az általános iskola hetedik osztályától a középiskolán keresztül a diplomaszerzésig ösztöndíjat és mentori támogatást is ad 2,6 milliárd forint értékben.

Segítenek a „Biztos kezdet” gyermekházak, amelyek a legkorábbi gyermekkorban, még amikor csak nagyon picik a gyermekek, a családok számára egy biztos kezdetben segítenek, ahol ápolt, biztonságos körülmények között tudják a gyermeket gondozni. Ezeknek a számát 42-ről 177-re emeltük, a központi költségvetésből finanszírozzuk most már mindegyiket, és a gyermekvédelmi rendszer részévé tettük ezeket. Évente 1,8 milliárd forintot fordítunk erre. A tanodák már az iskolás gyermekeknek segítenek iskolai tanítási időn kívül. Ez is a hazai ellátórendszer részévé vált 2019 óta, 178-ra emeltük a számukat, 3 milliárd forintot fordítunk rájuk, és több ezer fiatalnak nyújtanak segítséget.

Nem volt ez mindig ilyen egyértelmű. Emlékezzünk vissza arra, amikor 2008-2009-ben az akkori baloldali kormány, amelynek az akkori politikusai most sokszor hangoskodva beszélnek a gyermekvédelemről, akkor minden gyermekvédelmi dolgozótól elvettek egyhavi bért! Nem volt ilyen a rendszerváltás óta, csak a baloldali kormányzás idején, hogy nemhogy nem nőtt a gyermekvédelmi dolgozók bére, hanem csak a baloldali kormány, a Gyurcsány-Bajnai-időszak volt az, amely csökkentette az árva gyermekekkel foglalkozó állami alkalmazottak, gondozók bérét. Csak ők voltak azok, akik akkor, amikor az IMF, a Világbank és az Európai Bizottság azt kérte, hogy állítsák helyre a költségvetés egyensúlyát, akkor nem a bankoktól vettek el pénzt, nem a biztosítótársaságoktól, nem a multiktól, nem a közműszolgáltatóktól, akiknek luxusprofitja volt, hanem 13 milliárd forintot elvettek a gyermekvédelemtől; attól a gyermekvédelemtől, ahol olyan gyermekek vannak, akiket nincs, aki megvédjen, nincsenek szüleik.

Milyen morálja van annak a baloldalnak, aki akkor, amikor túlköltekezik az egyik évi költségvetésében, a következő évben az árva gyermekek pénzéből vesz el 13 milliárd forintot? Milyen morális alapja van bármilyen esetben vitába szállni annak a baloldalnak, aki képes volt tényleg az árva gyermekek pénzéből elvenni azért, hogy politikailag ők túléljenek és azért, hogy a külföldi barátaik itthoni cégeinek, multicégeinek luxusprofitját, főleg a közműszolgáltatóknál, meg tudják őrizni? Milyen pártok ezek?!

Milyen vezetők voltak azok, akik most hangosan kritizálnak, de akkor első szóra az árva gyermekek pénzéből vettek ki, hasítottak ki 13 milliárd forintot?! Nem számíthattunk rájuk az elmúlt 14 esztendőben sem. Sok minden nem jött volna létre, ha csak rajtuk múlik. Az új büntető törvénykönyv legszigorúbban bünteti a gyermekek sérelmére elkövetett bűncselekményeket, ahogy mondtam, mi nem a bűnöst védjük, hanem az áldozatot. Ebben nem segített a baloldal, az új büntető törvénykönyvet nem támogatta. De még azt sem támogatta, amikor a kapcsolati erőszak tényállási elemeit a büntető jogszabályokba bevezettük. Ezt sem szavazták meg. Ha rajtuk múlna, nem kapnának többletvédelmet azok, akik közös háztartásban élve kell hogy a másik fél elől meneküljenek, és kell hogy védelmet kapjanak a jog védőernyői alatt.

Szintén nem támogatták, hogy akik gyermekek sérelmére követtek el bűncselekményt, később ne végezhessenek a gyermekek gondozásával, nevelésével kapcsolatos munkát. Nem támogatták a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony létrehozatalát, nem támogatták a titkos menedékházak létrehozatalát, hogy legyen hova menekülni annak, aki otthon terror áldozata, akit otthon akár fizikailag is bántalmaznak. Nem támogatták a gyermekvédelmi jelzőrendszer megerősítését, azt, hogy például az egészségügyi ellátást ne utasítsák vissza a gyermekek nevében, vagy azt, hogy külsős gyám legyen az, aki a gyermek nevében adott esetben feljelentést tud tenni, hogy ne az védje a gyermeket, aki abban az intézményben dolgozik, ahol adott esetben a gyermekkel szemben az erőszakot vagy a bántalmazást elkövették, hanem egy külső szereplő, akinek a gyerek könnyebben el tudja mondani, aki könnyebben fel tud lépni, hiszen nem a saját belsős kollégáit kell ezáltal feljelenteni, hanem külső szereplőként sokkal hatékonyabban tud fellépni a gyerekek védelme érdekében. Több büntetőeljárás is indult már ennek köszönhetően, de ezt sem támogatta a baloldal.

Elmondhatjuk még, hogy amikor a gyermekvédelmi intézményekben vagy a nevelőszülői hálózatban a gyermekbántalmazási esetek kivizsgálásának megerősítésére hoztunk intézkedéseket, hogy hatékonyabban lehessen kivizsgálni és kezelni a gyermekekkel kapcsolatos bántalmazási eseteket, ezt sem támogatta a baloldal. De abban sem voltak támogatók, amikor a gyermekvédő hívószámot is bevezettük, amit bárki ingyenesen felhívhat akár érintett mint sértett, akár olyan, akinek tudomása van ilyen esetről.

Nem támogatták a gyermekek otthongondozási díjának bevezetését sem úgy, hogy itt ültek a parlamentben, de nem nyomták meg az igen gombot. Nem támogatták annak a modellnek sem a bevezetését, hogy gyermekbarát szobákban, emberségesebb, gyermekszobához hasonló körülmények között szakemberek hallgassák meg azokat, akik valamilyen bűncselekmény áldozataivá váltak kiskorúként, akár pedofil-bűncselekménynek vagy más erőszakos bűncselekménynek, hogy ne a traumát élje át, vagy minél kevésbé élje át a traumát újra a gyermek. Nem támogatták a kríziskezelő szolgáltatás bevezetését, nem támogatták a nevelőszülői gyed bevezetését. Ha rajtuk múlt volna, nem jött volna létre soha a pedofil-nyilvántartás és soha nem fogadtunk volna el olyan szabályokat, hogy a súlyosabb pedofil-bűncselekmények ne évüljenek el. A mostani javaslat a többi bűncselekményre is ezt a szabályozást vezeti be.

Nem támogatták és sohasem vezették volna be a gyermekpornográfia elkövetőivel szembeni súlyosabb szankciókat, az önálló tényállást, és azt, hogy gyerekek közelébe ne kerülhessen munkaköre révén, aki korábban ilyen bűncselekményt követett el. Sőt, nemcsak hogy nem támogatták, azt mondták a gyermekvédelemről, hogy ez bornírt butaság, ezt nem a „butaság” szóval mondták, csak a parlamentben nem akarom azt a szót idézni A legenyhébb kifejezés az, hogy hülyeség, azt mondták, ez nevetséges, és azt mondták a gyermekvédelem ügyére a baloldali politikusok, hogy ma egyszerűn nincs Magyarország tízezer legfontosabb ügye között. Azt mondták az embereknek: ne vegyenek részt a nemzeti konzultációban, ahol a gyermekvédelmi törvény további szigorításáról kérdeztük őket és a gyermekvédelmi népszavazáson is azt mondták, hogy ne vegyenek részt, hanem helyette obszcén jeleket rajzoljanak a szavazólapokra. (Szabó Timea közbeszól.)

Azt hiszem, nem kiabálni kéne a baloldali képviselőknek, hanem elszégyellni magukat, hogy a múltban ezeket követték el. (Arató Gergely: Hogyne!) Amikor ők voltak hatalmon, 81 pedofil ült börtönben, most 663 pedofil ül börtönben, nyolcadannyi pedofilt juttattak csak börtönbe, mint mi. Ez azt jelenti, hogy a kettő közötti különbözet, az az ötszáz pedofil szabadon sétálhatott az utcákon és szabadon kerülhetett gyermekek közelébe; mert a pedofiloknak börtönben van a helyük. Akkor vannak biztonságban a gyermekek, akár állami intézményben nevelkednek, akár iskolába járnak, akár sportedzésre, akár a játszótérre járnak, ha a pedofilok a börtönben ülnek. (Arató Gergely: Te mégis itt vagy!) Ez a legbiztonságosabb módja annak, hogy a gyerekektől távol tartsuk őket.

Az elmúlt hónapokban a kormány több vizsgálatot is indított. Egyrészről elindítottuk a gyermekotthonok vezetőinek pszichológiai alkalmassági vizsgálatát. Ez minden vezető és minden helyettes számára kötelező, a későbbiekben is a kinevezés feltétele lesz. Ezek elindultak, és ennek az eredményeit természetesen ki fogjuk értékelni, ha véget érnek. Másrészt soron kívüli határósági ellenőrzést rendeltünk el az összes, azaz 530 bentlakásos gyermekintézményben, állami, nem állami, civil, egyházi fenntartású intézményekben egyaránt. Ha ezen vizsgálatok során bármelyik vizsgálatban részt vevő személy számára valamilyen korábbi gyermekbántalmazási eset vagy bűncselekmény a tudomására jut, feljelentési kötelezettsége van, ezek az utóbbi vizsgálatok, a hatósági ellenőrzések március és április hónapban zajlanak le, tehát hamarosan véget érnek, így bízunk benne, hogy egyetlenegy eset sem maradt rejtve.

(12.20)

A javaslat, amely most a parlament asztalán fekszik, a harmadik pillér: a vezetők vizsgálata, a hatósági ellenőrzések mellett az új gyermekvédelmi jogszabályok bevezetése, további szigorítása. A kormány ezeket a javaslatokat támogatja.

Támogatjuk azt, hogy a pszichológiai alkalmassági vizsgálat és a kifogástalan életvitel ellenőrzése része legyen a jogszabályoknak. Támogatjuk, hogy a büntető törvénykönyvben azt az esetet, ha valaki elmulasztja a feljelentést egy ilyen pedofileset kapcsán vagy bármilyen pedofileset kapcsán, akkor maga ez a mulasztás is bűncselekmény legyen, és akár kétéves szabadságvesztés büntetéssel is járjon. Mi támogatjuk azt, hogy lehetőség legyen egyedi ügyeknek a még konkrétabb, még részletesebb kivizsgálására. Támogatjuk a nevelőszülői hálózat esetében a gyermekek garanciájának (sic!) a növelését, és azt, hogy a kollégiumi elhelyezésben lévő diákok után is teljes díjazás járjon a nevelőszülők számára.

Támogatjuk, hogy 21 éves korig az utógondozói ellátást segítsük azzal, hogy ez már a minimálbér mint jövedelemhatár másfélszereséig is járjon. Támogatjuk azt, hogy a gyermekek mindennapi életét közvetlenül befolyásoló ügyekben a gyermek közvetlen gondozási helye is el tudjon járni, tudjon intézkedni. És támogatjuk a szigorításokat a pedofilokat sújtó büntetések esetében: az el nem évülést, a feltételes szabadságra bocsátás kizárását, a reintegrációs őrizet kizárását, és azt, hogy ne kaphassanak erkölcsi bizonyítványt.

Úgy gondoljuk, hogy ez a javaslat még nagyobb védelmet jelent a gyermekek számára, minden magyar gyermek számára, éljenek akár állami gondoskodásban, akár családban, nevelje őket mind a két szülőjük vagy egy szülőjük.

A baloldaltól pedig azt kérjük, hogy először is kérjen bocsánatot azokért a dolgokért, amelyeket az előzőekben is felsoroltam, amit tett, hogy a gyermekvédelem ügyét Brüsszelbe is elvitte, és ott is megpróbálta megtámadni, hogy LMBT-okokra hivatkozással Brüsszelből semmisítsék meg a magyar gyermekvédelmi törvényt. Itt az alkalom, hogy a baloldal támogassa ezt a javaslatot, végre egyszer támogasson egy javaslatot, amely a gyermekek védelmét szolgálja, és ne indítson ellene eljárást.

Tudjuk, hogy a megrendelés Brüsszelből a genderideológia terjesztésére szól, de ebben az esetben még bízunk abban, aztán meglátjuk, a vita végén hova jutunk, de mi még bízunk abban, hogy a gyermekvédelem kérdésében nem mint baloldali képviselők és jobboldali képviselők, hanem mint édesapák és édesanyák egyet tudunk érteni ezekben a kérdésekben. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti sorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage