DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés!

Az Európai Unióhoz való csatlakozás egyik követelménye az állampolgárok biztonságos okmányokkal való ellátása. Bűnmegelőzési és bűnüldözési szempontból is javítani kell a személyes okmányok biztonságát. Az ellenőrzési lehetőség hatékonyságának növelésével egyidejűleg a személyes adatok védelmét garantálnunk kell. Az állampolgár számára a személyes adatainak védelme iránti igény elsősorban akkor merül fel, ha ezeket az adatokat valamely hatóság nyilvántartásba veszi, és esetlegesen mások tudomására hozza.

Személyes adatainkat tartalmazzák azok az okmányok, amelyeket jogaink érvényesítésekor vagy állampolgári kötelezettségeink teljesítésekor használunk. Itt elsősorban a személyazonosító igazolványra és az útlevélre gondolunk, de ebbe a körbe tartozik a gépjármű-vezetői engedély, vagy a forgalmi engedély is. A felsorolt okmányok kiállítása országos nyilvántartási rendszereken alapul. Ezeket a nyilvántartásokat különböző törvények szabályozzák, amelyek azonos adatkezelési, adatvédelmi elvek alapján jöttek létre. Az alapul szolgáló normákat a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény állapítja meg.

Tisztelt Ház! Az önök előtt lévő törvényjavaslat lényegében a polgárok személyes adatainak kezelésével összefüggő törvények módosítását tartalmazza; azokét a törvényekét, amelyeket egyazon cél érdekében szükséges módosítani. A módosítások céljai a következők szerint foglalhatók össze:

Meg kívánunk felelni a vonatkozó európai uniós irányelvben foglaltaknak, tehát jogharmonizációs kötelezettséget teljesítünk. Felhasználva a számítógépes rendszerek fejlődéséből származó eredményeket, korszerűsítjük a személyi adat- és lakcímnyilvántartás rendszerét. Megszüntetjük a nyilvántartások helyi, területi és országos szervek közötti megosztását. Ez azt jelenti, hogy a nyilvántartás egységes lesz, és a nyilvántartáson alapuló feladatok ellátásához új igazgatási és jogi környezetet kell kialakítani.

Megszűnik a személyazonosító igazolvány általános kiváltási kötelezettsége. A polgár - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a személyazonosságát ezentúl más okmánnyal is igazolhatja, ha az tartalmazza mindazokat a személyazonosító adatokat, amelyeket törvény előír. Ilyen okmány lesz az útlevél vagy a gépjármű-vezetői engedély. Az új gépjármű-vezetői engedély 2001. január 1-jével kerül kiadásra, így a rendelkezés csak ezt követően érvényesülhet.

Folytatódik az a folyamat, amelynek keretében a személyazonosításra alkalmas okmányokat korszerűbb, és a hamisításoktól, visszaélésektől hatékonyabban megóvó biztonságosabb okmányokkal kívánjuk felváltani. Meg kell könnyíteni a polgárok számára az okmányok kiváltását. Ehhez kapcsolódóan meg kívánjuk szüntetni a személyazonosító igazolvány kiadásával kapcsolatos rendőrségi hatásköröket. E feladatokat a jövőben a civil közigazgatási szervek látják el.

Tisztelt Országgyűlés! E célok megvalósítása érdekében a módosításra kerülő törvények között első helyen áll az adatvédelmi törvény. A javaslat lényege, hogy elválasztásra kerül a hatósági jogkörében eljáró adatkezelő, és a technikai műveleteket végző adatfeldolgozó fogalma és felelőssége. Ez az elválasztás szükséges és nyomon követhető a javaslatban foglalt egyéb törvényekben is.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény módosítása az, amely az önök előtt lévő törvénymódosító javaslat gerincét alkotja. Ez teszi lehetővé, hogy a jövőben korszerűbb okmánykitöltési rendszer jöjjön létre; ezzel együtt az okmányokkal kapcsolatos lakossági ügyintézés egyszerűsödjön, okmányirodákban, a városi és fővárosi kerületi polgármesteri hivatalokban valósuljon meg.

Az okmánykitöltés új rendszerében a fényképek beszerzését modern digitalizált fénykép-előállítási rendszer váltja fel. Az adatfeldolgozás technológiája pedig szükségtelenné teszi a korábbi igénylőlapok kiállítását. A kitöltés teljesen zárt rendszere növeli a megbízhatóságot, és lényegesen megrövidíti az ügyintézési időt. Szándékaink szerint az okmányirodákat a városi és fővárosi kerületi önkormányzatok polgármesteri hivatalainak részeként kell létrehozni. Az okmányirodákban folyó adatkezelésért, mint ahogyan a településeken eddig is, a jegyző felel. E feladatainak ellátása során a jegyző a személyazonosító adatok felvételét, ellenőrzését, a személyazonosítást, a nyilvántartás adatainak javítását, kiegészítését végezné.

A javaslat megállapítja az adatszolgáltatás szabályait is. A polgár az ország mintegy 240 településén egy helyen jutott hozzá a szükséges okmányaihoz. Egyetlen közigazgatási szervet kell felkeresnie ahelyett, hogy a rendőrkapitányság, a jegyző vagy az útlevélhatóság között kellene utazgatnia. Ezeknek az okmányirodáknak a kijelölése egységes szempontok szerint történik. Illetékességi területüket a törvényjavaslatban foglalt felhatalmazás alapján a kormány rendeletben állapítja meg.

Tisztelt Országgyűlés! Hölgyeim és Uraim! A gyors és az eddigieknél sokkal kényelmesebb ügyintézés mellett ki kell emelnünk még egy lényeges gondolatot a törvényjavaslat szabályozási köréből. A Belügyminisztérium a feladatkörébe tartozó okmányok közül először az útlevelek számára teremtette meg azokat a feltételeket, amelyekkel nagy biztonságú okmányokhoz juthatunk hozzá. Ezek az okmányok olyan gyártási követelményeknek, biztonsági előírásoknak képesek megfelelni, amelyekkel megakadályozható a velük való visszaélés, a hamisítás.

A törvényjavaslat elfogadásával fontos lépést teszünk a bűnözés visszaszorítása érdekében is. Ismételten hangsúlyozni kell, hogy a jelen törvényjavaslattal olyan módosításokra kerül sor, amelyekkel az érintett törvények rendszere, szerkezete nem bomlik meg. Nincs tehát szükség új törvények megalkotására, csak arra, hogy az önök segítségével újabb lépést tehessünk a polgárbarát, korszerű közigazgatás irányába.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage