DR. HELMECZY LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A polgárok személyi adatainak kezelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat látszólag nem hozza túlságosan nehéz helyzetbe az olvasóját. Az önkormányzati bizottság előttem szóló előadója részletesen ismertette azokat a jogszabályokat, amelyeket ez a törvényjavaslat módosít vagy módosítani kíván, ezekre részleteiben nem térnék ki. Inkább ennek a törvényjavaslatnak a lényegéről szeretnék néhány szót szólni.

Ez a törvényjavaslat rendkívül nagy lépéseket tesz abba az irányba, hogy a közigazgatás korszerűsödjön, és polgárbarát közigazgatás jöjjön létre. Nem véletlenül idézem a polgárbarát kifejezést, hiszen a személyi adatokról és a lakcímnyilvántartásról szóló 1992-ben elfogadott törvény alkalmazásában minden természetes személy polgár, így - azt gondolom - okkal használom ezt a fogalmat.

A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény módosítása ennek a törvényjavaslatnak a szerkezetében első helyet foglal el, és azt gondolom, nem lehet eléggé hangsúlyozni azt a kérdést, hogy szét kell választani az adatfeldolgozó és az adatkezelő törvényi szabályozását.

A szervezett bűnözés elleni törvényjavaslat általános vitája kapcsán Gál Zoltán képviselőtársam utalt arra, hogy bizonyos átfedések vannak az 1088. számú, most tárgyalt törvényjavaslat, illetőleg a szervezett bűnözés elleni törvényjavaslat között, nevezetesen: szó szerinti megegyezések is előfordulnak. Éppen ebben az adatkezeléssel és az adatfeldolgozással kapcsolatos körben, nevezetesen ennek a törvényjavaslatnak az első hét szakasza, illetve I. fejezete mutat átfedést a szervezett bűnözés elleni törvénnyel.

Az államtitkár úr az expozéjában, azt gondolom, egyértelművé tette a kérdést. Ezek a kérdések ennek a törvényjavaslatnak a tárgyalása kapcsán kell hogy megvitatásra kerüljenek, és ez az a része ennek a törvényjavaslatnak, ami kétharmadossá is teszi ezt, így a Házban mindenképpen konszenzus szükséges ennek a törvényjavaslatnak az elfogadása kapcsán.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az adatvédelmi törvény módosítása felé az első lépést a tisztelt Ház akkor tette meg, amikor az Európai Adatvédelmi Egyezményt elfogadta az 1998. évi VI. törvénnyel.

Ez a törvényjavaslat a már felsorolt törvények módosításával azt teszi meg, ami szükséges és elégséges ahhoz, hogy a polgárok személyi adatainak és lakcímének egységes nyilvántartása egy átrendeződött jogi és igazgatási struktúra kereteiben valósuljon meg. Nem lehet megfeledkezni azonban, azt gondolom, a személyes adatok büntetőjogi védelméről sem. Én azokkal a képviselőtársaimmal értek egyet, akik ebben a körben szükségesnek látják adott esetben a jogosulatlan adatkezelés büntetőjogi tényállásának pontosítását is. Azt gondolom, hogy akkor, amikor esetleg egy kódexhez kell hozzányúlnunk a jogfejlődés valamelyik szakaszában, az semmi esetre sem lehet a jogalkotó kritikája, éppen azt gondolom, hogy a javára írható.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény módosítása azt célozza, hogy a polgárok személyazonosításukra is alkalmas okmányaikat a lakóhelyükhöz minél közelebb szerezhessék be. A törvényjavaslat szerkezetében az önkormányzat jegyzőjéhez települne ez a hatáskör, és egy okmányirodai rendszer jönne létre. Ez a rendszer biztosíthatja a polgárközeli okmányügyintézést. Arra szeretném még felhívni a figyelmet, hogy ezek a körzetközpontok, amelyek ki vannak jelölve, tulajdonképpen alkalmazkodnak a már meglévő városi gyámhivatali modellhez, tehát nem teljesen új körzetekről van szó.

A törvényjavaslat elfogadása azt eredményezné, hogy megszűnne a rendőrség szerepe az okmányok kiadásában, az ügyintézés a civil közigazgatás keretei között maradhatna. A települési önkormányzatok jegyzői hasonló feladatokat már ellátnak a személyi adatokkal kapcsolatosan, így azt gondolom, hogy ez a feladatnövekedés szakmai gondokat nem okoz, tehát a szakmai feltételek az önkormányzatoknál, illetőleg a jegyzőknél megvannak. Ez nyilvánvalóan nem azt jelenti, hogy nem kell gondoskodni megfelelő informatikai, személyi és adott esetben gazdasági háttérről is a feladat ellátása kapcsán. Természetesen szükséges megfelelő informatikai eszközöket, számítógépes kapcsolatot is kiépíteni ahhoz, hogy a rendszer jól működjön.

Tisztelt Képviselőtársaim! A jegyző hatósági feladatai a törvénymódosítás kapcsán egyértelműen megnőnek, azonban nyilvánvalóan ez nem céltalan. Ebben a modellben a polgár már nem kényszerül okmányigénylő lapok beszerzésére, nem kell fényképészhez mennie, hiszen digitális fénykép-előállítási, adat- és felvételezési rendszer ettől a fáradságtól valójában megkíméli. A központi adatnyilvántartás egységessé válik, a személyes adatok áramlása zárt rendszerben történik meg, ami nemcsak az adatbiztonságot növeli meg, hanem meggyorsítja az ügyintézési időt is.

A tisztelt Ház tagjai még emlékezhetnek azokra vitákra, amikor a Ház arról vitatkozott, hogy adott esetben egy útlevél beszerzési ideje milyen hosszú.

 

(12.10)

Én azt gondolom, hogy a törvénymódosítás elfogadása kapcsán létrejövő okmányirodákban a kiépített rendszer lehetővé teszi a lehető legrövidebb ügyintézést és az okmányok beszerzését.

Tisztelt Képviselőtársak! A kérdés természetesen az, hogy milyenek lesznek az új okmányok. Az okmányok adattartalmáról, mivel azok személyes adatok, törvénynek kell rendelkezni. Ez a törvényjavaslat megfelel az adatvédelmi törvénynek. Az, hogy az okmányok formája adott esetben milyen lesz, nem törvényi szabályozási körbe tartozó kérdés. Amit, úgy gondolom, joggal elvárhat valamennyi polgár, az az, hogy korszerű gyártási technológiával készüljenek ezek az okmányok, és a lehető legbiztonságosabbak legyenek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Új okmánykitöltési rendszer, új okmányformarendszer jöhet létre a törvény elfogadásával, egy teljesen új rendszer kidolgozása történik meg, ami azt jelenti, hogy ezek a kérdések a civil közigazgatás keretei közé kerülnek.

Kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage