DR. SCHVARCZ TIBOR, az egészségügyi és szociális bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim!

A bizottsági ülésen a következők miatt adtunk hangot egyet nem értésünknek. A beterjesztett törvénymódosítás általános indoklásában elismerten is politikai indíttatású. A politikai jellegű indíttatást igazolja az általános indoklás azon része, idézem:

"A kormányprogram megvalósítása, illetőleg ezen belül az egészségügyi reform lépései keretében az egészségügyet érintő törvények felülvizsgálata zajlik. Bizonyos hatáskörök változni fognak, részben a köztestületi kamarák, részben az Állami Népegészségügyi és Tiszti Főorvosi Szolgálat feladatait illetően. A feladatok változása szükségessé teszi, hogy az egészségügyi törvényben is megtörténjen a megfelelő szakaszok módosítása. A jövőben az egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézményekről, ezek jogállásáról, szektorsemleges, egységes szemléletű működéséről önálló törvény fog rendelkezni. Ezért szükségessé vált az egészségügyi törvény felülvizsgálata abból a szempontból, hogy az intézményekről szóló törvénnyel teljes koherenciában lehessen alkalmazni."

Véleményünk szerint a fent felsorolt és még koncepcionális szinten sem létező törvényekre hivatkozni e módosítás keretében olyan mértékű hiba, amely lehetetlenné teszi a törvényjavaslat komolyan vételét és kezelését.

A fentieken kívül a bizottsági vitában aggályosnak tartottuk azt is, amit már Mánya Kristóf is említett a bizottsági többségi véleményben, nevezetesen, a beteg korlátozásáról szóló törvényjavaslat módosítását, valamint a helyettesítéssel kapcsolatos jogszabályi módosítást. A legkifejezettebben ellenezzük azt a részt, amely a kórházi etikai bizottságot, illetve a felügyelőtanács megszüntetését javasolja bizonyos egészségügyi intézményekben. Hiszen nemcsak területi ellátási kötelezettséggel rendelkező egészségügyi intézmények vannak, hanem vannak területi ellátási kötelezettséggel nem rendelkező egészségügyi intézmények is. Ott a felügyelőbizottság és a felügyelőtanács létrehozását a törvényjavaslat nem javasolja.

A dokumentumba való betekintést és arról másolatkészítést azért is aggályosnak tartjuk bizonyos tekintetben - és módosító javaslattal megpróbáljuk ennek a részét pontosítani -, mert ki kellene emelni a dokumentumból az elengedhetetlenül vagy szakmailag szükséges mértékét annak, hogy a hozzátartozó milyen módon, milyen mértékig tekinthet be ezekbe a dokumentumokba és kaphat róla másolatot.

A legteljesebb mértékig nem értünk egyet a 24. §-sal, mely bemerevíti a kapacitás-felülvizsgálatról szóló törvényt, ugyanis a jelenlegi kapacitáslekötésről szóló törvény 1998 óta van érvényben. Ez azt jelenti, hogy újabb kapacitás befogadására nincs lehetőség, és nincs szükség a megyei egyeztető fórumokra. Ugyan a miniszter engedélyezheti újabb kapacitások megjelenítését, de a zárt kasszák erre nagyon kevés esélyt adnak.

Ezen előbb általam felsoroltak miatt mi nem tartottuk a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak, mivel pusztán politikai jellegű indíttatásúnak tartjuk, és nagyon kevés az a szakmai és lényegi rész, amelynél a törvényjavaslat változtat a jelenleg érvényben lévő egészségügyi törvényen.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage