DR. LÁNG ZSOLT (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Országgyűlés! Sosem gondoltam volna, hogy Komjáthi Imre felhívását meg fogom szívlelni, sőt egyet fogok vele érteni, amikor azt mondta, hogy sokkal jobb lenne, ha ebben a Házban szakmai viták lennének, és nem ócska személyeskedés. Én csak annyit kérnék képviselő úrtól, hogy néha beszéljen már itt a baloldali képviselőtársaival, hogy próbálják meg követni. Mi ebben nagyon szívesen lennénk partnerek, ha nem arról szólna, mondjuk, Szabó Timea legutóbbi felszólalása vagy Orosz Anna, hogy egyébként gyalázza a Fideszt és a Fidesz képviselőit folyamatosan. Valóban szeretnénk szakmai vitákat, úgyhogy teljesítve az ön kérését, egyébként magamtól is ezt szerettem volna, én a törvényjavaslathoz szeretnék hozzászólni és nem személyeskedni.

Tehát különösen azért, mert azt gondolom, hogy ez a törvénycsomag és az ebben rögzített módosítások kivétel nélkül mind a gyermekek magasabb szintű védelmét szolgálják, és ezt  szemben azzal, amit az ellenzék mondott  a szakmai dolgozók által megfogalmazott számtalan javaslatot beépítve teszi ez a törvényjavaslat.

A felszólalásomban elsőként és kiemelten az egyes gyámjogok gyermekotthonok általi gyakorlásának e javaslat által biztosított lehetőségéről szeretnék beszélni. A családból kiemelt gyermek  ez is elhangzott itt, és ebben valószínűleg egyet is értünk  fokozott figyelmet érdemel, ugyanis ők képzik társadalmunk egyik legsérülékenyebb csoportját. Abban az esetben, ha a gyermeket ideiglenes nevelőszülőnél, nevelőotthonban, gyermekotthonban helyezték el, és nem várható együttműködés a szülőktől, a javaslat lehetővé teszi, hogy ne csak a szülői gondozási, nevelési joga, hanem bizonyos ügyekben egészségügyi ellátás, okmánycsere, iskolai ellátások, a törvényes képviselet joga is szüneteljen, és annak gyakorlására a gyámhatóság a nevelőszülőt, a gyermekotthont vagy a gyermekvédelmi gyámot jogosíthassa fel.

Ilyen esetben akkor biztosítható a törvényes képviselői feladatok ellátása hatékonyan, ha a nevelőszülő vagy a gyermekotthon járhat el a gyermek gondozásához, neveléséhez kapcsolódó törvényes képviselői feladatok tekintetében gyámként és az olyan esetekben, mint személyes okmányintézés, közgyógyellátás, a gyermek tartózkodási engedélyének meghosszabbítása, esetleg a gyermeken végzendő egészségügyi beavatkozás elvégzése vagy a bölcsődei, óvodai, iskolai beíratással, tanulói jogviszony létesítésével, megszüntetésével vagy egy egyéni munkarenddel kapcsolatos ügyek. Ezért a törvényes képviselet biztosítása érdekében, a gyermek teljes körű, biztonságos ellátására figyelemmel elsősorban a gyermeket ideiglenesen befogadó nevelőszülő vagy gyermekotthon, másodsorban a gyermekvédelmi gyám látja el a felsorolt ügyekben a gyermek törvényességi képviseletét.

E módosítás a gyakorlatban felmerülő problémák kiküszöbölésének eszközeként, a törvényes képviselői feladatok hatékony ellátásának biztosítása útján hozzájárul a gyermekek jogainak érdeksérelem nélkül történő érvényesüléséhez, mindennapi ügyeinknek hatékonyabb ellátásához, valamint a gyermekvédelmi gyámok tehermentesítéséhez. A gyámhatóság hivatalból is kirendelheti a nevelőszülőt vagy a gyermekotthont az előzőekben említett ügycsoportokban a törvényes képviselet ellátására, illetve a gyermekvédelmi gyám is kezdeményezheti a nevelőszülő, illetve a gyermekotthon gyámként történő kirendelését.

A gyermekvédelmi gyám az ítélőképessége birtokában lévő gyermek véleményének megismerése után akkor kezdeményezheti a gyámhatóságnál az egyes gyámi feladatok ellátására a nevelőszülő kirendelését, ha a nevelőszülő már legalább két éve nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban áll, vagyis elegendő gyakorlatot szerzett ahhoz, hogy reálisan tudja értékelni, mit jelent a törvényes képviselői feladatok vállalása.

Tisztelt Ház! A javaslat lehetővé teszi a gyermek teljes körű ellátásához kapcsolódó törvényes képviselői feladatoknak a gyermek gondozási helyét jelentő nevelőszülő mellett a gyermekotthon általi ellátását. Ezt a módosítást a gyermekvédelmi gyámság bevezetésétől eltelt évek tapasztalatai, a gyermek teljes körű ellátásának biztosítása és a gyermekvédelmi szakemberek közötti munkamegosztás hatékonyabbá tétele indokolja. A gyermekotthon felhatalmazása az egészségügyi ellátás, okmányok cseréje, az iskolai ügyek tekintetében a gyámi feladatok ellátására rugalmasságot biztosít, és csökkenti az adminisztratív terheket azáltal, hogy nem névre szólóan bízza meg a gyermekotthon vezetőjét vagy valamely foglalkoztatottját az egyes gyámi feladatok ellátásával, hanem az intézmény feladatai bővülnek annak érdekében, hogy a gyermek teljes körű ellátásához kapcsolódó törvényes képviselői feladatok elláthatók legyenek a gondozási hely által.

Ha a gyámhatóság a gyermekotthont rendelte ki gyámként egyes gyámi feladatok ellátására a gyermekotthonban elhelyezett gyerekek számára, akkor a gyermekotthon nevében olyan személy járhat el, akivel szemben nem áll fenn a Ptk.-ban meghatározott kizáró ok, és személyében is alkalmas a gyámi feladatok ellátására. Így például a gyámrendelés során az ítélőképessége birtokában lévő kiskorú gyermek véleményét korára és érettségére tekintettel megfelelő súllyal figyelembe kell venni.

Nem rendelhető továbbá a 14. életévét betöltött gyermek gyámjául az, aki ellen a gyermek alapos okból kifejezetten tiltakozik. A gyermekotthon nevében az egyes gyámi feladatokat az előzőekben említett feltételeknek megfelelően a gyermekotthon vezetője vagy az általa kijelölt, az otthonban szakmai munkakörben foglalkoztatott személy láthatja el. Ez a javaslat így elősegíti, hogy a gyermekek hozzájuthassanak a számukra szükséges egészségügyi ellátáshoz és oktatáshoz, valamint rendelkezzenek az ezekhez elengedhetetlenül szükséges személyi iratok megszerzéséhez.

Ezek az általam ismertetett és a javaslatban szereplő módosítások kulcsfontosságúak a gyermekjogok hatékony gyakorlása érdekében. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage