DR. HORVÁTH JÁNOS (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Miniszter Úr! A telefonhívások monopolista jellegű árazása, amíg méltatlanul terheli a kis jövedelmű embereket, ugyancsak hátráltatja Magyarország gazdasági növekedését. A telefonszolgáltatások megemelkedő ára felfelé nyomja a termelés költségeit, így a termékek árát, ami inflációs tendenciához vezet. Párhuzamosan emelkedik a munkanélküliség, amivel együtt jár a szociális terhek súlyosbodása. A versenyképesség lemorzsolódása pedig a piaci tranzakciók zsugorodását eredményezi, az államháztartás adóbevételeit lefelé szorítja, míg a szociális terheket felfelé nyomja. Tehát a magas telefondíjak aggasztóak. Íme, néhány alapvető számadat:

A Párizsban székelő OECD, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet közli, hogy 29 fejlett ország sorában Magyarországon a legdrágább az internet kapcsolási díja. Az átlagköltség negyven csúcsforgalmi órára Magyarországon 340 dollár, Csehországban 130 dollár, az USA-ban 35 dollár. Még egy szakértői vélemény az USA-ból: a Massachusetts állambeli International Data Corporation szerint a magyar internetpiac valószínűleg nem lesz képes nőni mindaddig, amíg a Matáv monopóliumhelyzete fennmarad. Bénítja ez a közép-, kis- és kicsi vállalkozásokat is, sőt a külföldi potenciális befektetők számára sem semleges. Szembeötlő, hogy egy telefonhívás Budapestről Chicagóba háromszor drágább, mint Chicagóból Budapestre.

Tisztelt Miniszter Úr! Kérdezem a következőket:

Kívánatos-e, hogy a monopolista szemlélet végnapjai lassabban közeledjenek az elvárhatónál? A Gazdasági Versenyhivatalnak mi a kompetenciája e tárgyban? Annak tudatában, hogy az Európai Unióhoz csatlakozásunkra árnyékot vetnek a távközlésben fellelhető monopolisztikus torzulások, szándékszik-e a kormány e jelenséggel prioritásban foglalkozni? Köszönöm az Országgyűlés megtisztelő figyelmét. (Taps.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage