BALOGH LÁSZLÓ, az MDF képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ma egy kiemelten fontos adótörvény-javaslat vitáját kezdtük meg a tisztelt Házban, hiszen ez az a törvény, ami közvetlenül érzékelteti hatását minden, munkát végző magyar állampolgár háztartására, családjára, s ebből származik az adó- és adó jellegű bevételek 18,6 százaléka. A személyi jövedelemadóval kapcsolatos törvényjavaslat ezért összességében és részleteiben különös figyelmet érdemel, hiszen általános következményein kívül közvetlen hatással van a különböző társadalmi rétegek, a különböző összetételű családok 1999. évi helyzetére.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat egyrészt hosszabb távú stratégiára utal, másrészt konkrét adómértékeket, kedvezményeket állapít meg a következő esztendőre. A törvényjavaslat leginkább elismerésre méltó eleme, hogy a kormányprogramban megfogalmazott céloknak megfelelően nagy figyelmet fordít a gyermekeket nevelő családokra, azok helyzetének javítására, és ezen keresztül a drámaian romló népesedési tendenciák fékezésére.

A Magyar Demokrata Fórum különösen fontosnak tartja a gyermekek utáni adókedvezmény visszaállítását, hiszen erre az 1997. és az 1998. évi adótörvények vitája során is javaslatot tett, de javaslatait a problémára érzéketlen MSZP-SZDSZ-koalíció rendre leszavazta.

A javaslatban foglaltakat egy aktív népesedési és családpolitikai stratégia fontos, de még fejlesztésre szoruló részének tekintjük. Pozitív változásnak tartjuk, hogy a javaslat 6-ról 3-ra csökkenti az adósávok számát. Ugyanakkor nem értünk egyet azzal, hogy ebben a kormányzati ciklusban végül is a lineáris, egykulcsos személyi jövedelemadó-rendszerre kellene áttérni; bár tudjuk, hogy mint mindenre, erre is vannak nemzetközi példák. Régi vita ugyanis pénzügyi berkekben, hogy az adórendszert külön kell-e választani a szociálpolitikától, vagy vegyes szemléletű - adó- és szociálpolitikai elemeket egyaránt magában foglaló - adórendszert kell-e működtetni Magyarországon. A több progresszivitást mutató sáv ez utóbbit hivatott kifejezni, és ezt helyesnek tartjuk. Így igazságosabb a közös teherviselés, így érvényesül jobban a szolidaritás egy 50 százalékban létminimum alatt élő polgárokból álló országban.

Az előttünk lévő törvényjavaslatban ugyanakkor a szociálpolitikai elem erősödését látjuk a családi kedvezmény visszaállítása és az adójóváírás rendszerének módosítása következtében. Ezt jónak tartjuk és támogatjuk.

További, hosszú távú megoldás a javaslatban, hogy az egyéni vállalkozók és az őstermelők számára egyszerűbbé, áttekinthetőbbé és kedvezőbbé válik az adózás. Egyszerűbbé válik az adóelőleg fizetési módja, a kedvezmények azonossá válnak az alkalmazotti kategóriába tartozókéval. 15 millió forintra bővül az átalányadózás választásának lehetősége; a 21. § módosítása a kiskereskedelem védelmét szolgálja a nagyobb vélelmezett költséghányad-levonás lehetőségének biztosításával.

Támogatja a beruházásokat azáltal, hogy a beruházási költségeket azok üzembe helyezéséig az osztalékalapból levonhatóvá teszi, azaz mintegy adóhitelként vehető igénybe a források között az osztalékadó - és még sorolhatnám.

 

 

(10.50)

 

 

A javaslatnak az egyes jövedelmi kategóriákat érintő adóterhelése vonatkozásában orvosolandó problémákat látunk. A számítások szerint a reálkeresetek gyermektelen alkalmazottak esetén 100 ezer és 600 ezer forint között csökkennének. Ezen belül 300 ezer forintig drasztikus, 7-8 százalékos mértékben, majd 650 ezer és 850 ezer forint között némi növekedés után újból csökkenés következik be 1 millió 900 ezer forintig. Hozzátesszük, hogy a reálkeresetek csökkenése még a családi kedvezmény A-változatának figyelembevételével is fennmarad. A Magyar Demokrata Fórum az A-változat elfogadását támogatja. Ha a szülők fejenkénti jövedelme egy gyermek esetében nem haladja meg a 400 ezer forintot; két gyermek esetében, ha a szülők fejenkénti reálkeresete nem haladja meg a 300-350 ezer forintot, és alacsony jövedelem esetében három gyermek esetében is hasonló problémával találkozunk, hiszen az egyik szülője adóalapja hamar kimerül, a másik pedig a törvényjavaslat szerint gyermektelen alkalmazottnak számít.

A Magyar Demokrata Fórum nem fogadja el, hogy egy növekvő gazdaságban különböző rétegek reáljövedelmei tovább csökkenjenek, de különösen elfogadhatatlannak tartja ezt a 100 ezer és az 1 millió 200 ezer forint közötti keresettel rendelkezők körében. Tudjuk, hogy az MSZP-SZDSZ-kormány korántsem a propagandájában szereplő gazdasági paradicsomot hagyta a Fidesz-MDF-Kisgazda-koalícióra, hiszen a Postabank, a Magyar Nemzeti Bank bécsi leánybankja, a felelőtlen tb-törvény, az átgondolatlan gázprivatizáció és mások több száz milliárd, közvetlenül pótlandó veszteséget okoztak az országnak. Hatalmas összegeket igényel a közbiztonság, a honvédség, az egészségügy, az oktatás és más leromlott nagy rendszerek helyreállítása. Mindezek következtében a kormány mozgástere viszonylag szerény, nagymértékű adócsökkentés elképzelhetetlen. Ugyanakkor a megoldandó problémák között elsőrendű fontosságúnak tartjuk az ország elszegényedésének megállítását, ezért tartjuk szükségesnek javaslatunk elfogadását.

Javasoljuk, hogy a 40 százalékos adókulcs csak 1 millió 200 ezer forintos jövedelemnél lépjen be. Ugyancsak javasoljuk - vagy fogalmazhatok úgy is, hogy a Magyar Demokrata Fórum fenntartja a tisztelt Ház elé már 1996-ban és 1997-ben beterjesztett azon javaslatát -, hogy amennyiben a gyermekkedvezményt az egyik szülő jövedelemkorlátaiból eredően nem tudja kimeríteni, azt a másikkal megoszthassa. Ennek a javaslatnak az elfogadásával közelebb kerülhetnénk az MDF által támogatott családi adózáshoz.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmondottakat összegezve a Magyar Demokrata Fórum a törvényjavaslat szellemével és törekvéseivel egyetért, egyes, nem jelentéktelen részleteit azonban módosítandónak tartja. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage