DANKA LAJOS (FKGP): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A Független Kisgazdapárt, amely szemben az elterjedt nézetekkel nemcsak a mezőgazdasági termeléssel foglalkozók pártja, hanem az egyetlen olyan párt, amely alapítása óta a kis- és középvállalkozások, valamint a közép- és kisjövedelmű rétegek érdekeit is képviseli, csak olyan változtatásokat tud támogatni, amelyek az említett rétegeknek a helyzetén nem rontanak, sőt javítanak. (Dr. Kis Zoltán: Nesze neked, Fidesz!)

A Független Kisgazdapárt az előző évben megszavazta az adótörvényeket azzal a kikötéssel, hogy a kormányprogramnak megfelelően fognak az adótörvények változni a 2000. évtől. Kiemelten az áfatörvények kapcsán nem érzékeljük azokat a változtatásokat, amelyeket a Gazdasági Minisztérium a kis- és középvállalkozások támogatására dolgozott ki.

(9.30)

A Gazdasági Minisztérium államtitkára a bizottsági ülésen a következő módon fogalmazott: "Gondolj a kicsikre!" A Pénzügyminisztérium az áfatörvények kapcsán megfogadta ezt a javaslatot, hiszen ha adókról van szó, egyből a kis- és középvállalkozásokra gondol.

A fenti elképzelésekhez támogatást adnak az ellenzéki, internacionalizmuson nevelkedett képviselők (Közbeszólás az SZDSZ soraiból: Az anyját!), hiszen ők még azt is kétségbe vonják, hogy a kis- és középvállalkozások a nemzeti össztermék 45-50 százalékát adják és a munkavállalók 75-80 százalékát foglalkoztatják.

Lehet, hogy ezek a vállalkozások - a fent elmondottak ellenére - nem a gazdaság motorját képezik, viszont a motor alapjaként működnek, hiszen a gazdaság stabilitását ezek adják. Amennyiben a gazdaság gerincét képező vállalkozásokat összeroppantjuk, a mamutok az extraprofit lefölözése után úgy hagyják magára a magyar gazdaságot, ahogy a brazil válság idején bebizonyították.

A fentieket figyelembe véve a Pénzügyminisztérium által összeállított anyagokban nem találtuk azt a koncepciót, amely szerepel a PM tájékoztatójában: "Ez utóbbi szigorítás során a szabályok kialakításakor figyelembe vettük a kis- és középvállalkozások azon esetleges nehézségeit, amelyeket a visszaigénylési szabályok változásából származó likviditási gondok okozhatnak, és olyan könnyítések kerültek beépítésre, amelyek elsősorban ezen vállalkozói körnek kedveznek."

Frakcióm szakértői végignézték az idevágó javaslatokat, azonban a fenti idézet szerinti változtatásokat az anyagban nem találták, sőt az összes módosítás ellenkező irányba hat. Az elmondottak szerinti gondokat nemcsak a mi szakembereink, hanem a koalíció többi pártjának szakértői sem találták. Ezek után a javaslatról azt kell mondanom, hogy a Pénzügyminisztérium apparátusa egyszerűen nem hajlandó tudomásul venni a kormányzó pártok gazdaságpolitikai elképzeléseit. A minisztérium vezetésének le kellene vonni az elmondottakból következő konzekvenciákat.

A Független Kisgazdapárt, mint fegyelmezett koalíciós partner, nem kíván mást, mint a kormányprogram végrehajtását. Jelesül: az áfa-visszaigénylés szigorításával szemben az ellenőrzések szigorítását. Azután, hogy a kormány pluszpénzeket juttatott az adóhivatalnak, illetve az adónyomozó hivatal felállításához, valamilyen eredményt most már fel kellene mutatni. Ez jelenleg nem látható.

Az áfa-visszaigényléssel kapcsolatban a felvetett módosítások egyértelműen a kis- és középvállalkozások ellen hatnak. Például a 4 millió forintos forgalom elvárása a kis- és középvállalkozásoktól azt jelentené, hogy 10 százalékos haszonkulccsal számolva - amit adott esetben nem is lehet realizálni - 400 ezer forint bruttó hasznot kellene adott vállalkozásnak felmutatni, ami éves viszonylatban is egy kényszervállalkozásnál irreális elképzelés. Ha félévben a kezdő vállalkozás elérné a 4 millió forintos forgalmat, akkor is beruházásai után áfáját hét hónap múlva tudná visszaigényelni, ami a költségvetés megfinanszírozását jelentené a kisvállalkozások részéről.

A másik szigorítás, mármint hogy az adóalany nem igényelheti vissza azon beszerzései áfáját, amelyek ellenértékét az eladó részére ő maga nem egyenlítette ki, támogatható, abban az esetben, ha az áfa befizetését is csak akkor írja elő a törvény, ha a számla értékét a vevő befizette. Hiszen a jelenlegi gyakorlat szerint a vállalkozói pénznek jelentős része fagyhat benn az állami kasszában, amennyiben az illető a hatályos törvényeknek megfelelően jár el, hiszen a kintlévő követelései után az áfát jelenleg be kell fizetnie, amit nem tud visszaigényelni a bírósági eljárás végéig, ez két-három évet is jelenthet.

A fenti módosítások csak és kizárólag a kis- és középvállalkozásokat érintik. Szintén ezt a réteget érinti a 200 ezer forint feletti áfa-visszaigénylés 30 napról 45 napra történő módosítása, hiszen egy-egy ilyen nagyságrendű áfatartalommal rendelkező beruházás esetén a vállalkozó finanszírozási problémáknak nézhet elébe egy-egy beruházás esetében.

Végül, de nem utolsósorban az egyes termékek és szolgáltatások besorolásának változtatásáról kell szót ejtenem. Az Európai Gazdasági Közösség irányelveinek H-mellékleteivel összhangban történő áfakulcsemelés, amely az azbesztmentes fékbetétet, a napkollektort, továbbá a verseny- és élsportot, valamint az azzal összefüggő szolgáltatásokat illeti, véleményünk szerint ellentmond az összes környezetvédelmi és egészségügyi szempontnak. A problémát az jelenti ebben az esetben, hogy ezek a termékek nem túl elterjedtek magyar viszonylatban, és ezt az anyag is tartalmazza.

Tehát a mi véleményünk szerint ezeknek a módosításoknak a módosítására mindenképpen szükség van.

Köszönöm a figyelmet. (Taps.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage