VÁRHEGYI ATTILA, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának államtitkára: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Igen Tisztelt Képviselő Úr! Németh László írja egy helyen: "A műveltségre nevelésnek az a rendeltetése, hogy az ember megértse helyét, s létét szép és hasznos szereppé tudja alakítani." Azt hiszem, ez a legfontosabb, amit a népfőiskolai mozgalomnak és a népfőiskoláknak meg kell valósítaniuk.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma igen nagyra értékeli a társadalmi egyesületek, alapítványok ismeretterjesztő, közösségszervező tevékenységét; a hazai népfőiskolák tevékenysége - köztük a mintegy 150 szervezetet összefogó Magyar Népfőiskolai Társaság - igen fontos a számára. Ezt ismerte el a minisztérium, amikor a társaság elnökének ez év szeptemberében kitüntetést adott át a Magyar Népfőiskolai Társaság 10. évfordulóján. Valamint ezt az elismerést kívánjuk erősíteni azzal is, hogy az 1999. évi költségvetési támogatási előirányzatot 40 százalékkal kívánjuk emelni.

Mivel is foglalkoznak a népfőiskolák? A mai magyar társadalomban olyan közművelődési és felnőttoktatási formákat kell kifejleszteni, amelyek legyenek akár ismeretterjesztő, művészeti, népművészeti és bármely közösségi, művelődési és népfőiskolai tevékenységek, módszereiket és intézményesülésüket tekintve a legfontosabb életproblémákból és szükségletekből kell hogy kiinduljanak.

A munkanélküliség, úgy látszik, tartósan velünk élő probléma. Egy nemzetközi elemzés szerint a magyar munkaerő-állomány több mint 60 százalékának előbb vagy utóbb szakmát, foglalkozást kell váltania; a munkanélkülieknek nem mondhatjuk, hogy "csináljatok magatokkal valamit"; a népfőiskolákon - ellentétben a hivatalos főiskolákkal, egyetemekkel - sokkal könnyebb ilyen típusú nevelési funkciót betölteni. A kormányprogram elsősorban az iskolán kívüli szakképzés, munkaerőpiac-képzés biztosításában épít a népfőiskolákra, éppen ezért fontosnak tartja a felnőttképzés további korszerűsítését.

A népfőiskolák alapvető szerephez juthatnak, amennyiben jelen vannak az egész országban, mint ahogy a képviselő úr említette: a legkisebb településeken is. Azt hiszem, teljesen világos kell legyen mindenki számára, hogy a népfőiskolák a polgárosodás iskolái, annak alapiskolái.

S ha már a népfőiskolákat említjük, meg kell említenünk a vezetésében nemrég megújult TIT-et is, amely 150 évvel ezelőtt Bugát Pál alapításával jött létre, s amelyet sokan a Magyar Népfőiskolai Társaság, egyáltalán a népfőiskolák vetélytársának tekintenek. Aki így gondolkodik, azt hiszem, téved. A Tudományos Ismeretterjesztő Társaság s a Magyar Népfőiskolai Társaság nem ellenfelei, hanem segítői egymásnak, és segítői a magyar polgároknak, a magyar polgárosodásnak. A kulturális kormányzat ezért is növeli mindkét szervezet támogatását az inflációnál nagyobb mértékben, s ezért szeretnénk aktív résztvevőként megnyerni őket a magyar millenniummal meginduló új kulturális reformkor szereplőivé. Nagyon fontosnak tartom, hogy a közművelődés széles területén minél szorosabb kapcsolatot tartsanak a létező művelődési intézményekkel; ezek tevékenységét kell megújítani, gazdagítani, színesíteni népfőiskolai kurzusok, ismeretterjesztő előadások szervezésével, széles körű teret biztosítva az állampolgári kezdeményezéseknek, s a mindenkori helyi igényeknek.

Befejezésül engedjék meg, hogy Rousseau szavait idézzem, aki a következőt mondja: "Ma már hiába törekednénk arra, hogy az embereket jó cselekedetekre vezessük, csupán annyit tehetünk, hogy elvonjuk őket a rossz cselekvésektől." Első lépésként ez sem kevés, azt hiszem!

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage