KATONA KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A vasúti közlekedésben nagyon nehéz helyzetet örököltünk. Több száz milliárdos adósságállománnyal küzdött a MÁV, és az világos, hogy a MÁV jelenlegi szervezetében és működési struktúrájában nem tud tovább megélni a közlekedési piacon.

A MÁV átfogó reformjáról szóló javaslatunk készítésekor a mellékvonalak vizsgálatát tűztük ki célul, azt, hogy meg kell vizsgálni, hogy melyek üzemeltethetők gazdaságosan, és melyek kevésbé, és ezután következik majd valamikor egy döntés.

A MÁV reformjáról szóló anyagot a mai nap a kormány megtárgyalta, és felhatalmazta a közlekedési minisztert és a pénzügyminisztert a MÁV-reform végrehajtására. Ezzel kapcsolatosan végeztünk egy munkát, illetve végeztettünk a Tudományos Akadémiával a mellékvonalakról. Itt a hatékonyságot megvizsgáltuk. Például a Szolnok-Kiskunfélegyháza közötti állomások közötti 65 kilométeres szakasz az átlagos fővonali forgalom 3 százalékának megfelelő forgalmat bonyolít le. Tehát rendkívül alacsony a kihasználtság; ennek ellenére nem szerepel a járatritkítások között.

A vasúttársaság a következő évben is Szolnok, Kiskunfélegyháza és Kecskemét felé napi hét pár vonattal, és Kunszentmárton irányába napi négy pár vonattal bonyolítja le az egyre csökkenő utasigény kiszolgálását. Nehéz ezeket a feltételeket teljesíteni. A MÁV átfogó reformja, átalakítása, gazdaságosság tétele erről szól, és majd ennek keretében kerül sor a közlekedési struktúra kialakítására.

Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage