DR. SCHVARCZ TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a törvényjavaslat is része a Fidesz vezette kormány szokásos, az utóbbi időben az egészségügy területén meghozott törvényjavaslatainak, amelyek azokkal a bevezető bűvös mondatokkal kezdődnek, hogy "technikai, nem lényeges, kiigazító módosítás". Ismerve az utóbbi időszak hasonló módosításait, már félelemmel tölt el minket az ilyen felvezető szöveg, mert így vezették be a kamarai törvény módosítását is, majd a végén a törvény a személyi jog gyakorlását megvonta Magyar Gyógyszerész Kamarától.

Egy kicsit olyan érzése van az embernek, hogy egy mennyiségi törvényhozási terv teljesítése folyik jelenleg a kormányzat részéről, de a lopakodó törvényhozási gyakorlatot ismerve, az utolsó időszakban még előjöhet valami váratlan javaslat, közvetlenül a szavazás előtt. Szerencsére vagy talán szerencsétlenségére e törvény részletes vitája csak ősszel zajlik majd, addig még sok minden történhet, reméljük, hogy nem a javaslat kárára.

Ha visszatekintünk a törvény eredeti vitájához, amely 1991-ben zajlott, akkor azt láthatjuk, hogy az akkori kormánypárti és ellenzéki félelmek nem igazolódtak be, illetve néhány akkor felvetett kérdés napjainkban is aktuális. Az ÁNTSZ-ek megfelelnek az akkor megálmodott elvárásoknak, illetve nem igazolódott be az a félelem, hogy túlhatalmi pozícióra tesznek szert. Megtörtént az a paradigmaváltás, amely kisebb-nagyobb zökkenőkkel a korábbi Köjál-funkciókat korszerű közegészségügyi-hatósági feladatok felé mozdította, s a szolgálat megfelelt, illetve egyre jobban megfelel a megnövekedett új feladatoknak.

A jelenleg tárgyalt törvénymódosítás nem döntötte el véglegesen azt a kérdést, hogy kié az egészségnevelés kérdése. Hiszen a minisztérium is működtet nem kis költségvetési pénzen egy olyan szervezetet, ahol még nem történt ugyan semmi konkrétum, de ez változatlanul párhuzamos működési feladatot jelent. Úgy érezzük, az ÁNTSZ-ek nem alkalmasak egy ilyen interszektorális egészségnevelő, egészségfejlesztési program kidolgozására, de talán módot lehetett volna találni ebben a beterjesztett törvényjavaslatban arra, hogy pontosan meghatározzuk a szereplők helyét és feladatát ebben a körben; ezt az előttem szóló képviselőtársam is említette.

Ezt a kérdést lett volna hivatott eldönteni pontosan, ha meghatározta volna azt, hogy milyen feladatokat telepít az egészségnevelés feladataiból az ÁNTSZ-ekhez a törvényjavaslat. Úgy érezzük, hogy markánsabban meg kellene határozni az egészségügy szereplői között az ÁNTSZ szerepét, de úgy is, hogy a tulajdonosok felelősségéhez is hozzá kellene nyúlni a technikai törvényalkotás folyamata során, hiszen nem lehet elszakítottan bele-belekapni az egyik oldalba.

Talán e törvényjavaslatban lehetne tisztázni a népegészségügy és a közegészségügy fogalmát, valamint az angol "health promotion" fogalmát, vagy megalkotni a magyar megfelelőjét, vagy pedig megfelelően használni, értelmezni ezt a fogalmat, mert azt hiszem, fogalomzavar van itt ma Magyarországon a "health promition" és ezen kérdések körében; mindenki mást és mást ért ez alatt.

A törvényjavaslathoz kapott háttéranyagban jól lehet látni, hogy megnövekedtek a feladatok, de a szükséges létszám- és forrásbővülés csak az elmúlt kormányzati időszakban volt meg.

 

(16.50)

A bizottsági vita során elhangzott és a miniszter úr is kiemelte az expozéjában, hogy a beterjesztett módosítás azért is örvendetes, mert gyakorlatilag nincs költségvonzata, s csak technikai jellegű módosítást tartalmaz. Most a bírságok növekedése, valamint a bírságolható szabálytalanságok meghatározása előrevetíti annak a lehetőségét, hogy az ÁNTSZ-eknek saját maguknak kell majd megtermelniük a fejlesztési források jelentős részét. Azt hiszem, hogy a beterjesztett költségvetés adja meg majd ősszel erre a választ.

A törvényjavaslat megerősíti a laboratóriumok működését, és ezzel pontot tesz a korábbi vitákra, arra a forrongó vitás kérdésre, hogy ki és hol működtessen laboratóriumot. Egy dolog, ami nehezen érthető a kórházak részéről: az elvégzett szolgáltatások miatti egyre magasabb kórházi számlák fizetése. Nem véletlenül kezdik egyes kórházak kialakítani emiatt a saját mikrobiológiai laboratóriumukat. Azt hiszem, hogy ezen beterjesztett törvényjavaslat kapcsán el kellene vagy el lehetett volna kezdeni esetlegesen a regionális laboratóriumok kialakításának lehetőségét. Itt és most lehetőséget teremtett volna ezen beterjesztett törvényjavaslat arra, hogy ezt előhozza a törvényalkotó.

A törvényjavaslat során nem volt paradigmaváltás, de a vita során elhangzott a szubszidiaritás elve, de ez, azt hiszem - mint ez eddig elhangzott -, nem vonatkozik a nemzeti egészségfejlesztési programra, hiszen ennek külön szerve van a minisztériumban. Talán még egyszer kihangsúlyozva: definiálni kellene az ÁNTSZ, a minisztérium és a szereplők szerepét ebben a javaslatban.

Érdekes visszatekinteni az 1991-ben elhangzott vitára, ahol Kovács Pál felvetette azt, ami most részben visszaköszön a törvényjavaslatban, vagyis hogy a járványok, fertőzések nem állnak meg a laktanya kapujában, de még megállnak a rendvédelmi szervek kapujánál. Ezt a kérdést talán egységesen kellene kezelni.

Nagyon érdekes, ahogyan a javaslat szép óvatosan elhagyja a 6. § g) pontját, és helyére beteszi a gyógyhelyek, gyógyfürdőintézmények felügyeletét. Módosító javaslatunkban - már most kívánom jelezni - a külön jogszabályban foglaltaknak megfelelően vissza kívánjuk tenni a családvédelmi szolgálat működtetését az ÁNTSZ-ekhez. Vagyis a g) pont ezt hagyja el.

A most beterjesztett törvénymódosításban - mint az a bizottsági vitában is elhangzott - leginkább értelmezhetetlen az a rész, hogy a "szolgálat" megfogalmazás helyett "központi hivatal" szerepel, amit nem tudunk értelmezni, hiszen több mint 150 intézet tartozik ma az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálathoz.

Végezetül egy ügyrendi javaslatot szeretnék tenni. Mivel ősszel folytatódik a törvényjavaslat vitája, ezért kérném a Ház vezetését, hogy a módosító javaslatok beadásának határidejét ne keddben határozzák meg.

Az MSZP-frakció részéről ezen beterjesztett módosító indítványok elfogadása esetén támogatni tudjuk ezt a beterjesztett javaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps az ellenzéki pártok soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage