KATONA KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A médiatörvény 121. §-a rendelkezik arról, hogy a műsorelosztás részletes szabályairól külön törvényt kell alkotni. Az önök elé beterjesztett törvényjavaslat ennek a kötelezettségnek kíván eleget tenni.

A javaslat a műsorelosztásra vonatkozó jelenlegi több szintű szabályozást sajátos piacélénkítő és fogyasztóvédelmi szabályokkal egészíti ki. A műsorelosztást mint a nagyközönségnek szánt szolgáltatást szabályozza, ugyanakkor nem érinti a távközlő hálózatokon továbbított műsorok tartalmára vonatkozó kérdéseket.

A törvényjavaslat egésze a médiatörvény keretei között marad, azt mindössze három pontjában kívánja módosítani. Az indítványunk igazodni kíván a távközlési szektorral kapcsolatban megfogalmazott európai uniós követelményekhez, és megszünteti a vonatkozó jogszabályok pontatlanságaiból adódó értelmezési problémákat.

A törvényjavaslat főbb rendelkezései három nagy csoportra oszthatók. Egy részük a műsorelosztási piacra lépés feltételeit határozza meg, illetve a piac további élénkítését segíti elő. Más részük a fogyasztók védelmét szolgálja. Végül a harmadik csoport a médiatörvényt módosító és kiegészítő rendelkezésekből áll.

A javaslat egyértelműen kifejezésre juttatja, hogy a magyarországi műsorelosztás piaca liberalizált, e szolgáltatást a jogszabályi feltételek teljesítésével hatósági engedéllyel bárki végezheti. Ugyanakkor az európai uniós csatlakozáshoz kapcsolódó kötelezettségeinkre figyelemmel a műsorelosztó vállalkozás gazdasági méreteitől függően állapítja meg annak működési formáját és tevékenységének korlátait. Így a kábeles műsorelosztási szolgáltatást ötezernél nagyobb előfizetői létszám esetén kizárólag önálló jogi személyiségű gazdasági társaság végezheti.

A fogyasztó biztonságának növelése és a keresztfinanszírozás megelőzése érdekében kábeles műsorelosztási szolgáltatást csak olyan önálló jogi személyiségű gazdasági társaság végezhet, amely nem nyújt közcélú távbeszélő-szolgáltatást. Ez a megoldás elősegíti a távközlési infrastruktúrák közötti piaci verseny élénkítését, a vállalkozások piacra lépését, nagy számú ügyfél esetén pedig már megköveteli a professzionális szolgáltatótól elvárható személyi és tárgyi feltételeket.

A törvényjavaslat nem a közcélú műsorelosztók tekintetében egyszerűsített feltételrendszer bevezetésével teremt lehetőséget a jogszerű működéshez. A tevékenység gyakorlását bejelentési kötelezettséghez köti. A műsorelosztás sajátosságaihoz igazítva részletezi a távközlési törvény hálózati szerződésre vonatkozó rendelkezéseit. Megjelöli a műsorelosztó hálózat más távközlő hálózattal való összekapcsolásának jogszerű céljait, szerződésben rögzítendő feltételeit, megállapítja a szerződési kötelezettséget, illetőleg a mentesség eseteit. Figyelembe veszi azt, hogy a szolgáltatáshoz szükséges széles sávú infrastruktúra nemcsak műsorelosztásra, hanem más távközlési szolgáltatásokhoz való előfizetői hozzáférésre is alkalmassá tehető.

 

 

(10.00)

 

 

Az ilyen igények kielégítését ahhoz a feltételhez köti, hogy nem sértheti a hálózatot jogszerűen használók jogait és érdekeit.

Az új szabályozás másik csoportját a fogyasztóvédelmi szempontokat érvényre juttató szabályok alkotják. Ebbe a körbe tartozik a műsorelosztókat terhelő szerződéskötési kötelezettség előírása, a szolgáltatók által alkalmazott általános vállalkozási feltételek és az előfizetőkkel kötött szerződéseik kötelező tartalmi elemeinek törvényi szintű meghatározása, amelyek mind az előfizetőt védelmező garanciális szabályoknak minősülnek.

Végül szólnom kell azokról a rendelkezésekről, amelyek a médiatörvényt módosítják és egészítik ki. A törvényjavaslat a távközlési törvény és a médiatörvény közötti összhang megteremtése, az egységes jogértelmezés és jogalkalmazás érdekében egyrészt újra meghatározza a vezetékes műsorelosztó fogalmát, másrészt kiegészíti a médiatörvény azon rendelkezését, amely a műsorelosztó vállalkozások vételkörzetének felső határát állapítja meg. Ennek során figyelembe veszi, hogy a műsorelosztó vállalkozás a műsorjel-továbbításon kívül más közcélú távközlési szolgáltatásokat is nyújthat, melyekre a médiatörvény előbb említett, vételkörzetet korlátozó szabálya nem vonatkozhat.

A médiatörvényt módosítja az a rendelkezés is, amely előírja, hogy az alapszolgáltatáshoz képest a következő legalacsonyabb díj ellenében nyújtott szolgáltatási csomagnak tartalmaznia kell a magas közszolgálati tartalommal rendelkező országos magyar nyelvű kereskedelmi televízióműsorokat is. Ez a módosítás a kedvezőtlen anyagi körülmények között élő állampolgárok számára is megfizethető áron teremti meg az említett műsorok vételi lehetőségét.

Tisztelt Országgyűlés! Az előterjesztett törvényjavaslat azokat a pontosításokat, rendelkezéseket fogalmazza meg, melyek segítik a távközlési piac további harmonikus fejlődését, a szabályozott és átlátható piaci környezet megteremtését és a fogyasztói érdekek hatékony védelmét. Célunk, hogy a távközlési infrastruktúrák közötti verseny élénkítésével egyidejűleg követni tudjuk az európai szabályozás fejlődésének irányait, és e területet pedig továbbra is vonzóvá tegyük a befektetők számára. Mindezek alapján kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslatot megvitatni, jobbító szándékú javaslataikat megtenni szíveskedjenek.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage