DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt országgyűlési Biztos Asszony és Biztos Urak! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az alkotmányos alapjogok érvényesülését magában foglaló jelentések sorában a múlt héten volt alkalmunk megvitatni a kisebbségi biztos úr országgyűlési beszámolóját, és most áttekinthetjük az állampolgári jogok országgyűlési biztosának és általános helyettesének, valamint az adatvédelmi biztos úr értékelését.

Ugyan már a múlt heti vita során is említettem, ezek a jelentések évről évre tükröt tartanak elénk. Az államhatalmi ágak, fékek és egyensúlyok rendszerében a végrehajtó hatalom oldaláról a jelentésben foglaltakkal vitába lehet szállni, lehet azonosulni is, de egyet nem tehetünk - nemcsak közjogi kötelezettségünk, hanem az erkölcs parancsa okán sem -, nem hagyhatjuk szó nélkül a megállapításokat.

Engedjék meg, hogy a kormány nevében újfent megköszönjem azt a munkát, amelyet önök és igazán nem nagy létszámú hivatalaik munkatársai végeznek alkotmányos feladataik végrehajtása során. A hatalommegosztás rendszerében mint modern, XX. századi jogintézmény jelentős helyet foglalnak el az emberi jogok, szabadságok védelmezőjeként fellépő szószólók. Az a tény, hogy az ombudsmanok a jogviszonyokba közvetlenül nem avatkozhatnak be, látszólag a gyengítés irányába hat, valójában azonban erősíti az önök lehetőségeit. Az állami működést érintő értékítéletek tekintetében éppen azzal válhatnak a folyamatok és tények objektív szemlélőjévé és értékelőjévé, hogy a feladatok végrehajtásáért viselt felelősség tekintetében részben kívülállók.

Az országgyűlési biztosok helyzetükből adódóan nem döntenek, hanem értékelnek. Lehet ugyan, hogy megállapításaik a feladatok végrehajtásáért felelősséget viselő döntéshozók oldaláról néha vitára ingerelnek, de egy-egy esetben éppen ez a hasznos. Nevezetesen: a demokratikus jogállami működésben együttműködő partnerként ügyeink, dolgaink megvitatása, értékelése, ha tetszik, különböző szemszögből tesz bennünket az állampolgári jogok érvényesülésének közös felelőseivé.

Az elmúlt esztendő beszámolási rendjéhez képest változás - és azt hiszem, szerencsés változás -, hogy egy hete, mint utaltam rá, a kisebbségi biztos úr beszámolóját külön napirend keretében tárgyaltuk meg. Az utóbbi időkben a világban és kiemelten a szomszédságunkban zajló események külön aktualitást is adnak e kérdések megvitatásának, vagyis a nemzeti és etnikai kisebbségek ügyének. Az ehhez kapcsolódó gondok a Kárpát-medencében mindig is kiemelkedő jelentőségűek voltak, és ezek megoldásán folyamatosan fáradoznunk kell.

Tisztelt Ház! Az emberi jogok és szabadságok között nincs és nem is lehet sem fontossági, sem egyéb szempontú hierarchiát felállítani, azokat együttesen és egymással összefüggésben kell biztosítani és érvényesíteni. Az országgyűlési biztos asszony és helyettese csaknem 400 oldalon foglalta össze az 1998. évi tevékenységének értékelését. Megkönnyíti a kötet tanulmányozását az a logikai és szerkezeti felépítés, mely a beszámolót jellemzi. Ez azért is fontos, mert az Európa Tanács tagjaként az Unióba törekvő országunk ebben a tekintetben is kiállja az összehasonlítás próbáját, a többi tagországgal azonos módon kezeli az országgyűlési biztosok által vizsgált jogterületeket.

A beszámoló számot ad a biztosokhoz benyújtott panaszok természetéről, azok fogadtatásáról, az ügyek elintézésének menetéről, egyidejűleg azokról a lakossági tudatot tükröző ismeretekről is, amelyek a polgárok vonatkozásában az országgyűlési biztosra vonatkoznak. Tételesen részletezi továbbá a jelentés az egyes alkotmányos jogok érvényesülésének helyzetét.

Az Országgyűlés és a kormány számára rendkívül fontos ez a katalógus, különösen abban az összefüggésben, hogy - mint tudjuk - az előző parlamenti ciklusban már nekirugaszkodott törvényhozásunk egy új alkotmány megalkotásának nehéz, de annál nemesebb feladatának. A harmadik évezredbe tartva, államunk alapításának ezredik évfordulójához közeledve mi sem tehetünk le arról, hogy az alkotmány - mint a jogállami működés alapnormái - érvényesülését folyamatosan figyelemmel kísérjük, és a társadalmi kihívásoknak, valamint nemzetközi jogi kötelezettségeink függvényeként folyamatosan továbbépítsük azt.

Ilyen kérdésekről szól a biztos asszony és helyettesének jelentése, amikor az egyes alkotmányos jogok helyzete körében számot ad a jogbiztonság, a tisztességes eljárás és az állam alapjogvédelmi kötelezettségének követelményeiről. Ugyanakkor részletezi az ártatlanság vélelmének és a védelemhez való jognak az érvényesülését is, majd az élethez és az emberi méltósághoz való jogtól egészen a szociális biztonsághoz való jogig áttekinti mindazokat a társadalmi viszonyokat, ahol mindennapjainkban a polgárok alapjogai érvényesülhetnek vagy sérülhetnek.

 

(19.00)

 

Az országgyűlési biztosok jelentése arról tanúskodik, hogy európai mércével mérve is megállapítható: a századvégi Magyarország olyan demokratikus jogállam, amelynek polgárai egyenrangú európai polgárként képesek és készek az Unió nemzeteinek sorába lépni. Ennek jegyében törekszik a kormány is arra, hogy tovább erősítse a kapcsolatot, a munkakapcsolatot a biztos asszonnyal és a biztos urakkal.

A végrehajtó hatalom számára sem közömbös, ha a Miniszterelnöki Hivatal koordinálásával gyorsabban reagálhatunk az ombudsmani ajánlásokra. Szükséges az, hogy a tárcák még a szakmai előkészítés során megfelelő határidővel teremtsenek lehetőséget arra, hogy a biztosok nézeteiket, javaslataikat kifejthessék. Ilyen együttműködés kell hogy meghatározza a kormányzat és az országgyűlési biztosok jövőbeni közös munkáját.

A közjog területén az értékelések szerint az alkotmányos jogok a maguk összességében megfelelőnek mondható hatósági védelmet élveznek. Vonatkozik ez a jogalkotásra és a jogalkalmazásra, mindarra tehát, amelyet a szakterminológia a jog uralmának nevez. Fontos az a tény, hogy az országgyűlési biztosok és az Országgyűlés, illetve a kormány közötti kapcsolatban az érintett szervek az ombudsmani hivatalokkal az esetek túlnyomó többségében együttműködtek, és nagyobb részben elfogadták a biztos asszony ajánlásait. Mi magunk is bízunk ennek az együttműködésnek a további erősödésében.

Az általános biztos által megfogalmazott ajánlások egyike már a múlt esztendőben is szerepelt az éves beszámolóban. Eszerint az idegenrendészeti törvényben lenne szükséges meghatározni az ilyen őrizetben tölthető leghosszabb időtartamot. Örömmel jelenthetem a tisztelt Háznak és a biztos asszonynak is, hogy az Országgyűlés által rövidesen megalkotandó, a szervezett bűnözéssel kapcsolatos törvényjavaslat ezt a kérdést végérvényesen rendezi. E törvény végrehajtási normáinak keretében teremthető meg az összhang a büntetés-végrehajtási intézetekben és a rendőrségi fogdákban végrehajtott idegenrendészeti őrizetek szabályai és végrehajtási módozatai között, melynek kihirdetésére a hivatkozott törvényi rendelkezésekhez igazítva terveink szerint ez év második felében kerül majd sor.

A fegyintézetek körülményeinek javítására - akár még költségvetési többletkiadások árán is - kiemelt figyelmet fordít a kormány. Így a többi között ennek jegyében döntött a Veszprém megyei büntetés-végrehajtási intézetet illetően egy teljesen új börtön megépítéséről. Emlékeztetek arra, hogy a jelenlegi Veszprém megyei büntetés-végrehajtási intézetben tapasztalható igen sanyarú állapotokról megrázó képet festett a biztos asszony tavalyi jelentése.

A jelentés érinti a kárpótlással és a külföldön élő magyar állampolgárok alkotmányos jogainak védelmével összefüggő egyes kérdéseket is. Ezek csak részben voltak jogalkotási problémák, részben vagy nagyobb részben végrehajtási jellegű gondok. A felvetett gondok egy része - többek között a konzuli segítségnyújtást illető jogszabályok által - már megoldódott, a továbbiakat pedig az Igazságügyi Minisztérium és a Külügyminisztérium által közösen kidolgozott törvényjavaslatban a második félévi jogalkotási program keretében tervezi előterjeszteni a kormány.

A tulajdonhoz való jog, illetve a gépjárművek lefoglalásával kapcsolatos nyilvántartás egyes kérdései szintén napi problémát jelentenek. Jogos igény, hogy az ingatlan vagy a gépjármű vásárlója meggyőződhessen arról, hogy a vásárolt jószág nem kétes eredetű. Ismerjük azokat a visszaéléseket, amelyek mind a két kört jellemzik. Ezekkel szemben a fellépés eszköze egyrészt a büntetőjog, másrészt az ingatlan-nyilvántartáshoz kicsit hasonló, olyan közigazgatási, nyilvántartási és okirati rendszer, amely az azonosítást adminisztratív, hatósági eszközökkel biztosítva kíséri, de szükségtelenül nem gátolja és akadályozza az adásvételt.

A vizsgált kérdések egy további köre szociális jellegű. A gyermekvédelmi intézmények átalakításának felgyorsítására vonatkozó igény nemes szándék, de sajnos - mint annyi minden - függ a költségvetés teherbíró képességétől. Magunk is szívesen látnánk jól képzett gyógypedagógusokat és pszichológusokat ezen a területen, azonban a javadalmazás szűkös mértéke itt is olyan gátat emel, amelyet a közszolgáltatások színvonalának általános követelményrendszerén belül kell elbontanunk.

A rokkantsági és a fogyatékossági járadékok rendszere - megfontolva ugyan a biztosi észrevételeket - a magunk nézete szerint összefüggő egészet alkot. A kormány következetes álláspontja szerint a teljes munkaképtelenség a kapcsolódó járadékkal és az emellett végzett munkavégzés fogalmilag kizártak, annak ellenére, hogy sajnos az orvosi minősítési rendszer fehér foltjai miatt vannak erre mégis gyakorlati példák. Osztjuk viszont azt a nézetet, hogy a rokkantsághoz kapcsolódó társadalombiztosítási és szociális ellátások rendszerét - ideértve a rokkantság orvosszakmai elbírálását is - át kell alakítani. 2001 januárjától megoldható a siketek jelnyelvi tolmácsolása is mind a közszolgálati, mind a kereskedelmi televíziók adásaiban.

Az ügyvédekre, a végrehajtókra és az igazságügyi szakértőkre vonatkozó megállapításokat az időközbeni jogszabály-módosítások már részben orvosolni igyekeztek. Teljesen jogos igény - ezt mint hivatásom szerint ügyvéd is önkritikával kell elmondanom - a kirendelt védő alaposabb eljárása, az ügyvédi kamarák érdemi eljárása az ügyvédeket érintő panaszos és vitás ügyekben, továbbá - hogy az igazságszolgáltatás területén maradjunk - a hatékony végrehajtási eljárások feltételeinek a megteremtése és az az abszolút természetes elvárás és igény, amely az igazságügyi szakértői tevékenység pártatlan végzését kíséri.

Az áldozatvédelem körében - erről szólt Kósáné Kovács Magda elnök asszony - örömmel jelenthetem, hogy elkészült a bűncselekmények áldozatai és hozzátartozói védelmének, káruk megtérítésének szabályozásáról szóló kormány-előterjesztés tervezete. A jogalkotást és a végrehajtást érintő számos jogelméleti és jogalkalmazási kérdést felvető problémakör széles körű koordinációt igénylő előkészítést igényel. A különböző értékek és érdekek együttes érvényesítése, valamint az ezek kielégítésére szolgáló folyamatos költségvetési források biztosításának egybevetésével keressük a megnyugtató és egyben a jogbiztonságot is szolgáló megoldást.

A rendőrségi körözésre, a személyi és tárgykörözésre vonatkozó új, az országgyűlési biztosi felvetéseket is megfontoló törvénytervezet a Belügyminisztérium egyetértésével jelenleg az Országos Rendőr-főkapitányságon áll előkészítés alatt.

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai szolgálati viszonyáról szóló törvény átfogó módosítása során keressük a megoldást azokra az ajánlásokra, amelyek a parancsnoki kinevezéssel összefüggésben érintik az alapjogokat. Úgyszintén a kétharmados törvényeket módosító politikai konszenzus függvényében rendezhető az ágazati törvények keretében a Magyar Honvédség bizalmi rendszerének átalakítására vonatkozó megalapozott alkotmányos igény.

A kirívóan rossz laktanyai életkörülmények felszámolására a honvédelmi tárca ötéves fejlesztési programot készített elő.

Az élethez és személyi biztonsághoz fűződő más alapjogok hatékonyabb védelme, a dögkutak fertőtlenítésének rendjét igénylő ajánlás összefüggéseiben nem jogalkotási kérdés. A hatályos szabályok betartása és betartatása, a szigorúbb ellenőrzés és intézkedés által álláspontom szerint biztosítható ezen a területen a rend. Az európai uniós szabványok a hazai előírásokkal csaknem azonos módon rendezik a kérdést. Az ártalmatlanítás modern technológiai megoldásai sem nélkülözhetik azonban a folyamatos és következetes végrehajtási cselekményeket.

Tisztelt Országgyűlés! A bizalom alapja a folyamatos ellenőrzés - tartja a néha kesernyésnek is tekintett mondás. Vagy akár idézhetjük Gogolt, a nagy orosz írót, aki azt írta egy helyütt: ne a tükröt átkozd, ha a képed ferde! A magunk részéről e gondolatok jegyében tekintünk nagy tisztelettel az állampolgári jogok szószólóinak immár többéves munkájára; arra a munkára, amely hozzájárul a rendszerváltozás kiteljesítéséhez és folyamatos fenntartásához, egyszóval a magyar demokráciához.

 

(19.10)

Mint a bevezetőben is elmondtam, vitáink vannak és lesznek, hiszen éppen ez az ombudsmani intézmény lényege, s éppen ez segít minket ahhoz, hogy mint a tiszta víz tükrében, magunkat és a másikat igazi valójában láthassuk meg.

A kormány nevében támogatom a beszámoló és a határozati javaslat elfogadását. Engedjék meg, hogy az adatvédelmi biztos úr beszámolójához kapcsolódóan külön is szóljak majd. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

(Az elnöki széket dr. Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage