KATONA KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Magyarország lesz az első a volt keleti blokk országai közül, amely a nagyobb biztonságot és a jobb légtérkihasználtságot jelentő, már a 2000-es évek igényeit kielégítő úgynevezett Mathias légi irányítási rendszert, magyar automatizált és integrált légiforgalmi ellenőrző rendszert meg fogja valósítani. Ezzel világviszonylatban is élenjáró technológiát helyezünk üzembe.

A rendszer gyártója rajtunk kívül három európai országnak - Finnországnak, Svédországnak és Portugáliának - is szállítja ezt, az eurokontroll legújabb követelményeit is kielégítő alaprendszert, annak természetesen a nemzeti sajátosságokhoz igazított változatát. Ezt a rendszert határidőre elkészítették, és 1999 áprilisára tervezték a beindítását. Közben úgy döntött az LRI vezetése, hogy a nyári nagy forgalom bevezetése előtt a próbaüzemet nem fogja elvégezni - kockázatosnak tartotta, hogy egy ilyen forgalmi időszakban indítsa a kísérletet -, és úgy döntött, hogy a korábbi megbízható rendszert üzemelteti.

Sajnos, a próbaüzem közben alakult ki a háborús helyzet térségünkben, elindultak a NATO-hadműveletek, és ennek kapcsán még inkább a biztonságra kellett törekednünk, ezért az LRI elhalasztotta ennek a rendszernek az üzembe helyezését. Közben megjelent az eurokontroll-szabvány, hozzá tudjuk igazítani a rendszert, és a próbaüzem során tapasztalt gyári átalakításokat is el tudjuk végezni.

Azt tudom mondani képviselő úr megnyugtatására (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), hogy nem szenvedett kudarcot, a műszaki beüzemelés folyamatban van, és ha a légtérben rendeződik a helyzet, megfelelő időben üzembe fogjuk helyezni. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage