MÁRTON ATTILA, a gazdasági bizottság előadója. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Miniszter Úr! Az Országgyűlés gazdasági bizottsága több alkalommal is napirendjére tűzte az előttünk fekvő törvényjavaslat tárgyalását, és a döntést az általános vitára való alkalmasságról.

Első alkalommal a február 22-i bizottsági ülésen került sor erre, de mivel a törvényjavaslat végleges szövege igen nagy érdeklődésre tart számot mind szakmai körökben, mind a piac szereplői között, és az érintetteket szerették volna véleményüket, észrevételeiket részleteiben is kifejteni, ezért a gazdasági bizottság a javaslat előzetes megtárgyalását kiadta az illetékes informatikai albizottságnak, melyet az albizottság február 24-én napirendjére is tűzött. A továbbiakban az albizottsági ülésen elhangzottakat, valamint a február 28-án megtartott gazdasági bizottsági vitát kívánom összefoglalni, és a többségi véleményt, illetve az ehhez kapcsolódó ajánlást szeretném önökkel ismertetni.

Az albizottság ülésén részt vett a kormány képviselője is, akitől megtudhattuk, hogy a törvény előkészítését széles körű egyeztetés előzte meg. Az ott megfogalmazott szempontokat igyekeztek figyelembe venni a végleges szöveg megalkotásánál, de a terület sokrétűsége miatt figyelemmel kellett lenni a már meglévő törvényi korlátokra is. A benyújtott tervezethez a szakmai szervezetek részéről beérkezett vélemények, észrevételek lényegében három nagy témakör köré csoportosíthatók.

Az egyik a nem kábeles műsortovábbítással kapcsolatos műsorelosztás és vételkörzet problematikája, az ezen a területen fellelhető szabályozatlanságok, illetve a már meglévő szabályozás anomáliái. Ezzel kapcsolatban vetődtek fel kérdések, hogy hogyan lehet értelmezni a médiatörvény előírásait a nem kábeles közvetítésű műsorelosztás esetén, hogyan határozható meg a vételkörzet, az előfizetői létszám úgy, hogy ez a piac szereplőinek ne biztosíthasson jogtalan előnyöket, mások számára pedig ne okozzon hátrányt. Többen felvetették, hogy e tekintetben konkrétabb szabályozásra lenne szükség a törvényjavaslatban, bár itt azért azt is el kell mondani, hogy a szakmai oldal képviselői sem jutottak minden esetben teljesen egységes álláspontra a kérdésben.

A másik problémakör, ami köré az észrevételek csoportosultak, talán a legnehezebben módosítható, illetve változtatható a törvényjavaslatban. A résztvevők közül szinte valamennyien felvetették, hogy a médiatörvényben szereplő vételkörzet-korlátozás nem a mai piaci körülmények között való szabályozás, nem EU-konform megoldás, és gátolja az igazi verseny kialakulását. Többen tettek javaslatot ennek feloldására. Mivel azonban ez a kötöttség nem itt, nem ebben a törvényben, hanem a '96. évi I. törvényben, amelyet a köznyelvben médiatörvénynek hívunk, van rögzítve, és ez a törvény kétharmados, ennek módosítására sajnos ma kevés esély látszik.

A harmadik nagyobb témakör, ahol felvetések, észrevételek jelentek meg, a programcsomagok kialakítása és a programcsomagokhoz, illetve a különböző csatornákhoz kapcsolódó árszabályozás, ármegállapítás, valamint ehhez kapcsolódóan a fogyasztóvédelem kérdése volt.

 

(10.20)

 

Hosszú szakmai vita folyt arról, hogy milyen mértékben szabad az árakat szabályozni, hogyan lehet előírni a műsorszolgáltatók részére a programcsomag kialakítását, milyen fogyasztóvédelmi szempontokat kell érvényesíteni, hiszen ez az a terület, ahol nem megfelelő szabályozás esetén lehetősége nyílik a szolgáltatónak az erőfölénnyel visszaélnie; ha az adott szolgáltatási területen monopolhelyzetben van, azt akár ki is használhatja.

Az informatikai albizottsági ülésen elhangzottak összegzésére, megvitatására a gazdasági bizottság tegnapi, február 28-ai ülésén került sor. A bizottság tagjai itt megismerhették a részletes szakmai anyagokat, azok összegzését, a felvetett kérdésekre adott válaszokat, és részletekbe menően megismerhették a kormány képviselőjének álláspontját is az egyes kérdésekben.

Összességében elmondható, hogy megfelelően előkészített módosító javaslatokkal a törvény szövege tovább pontosítható, és az előbb elmondottak ismeretében a gazdasági bizottság az előttünk fekvő T/2030. számú, a műsorelosztás részletes szabályairól szóló törvényjavaslatot 18 igen és 11 nem szavazattal általános vitára alkalmasnak találta és tárgyalásra javasolja a tisztelt Háznak.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage