HÉJJ DÁVID, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2024. május 23-án tartott ülésén megtárgyalta a magyar fogyasztók és vállalkozások érdekében történő fellépésről szóló T/6547. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a Bizottság a házszabály 46. §-a alapján 36 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 2 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Ház! Talán mindenki előtt ismert, hogy a turizmus hazánk egyik kiemelt iparága, amely jelentős szerepet tölt be a magyar gazdaságban és a GDP-ben. Ez az egyik olyan szektor, ahol a hazai tulajdonosok részaránya meghatározó, közel 90 százalékot ér el, ami több ezer hazai kis- és közepes vállalkozást jelent. Tudjuk, hogy ezt a szektort számos nehézség érte az elmúlt esztendőkben, gondoljunk csak a koronavírus-világjárvány negatív gazdasági hatásaira vagy éppen az energiaválságra! Tapasztalhatjuk, hogy az internet és a közösségi média használatának terjedésével újfajta kereskedelmi, értékesítési és üzleti modellek jöttek létre, a fogyasztók és a vállalkozások közé digitális szolgáltatók ékelődtek be, amelyek a fogyasztókból és az árujukat, szolgáltatásukat kínáló vállalkozásokból hatalmas hálózatokat hoztak létre.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat benyújtása a 2023-ban globális mértékben tapasztalt, úgynevezett Booking-botrányként elhíresült történések miatt vált szükségessé annak érdekében, hogy a digitális szolgáltatók piaci erőfölényének visszaszorítása megfelelő jogi garanciák mentén lehessen biztosított. Látókörbe került ugyanis az, hogy a fogyasztóvédelmi és egyéb jogszabályok csak a végfelhasználó fogyasztókat védik, a szolgáltatást nyújtó vállalkozások azonban nem élveznek jogi védelmet az esetleges tisztességtelen piaci magatartással szemben. Mindez súlyos egyensúlyhiányt okoz, és gyakran tisztességtelen gyakorlatot és szerződési feltételeket eredményez.

A benyújtott törvényjavaslat mindezen aggályokat kívánja orvosolni, így előírja, hogy az online szálláshely-közvetítőnek magyar nyelvű, élőhangos ügyintézést lehetővé tevő, telefonos vagy emberi közreműködéssel működő, elektronikus eléréssel rendelkező ügyfélszolgálatot és panaszkezelési mechanizmust kell fenntartania. Amennyiben a szolgáltatása Magyarországon legalább három vármegye területére irányul, a szálláshely-szolgáltatótól beérkezett panaszt 30 napon belül kell érdemben megválaszolnia.

A törvényjavaslat másik fontos eleme a tisztességtelen szerződési feltételek alkalmazásának tiltása. Példaként szeretném csupán kiemelni, hogy tisztességtelen szerződési feltételnek minősül többek között a szálláshely-szolgáltató magyarországi közigazgatási hatósághoz fordulása jogának kizárása, olyan fizetési határidő megállapítása az online szálláshely-közvetítő számára, amely határozatlan idejű vagy a teljesítéstől számított 45 napnál hosszabb, továbbá annak megtiltása vagy korlátozása, hogy a szálláshely-szolgáltató az online szálláshely-közvetítővel kötött szerződésében foglaltnál alacsonyabb áron kínálja a szálláshely-szolgáltatást.

Tisztelt Országgyűlés! A Törvényalkotási Bizottság módosító javaslata értelmében a vonatkozó európai uniós jogi szabályozásnak való megfelelés érdekében elhagyásra kerülnek a kapuőrökre vonatkozó rendelkezések, így a javaslat az eredeti célját megtartva csak a turisztikai szereplőkre vonatkozóan kíván új szabályozást bevezetni.

Az elhangzottakra tekintettel a benyújtott törvényjavaslat támogatandó, hiszen annak célja, hogy egyértelmű, kiszámítható és biztonságos jogszabályi környezetet biztosítson a turisztikai szektor minden szereplője számára. Köszönöm a szót, elnök úr. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage