ZSIGÓ RÓBERT, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Magyarország Alaptörvénye rögzíti, idézem: „Magyarország külön intézkedésekkel védi a családokat, a gyermekeket, a nőket, az időseket és a fogyatékkal élőket.” Ennek eleget téve a gyermekek védelmét és biztonságuk garantálását mindvégig szem előtt tartva alkottuk meg képviselőtársaimmal az önök előtt fekvő törvénycsomagot.

2010 óta a polgári kormány és a kormánypártok számos törvényt hoztak a gyermekek védelme érdekében, ennek a küzdelemnek egy újabb mérföldköve a most tárgyalt javaslat. Minden eszközt meg kell ragadnunk, hogy biztonságosabb körülményeket teremtsünk gyermekeink számára. A mostani javaslatok elfogadásával újabb határozott lépéseket tehet az Országgyűlés ennek irányába.

Néhány dolgot hallottak már az előttem szólóktól, de engedjék meg, hogy néhány ügyet én is megismételjek. A mostani gyermekvédelmi csomag többek között bevezeti a gyermekvédelmi intézmények vezetőinek és szakmai munkakörben foglalkoztatottjainak az alkalmassági vizsgálatát. A pszichológiai alkalmasság egy átfogó, több részből álló vizsgálat tárgya. Az intézményi vezetőket és szakmai munkakörben foglalkoztatottakat érinti, a célja pedig az, hogy megelőzze az olyan helyzeteket, hogy valaki a legnehezebb sorsú gyermekek bizalmával visszaéljen, fejlődésüket veszélyeztesse vagy traumát okozzon számukra.

A javaslat továbbá szigorítja a gyermekek sérelmére szexuális bűncselekményt elkövetőket sújtó büntetéseket. A továbbiakban nincs elévülés, nincs feltételes szabadlábra bocsátás, nincs reintegrációs őrizet és nincs erkölcsi bizonyítvány.

A javaslat értelmében eltöröljük azt a korlátot, hogy kizárólag az ötévi szabadságvesztésnél súlyosabban büntetendő, kiskorú sérelmére elkövetett szexuális bűncselekmények nem évülnek el. Innentől a gyermekek sérelmére nagykorú által elkövetett pedofiljellegű szexuális bűncselekmények a kiszabható büntetés mértékétől függetlenül nem évülnek el.

A javaslat valamennyi, nem csak a nyolcévi vagy annál súlyosabb szabadságvesztéssel fenyegetett, 18. életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett szexuális bűncselekményre terjeszti ki a feltételes szabadságra bocsátás tilalmát.

(12.40)

A módosítással a jövőben kizárt lesz a reintegrációs őrizet lehetősége azok esetében, akik kiskorúak sérelmére követnek el szexuális bűncselekményt, és erkölcsi bizonyítványt sem kaphatnak azok, akik ilyen cselekményt követnek el; ezek az emberek soha nem mentesülhetnek a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól.

A most tárgyalt javaslat bűncselekményként büntetni rendeli a gyermekvédelmi jelzőrendszeri tagok jelzési kötelezettségének elmulasztását. A büntető törvénykönyvről szóló törvényben új tényállást javaslunk, mégpedig a gyermekvédelmi jelzéssel kapcsolatos kötelezettség megszegését. Ez alapján aki a gyermekvédelmi törvényben meghatározott, a gyermekek veszélyeztetésével kapcsolatos kiemelt veszélyeztető okra utaló körülmény jelzésére vonatkozó kötelezettségét megszegi, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Tisztelt Országgyűlés! Az imént felsoroltakon kívül azonban a törvényjavaslat számos olyan módosítást tartalmaz, amelyről ez idáig kevesebb szó esett. Mondok ezekre is néhány példát. Elsőként a gyermektáborok szervezőivel szemben támasztott szigorúbb feltételeket említem. Eszerint a jövőben nem lehet táboroztatás szervezője, valamint a táboroztatás szervezésében, illetve lebonyolításában közreműködő személy az, aki nem rendelkezik erkölcsi bizonyítvánnyal. A módosítás célja világos: a gyermekektől távol kell tartani mindazokat, akik korábban gyermekek sérelmére bűncselekményt követtek el, vagy más módon veszélyt jelenthetnek rájuk.

Tisztelt Ház! Azt gondolom, mindannyian egyetértünk abban, hogy támogatandó kezdeményezés a gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben elhelyezett gyermekek kulturális és sporttevékenységének elősegítése. A javaslat kidolgozásakor úgy gondoltuk, hogy ezek nem pusztán szórakozási célt szolgálnak, hanem segíthetnek a gyermekek fizikális, szellemi fejlődésében, valamint identitásuk meghatározásában. Ennek keretében bővülnek a gyermekotthonok részére szervezett kulturális programok. A kultúra a nemzeti identitás legmeghatározóbb része, amelynek mindenki számára elérhetőnek és a mindennapokban is megismerhetőnek kell lennie. Ezért kiemelten fontos a gyermekotthonokban, szülői gondoskodás nélkül nevelkedő gyermekek kulturális életének változatosabbá tétele. Ennek érdekében a javaslat a kulturális ágazat, a muzeális intézmények, könyvtárak, közösségi színterek és közművelődési intézmények, előadó-művészeti szervezetek szereplőit bevonja egy olyan programba, amelynek koordinációjában a megyei és országos kultúrstratégiai intézmények  például a Nemzeti Színház, a Magyar Állami Operaház, a Budapesti Operettszínház, a Hagyományok Háza  működnek majd közre, és amelynek célja a gyermekotthonokban és speciális gyermekotthonokban élő gyermekek számára a kulturális értékeink megismertetése.

Emellett szélesednek a sportolási lehetőségek. A javaslat célja a gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben elhelyezett, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek sportolásának előmozdítása. Ennek érdekében a javaslat a Nemzeti Diák-, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség részére feladatként határozza meg, hogy a sportszövetségekkel együttműködve a gyermekotthonokban élő gyermekek, illetve a hátrányos helyzetű gyermekek sportolását, sporteseményeken való részvételét, egészséges életmódra nevelését elősegítse.

A javaslat fontos része az is, hogy 16 évről 25 évre emeli azt a korhatárt, amely alatt a könyvtár használója mentesül a beiratkozási díj megfizetése alól.

Tisztelt Országgyűlés! A javaslat a gyermekvédelmi rendszerben nevelt és gondozott gyermekek, fiatal felnőttek, valamint a velük foglalkozók helyzetének javítását, könnyítését tartalmazó, továbbá a gyermekek jogainak érvényre juttatását elősegítő intézkedéseket is tartalmaz. Mondok erre is néhány példát. Megemeljük a nevelőszülőket a kollégista gyermekek után megillető díjazást. A benyújtott javaslat értelmében a nevelőszülőt a kollégista gyermek után is a teljes díjazás illetné meg a jövőben. Jelenleg a kollégiumi elhelyezés időszakára a nevelőszülőknek nem jár az elhelyezett gyermekek száma szerinti kiegészítő díj és a gyermek ellátási szükséglete szerinti többletdíj, csak az alapdíj. Eközben a kollégiumban elhelyezett gyermekkel a nevelőszülő továbbra is foglalkozni jogosult és köteles is. A javaslat ezért a teljes díjazásra feljogosítja a nevelőszülőket kollégista gyermekek esetében is.

Emellett megemeljük az utógondozói ellátásra jogosító jövedelemhatárt. Jelenleg a fiatal felnőtt akkor jogosult utógondozói ellátásra, akkor maradhat még 21 éves koráig a gyermekvédelmi intézményrendszerben, ha a létfenntartását önállóan biztosítani nem tudja, vagy tanulói jogviszonyban, hallgatói jogviszonyban vagy felnőttképzési jogviszonyban áll, esetleg szociális bentlakásos intézménybe a felvételét várja. A fiatal felnőtt önálló létfenntartása jövedelmi alapon akkor biztosított, ha a havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének háromszorosát. A javaslat ezt a jövedelemhatárt a minimálbér járulékokkal csökkentett összegének 150 százalékára  ez 2024-ben 326 163 forint  emeli.

Tisztelt Ház! Az imént ismertetett módosítások cáfolják azt, amit a baloldal állít, a törvénycsomag ugyanis tartalmaz az állami gondozásban lévő gyermekek és fiatal felnőttek szociális, illetve anyagi helyzetének megkönnyítésére irányuló rendelkezéseket is. Az állami gondoskodásból kikerülő fiatalok támogatását a Fidesz és a KDNP fontos feladatnak tartja, ezért hatékony lépésekkel segítjük őket az önállósulás első lépéseinek megtételében.

Emellett, tisztelt Ház, pontosítjuk a gyermektartásdíj megelőlegezésére vonatkozó szabályokat is. A benyújtott törvénycsomag a gyermektartásdíj állam általi megelőlegezésére vonatkozó jogszabályokban is megjeleníti ezt, illetve előírja a megelőlegezett tartásdíj indexálásának évenkénti felülvizsgálatát, ezzel is segítve a gyermeküket egyedül nevelő szülőket és nevelőket.

Tisztelt Képviselőtársaim! A nevelőszülők rendkívül fontos szerepet töltenek be a gyermekvédelmi rendszerben, hisz a mindennapokban gondoskodnak azokról a gyermekekről, akik nem élhetnek saját családjukban. Támogatják őket, biztonságot és szeretetet adnak a nehéz sorsú gyermekeknek, ezért hálával tartozunk nekik.

A nevelőszülői felelősség és a gyermek számára megfelelő körülmények biztosítása érdekében elengedhetetlen az állami ellenőrzés. A javaslatban lévő, nevelőszülői feladatellátást javító módosítások segíthetnek megelőzni a visszaéléseket és a bántalmazásokat. Sajnos néha előfordul, hogy a nevelőszülők nem megfelelően gondoskodnak a rájuk bízott gyermekekről. Ezt időben fel kell ismerni és meg kell tenni a szükséges lépéseket. Ez éppen a tisztességes nevelőszülők és a gyermekek érdekét szolgálja. A javaslat szélesíti az ellenőrzési lehetőségeket, illetve szigorúbb fellépést tesz lehetővé a nevelőszülői bántalmazás és elhanyagolás esetén. Amennyiben a nevelőszülő a rábízott gyermek életét, testi épségét vagy fejlődését súlyosan veszélyezteti, a kormányhivatal törölheti a nevelőszülőt a szolgáltatói nyilvántartásból, illetve a nevelőszülői hálózat működési engedélyét is megvonhatja.

Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt években azzal szembesültünk, hogy a baloldal csak beszél a gyermekvédelemről, de a tetteikben ez nem jelenik meg. Napestig sorolhatnám erre a példákat. Nem támogatták 2012-ben a minden eddiginél szigorúbb, a gyermekek védelmét hangsúlyosan megjelenítő új büntető törvénykönyv bevezetését, így ha a baloldalon múlt volna, ma nem védené a gyermekeket az Európai Unió legszigorúbb büntető törvénykönyve.

A baloldal nemcsak a gyerekek biztonságára tett erőfeszítéseket utasítja el, de a családon belüli erőszak kérdésében sem hajlandó az áldozatok mellé állni. Nem támogatták a kapcsolati erőszak mint bűncselekménytípus bevezetését. (Nacsa Lőrinc: Így van!) Ha rajtuk múlt volna, ma nem lenne fokozott védelme az erőszakot, megaláztatást elszenvedő, az együttélésből fakadó kiszolgáltatott gyermekeknek, házastársaknak és élettársaknak.

(12.50)

Emellett a titkos menedékházak törvényi létrehozását is ellenezték, nem akartak olyan helyeket, ahová a kapcsolati erőszak áldozatává vált anyák a gyermekeikkel el tudnak rejtőzni az őket bántalmazó elől. Ha a baloldalon múlt volna, ma nem lehetne gyorsabban és hatékonyabban kivizsgálni és kezelni a gyermekekkel kapcsolatos bántalmazási eseteket. A baloldal 2021-ben, a gyermekvédelmi törvénycsomag elfogadásakor sem állt a gyermekek pártjára. A pedofil-nyilvántartás létrehozását is elutasították, ha sikerült volna elérniük a céljukat, akkor ma nem nézhetnék meg a szülők egy online adatbázisban, hogy a gyermekükkel foglalkozó személyt elítéltéke korábban gyermekek sérelmére elkövetett szexuális bűncselekmény miatt.

Tisztelt Országgyűlés! Benyújtottuk és ma tárgyaljuk is a gyermekvédelemről szóló újabb javaslatot. Elvárjuk a baloldaltól, hogy ezt megszavazza. A kormány és a kormánypárti képviselőcsoportok kiemelt feladatuknak tekintik a gyermekek védelmét, hiszen gyermekeink védelme alapvető jelentőségű, össztársadalmi kérdés, így bízom abban, hogy minél többen együttműködnek velünk ebben a munkában. Számunkra a gyermek az első. Számunkra a gyermekek védelme a legfontosabb kérdés. Erre tekintettel kérem képviselőtársaimat, hogy a benyújtott törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage