DR. BARTHA LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mint ahogy azt a T/1267. számú, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló 1991. évi XI. törvény módosításáról szóló javaslat általános indoklásában olvashattuk, alapvetően az eltelt nyolc év indokolja egy akkor új, utólag is megerősíthetjük: jelentősen előremutató törvény módosítását. A jogi és társadalmi környezet változása és az időközben szerzett tapasztalatok mindenképp indokolják a pontosításokat, finomításokat. A közelgő európai uniós csatlakozásunk, a NATO-csapatok magyarországi jelenléte és egyéb, már korábban módosított, az egészségüggyel kapcsolatos törvények is jogharmonizációs igényt jelentenek.

 

(16.40)

A polgári kormány és a tárca törvényalkotásának is egyik szép példája az az előrelátás, amely a lakosságot és az egészségügyi szférában dolgozókat egyaránt érintő egészségügyi modernizáció törvényi alapjait teremti meg. Mondhatjuk ezt azért is, hiszen a technikai jellegű módosításokon túl néhány jelentős tartalmi, szervezeti változásra is javaslatot láthatunk. Ezek a pontok részben a mindennapi gyakorlatban egyébként is működő folyamatokat szabályozzák, illetve rendelik egyértelműen az ÁNTSZ feladatkörébe. Ilyen a módosítás 4. § (6) bekezdés h) pontja, amely a kórházhigiénés folyamatokat szabályozza, míg a módosítás 4. § (7) bekezdése a laboratóriumok fenntartásának kötelezettségét írja elő.

A szervezeti átalakítással az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat az Egészségügyi Minisztériumtól relatíve elkülönült, de a miniszter irányítása alatt működő speciális, jelentős hatósági jogkörrel rendelkező központi hivatallá válhat. E szervezeti átalakítás az eddig Egészségügyi Minisztériumhoz tartozó ügyeket rendeli a szolgálathoz. Így például a módosítás a 6. § (4) bekezdésének g) pontja, amely a gyógyhelyek, gyógyfürdőintézmények és a természetes gyógytényezők vonatozásában rendelkezik.

Az előző, már e parlament munkája során alkotott törvénymódosítások miatt is változna az ÁNTSZ feladata, illetve az új egészségügyi törvény terminológiáját veszi át ezen módosító javaslat az 1. §-ban. E pontnak megfelelő a módosítás 6. §-ának (6) bekezdése, amely szerint a gyógyszertár-alapítással járó személyi jog kiadása is a szolgálat hatáskörébe tartozna.

A változások többsége azonban a mindennapi gyakorlatból kiinduló, eddig részben ellenőrizetlen feladatoknak az ÁNTSZ hatáskörébe sorolását tartalmazza. Ilyen módosítások a következők:

A 4. § (2) bekezdésében a nem ionizáló sugárzással kapcsolatos hatósági jogosítványok. A módosítás 4. § (4) bekezdésének d) pontja a foglalkozás-egészségügyi szolgálatokkal kapcsolatos együttműködést szabályozza. A módosítás 4. § (5) bekezdésének a) pontjában az új, a gyerekjátékokkal kapcsolatos rendelkezések. A módosítás 4. § (5) bekezdésének d) pontja a különleges táplálkozási igényeket kielégítő élelmiszerekkel kapcsolatos rendelkezések szolgálatot érintő szabályozását tartalmazza. A módosítás 6. §-ának (3) bekezdése jelentős koordináló tevékenységet ad az érintett, a szolgálat területén az egészségügyi ügyeleti rendszerekkel kapcsolatban, kiemelve a gyógyszertári ügyeleteket, a készenléteket is.

Néhány módosítás az ÁNTSZ finanszírozási feltételein javít oly módon, hogy népegészségügyi feladatainak ellátása érdekében az eddigi gyakorlattól eltérően az egészségi állapottal összefüggő adatokat térítésmentesen kaphatja meg, illetve különböző ellenőrzési eljárások esetén, amennyiben az ellenőrzött mulasztása miatt meg kell ismételni az eljárást, annak költségeit az ellenőrzöttnek kell megtéríteni.

E csekély plusz anyagi lehetőségen túl azonban kijelenthető, hogy az ÁNTSZ megnövekedett feladatainak ellátásához vagy központi költségvetési forrás szükséges, vagy a szolgálaton belül szerkezeti átalakítások indokoltak, akár racionálisabb személyzeti politikával, költséghatékonyabb belső működéssel, esetleg más eszközökkel. Általában elmondható, hogy a fenti javaslatok gördülékenyebbé teszik a szolgálat munkáját, pontosítják feladatait, esetenként hatáskörét emelik. A népegészségügyi feladatok jobb ellátása érdekében kimondható, hogy az ÁNTSZ jogosítványait érdemes erősíteni, szerepét az egészségügyi rendszerben stabilizálni kell, hiszen olyan feladatok ellátására hivatott, amelyek alapvetően befolyásolják az egészségfejlesztés lehetőségeit. Ennek jelentőségét - gondolok az egészségfejlesztésre - a mai Magyarországon, azt hiszem, nem kell különösebben magyarázni, gondolok itt a halálozási mutatókra, a népesség fogyására és sok-sok olyan tényezőre, amely a magyar lakosság egészségi állapotával összefügg.

S ha már az egészségfejlesztés fogalmánál tartunk, meg kell említeni néhány, az ajánlásban érzésem szerint nem kellő súllyal érintett területet. A módosítás 5. §-a említi az egészségfejlesztési tevékenység keretében a szolgálat feladatait, ugyanakkor nem ad támpontot más, hasonló feladattal foglalkozó szervezetekkel kialakítandó viszonyokra. Talán lehetőséget kellene teremteni e törvény keretein belül is arra, hogy elkerüljük a felesleges párhuzamosságokat a feladatok ellátásában. Ezzel valószínűleg az óhatatlanul kialakuló feszültségek is elkerülhetők lennének a hasonló tevékenységű szervezetek között mind az intézkedések hovatartozása, mind a feladatokhoz megszerezhető anyagi források tekintetében. Minden feladatnak pontosan definiálható felelőse lehetne.

Ugyanitt kimaradt azon szervezetek felsorolása, amelyek felett a szakmai felügyeletet az egészségfejlesztéssel érintett esetekben eddig a szolgálat gyakorolta. A módosítás több területet érint. Célszerű lenne a különböző esetekben a szolgálat feladatai esetén a "vizsgálja", "vizsgáltatja" megjelölést végigvezetni a törvény szövegén az egységes, könnyebb kezelhetőség miatt.

A módosítás 4. §-ának (6) bekezdése a járványügyi feladatokat szabályozza. Itt a d) pontban hiányolom a felnőttkori immunhiányos tünetcsoportra, ismertebb nevén AIDS-fertőzésre történő utalást, mert minden tévhit ellenére a HIV-vírus sajnos nemcsak nemi úton terjedő kórokozó, és súlyos lefolyása, illetve a betegek növekvő száma indokolhatja külön szerepeltetését.

Összességében azonban elmondható - elfogadva a környezetvédelmi bizottságban történt megjegyzéseket is -, hogy az ajánlás néhány módosítással kiegészülve jól fejezi ki az ÁNTSZ jövőbeni feladatait, és e feladatokat megfelelő törvényi közegben helyezi el. A Fidesz-frakció nevében az általános vitára alkalmasságát támogatom.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage