DR. HEGEDŰS MIHÁLY (FKGP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! A nyolc éve megszületett törvénynek több helyen és többcélú módosítása szükséges, mivel az eltelt időszak jelentős változásokat hozott mind a politikai, mind a gazdasági és ezekkel kapcsolódóan a közigazgatási környezetünkben.

Az új törvény paragrafusai elsősorban szakmai feladatot meghatározó területen fogalmaznak meg változásokat. Az új egészségügyi törvényben megfogalmazódott alapelvek, gyakorlati munkával kapcsolatos jogszabály-módosítások szükségessé teszik az alkalmazkodó jogharmonizációt.

Fontos, hogy megtörténjen a kormányprogramban előírt közigazgatási korszerűsítés megvalósítása is, amely szerint az egészségügyben a kormány csökkenti az állam közvetlen irányítási funkcióit, szerepe elsősorban a jogszabályalkotásra és a hatósági feladatokra összpontosul. Így célszerű a minisztériumhoz telepített hatósági feladatokat alacsonyabb szintű közigazgatási szervhez telepíteni. Ily módon lehetővé válik a más hatósági intézkedésekhez illeszkedő jogorvoslati rendszer kialakítása. A jelen módosításban például így kerül a tisztiorvosi szolgálathoz a gyógyhelyekkel, gyógyfürdőintézményekkel és természetes gyógytényezőkkel kapcsolatos feladat, amelyet eddig az Egészségügyi Minisztérium látott el.

Magyarországnak az észak-atlanti szerződéshez történt csatlakozása után figyelembe kellett venni a külföldi csapatok Magyarországon való tartózkodásának lehetőségét, ennek közegészségügyi-járványügyi következményeit is.

Az utóbbi évtizedek jellemző szomorú ténye, hogy a szocializmusban elkezdődött a lakosság súlyos egészségromlása, mely azóta is megállíthatatlannak tűnik. A hanyatlás megállítása érdekében szükséges, az egészség védelmét szolgáló tevékenység összehangolására, ellenőrzésére és irányítására hozták létre az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatot, amelynek keretében kiegészíti egymást az egészséget veszélyeztető tényezők elleni küzdelem és az egészségügyet védő funkció. A közegészségügy, a fertőző betegségek elleni küzdelem kiegészült a nem fertőző betegségek járványtanával, az egészségneveléssel, az egészségvédelemmel, valamint az egészségügyi igazgatási feladatokkal, tekintettel az egészségügyi ellátás és gyógyszerellátás szakmai felügyeletére.

A hatványozottan megnőtt feladatok és a rendelkezésre álló források között - amelyek folyamatosan csökkentek - fennálló aránytalanság időnként működési zavarokat okozott. Az ellátási zavarokat kettős elégtelenség okozta. Hiányzik a feladat ellátásához szükséges technikai infrastruktúra, ugyanakkor a struktúrát működtető szakemberek száma az 1992-es 6256-ról 1997-re 1021 fővel csökkent, ami 20 százalékos létszámcsökkentést jelent.

A törvénymódosítás lényeges forrástöbbletet biztosíthat sok területen. A 3. § biztosítja a szolgálat számára, hogy feladatai végrehajtása érdekében az egészségügyi állapottal összefüggő adatokat térítésmentesen igénybe vehesse. Forrástöbbletet jelenthet még a 7. §-ban megfogalmazott lehetőség: a szolgálat számára az ellenőrzött helyett, annak mulasztása miatt elvégzett vizsgálatok költségének a megtérítése.

A Független Kisgazdapárt ezen törvénymódosítást általános vitára alkalmasnak és szükségesnek tartja. De ez nem jelenti azt, hogy az előterjesztő által javasoltak hiba nélküliek lennének, avagy nem hiányoznának fontos kiegészítő módosítások. A Független Kisgazdapárt támogatja a törvénymódosítást, ugyanakkor saját módosító javaslatainkkal csatlakozunk a többi párt előre jelzett módosító javaslataihoz. Ezen javítási kényszert alátámasztja az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának elutasító szavazata is, amely alkalmatlannak tartotta általános vitára a törvénymódosítást.

Beszéljünk az aggályosnak vélt dolgokról! Aggályosnak tartjuk az 1. törvényszakasz 3. pontját, amely a szolgálatot állami költségvetésből működtetett központi hivatalnak nevezi. Helyette pontosabbnak tűnik egyszerűen országos hatáskörű szervnek nevezni, amely az egészségügyi miniszter fennhatósága alatt működik. A "hivatal" megnevezés ellentétes a közegészségügyi, egészségfejlesztési tartalommal, és csak az igazgatási feladat tartalma jelenik meg benne.

(Az elnöki széket Gyimóthy Géza, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Az előterjesztő Egészségügyi Minisztériumnak alacsonyabb szintű rendeletekkel kell lehetőséget adni, hogy a szolgálat megfelelhessen a lakosság ügyeleti, készenléti ügyeleti, ellátási igényeinek. Jelenleg ez nem minden esetben megoldott, ilyen például a fogorvosi ügyelet, elsősorban vidéken. A vállalkozó fogorvosok nem szívesen biztosítják a rászoruló biztosítottak éjszakai, munkaszüneti időben történő ellátását.

Egy másik példa: nagy a feszültség az ügyeletet adó gyógyszertárak és az ügyeletet nem biztosítók között.

 

(17.00)

(A jegyzői székeket dr. Juhászné Lévai Katalin és dr. Szabó Erika foglalják el.)

Az ügyeleti szolgáltatást nyújtó gyógyszertár saját forgalmából kell hogy fedezze a mindennapos ügyelet költségeit, míg régebben az összes, a területen működő gyógyszertár bevételéből fedezték az ügyeleti szolgálat költségeit.

Végül is a Független Kisgazdapárt támogatja az 1991. évi XI. törvény módosítását, és saját módosító javaslataival segít hatékonyabbá tenni azt.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok és a MIÉP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage