KOPPÁNNÉ DR. KERTÉSZ MARGIT, az FKGP képviselőcsoportja részéről: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! A műsorelosztással kapcsolatos igények kielégítését, a fogyasztók érdekének védelmét szem előtt tartva a kormány beterjesztette a T/2030. számú törvényjavaslatot a tisztelt Ház elé, amely a műsorelosztás részletes szabályairól szól. A Független Kisgazdapárt frakciója megtárgyalta a törvénytervezetet, és általános vitára alkalmasnak találta.

Tisztelt Képviselőtársaim! A javaslat célja az e szolgáltatásra jellemző sajátos szabályok kidolgozása és a távközlés ágazati sajátosságainak megfelelő rendszerbe foglalása, valamint a szolgáltatásra vonatkozó hatályos jogszabályok pontatlanságaiból adódó koherenciazavarok megszüntetése.

Az Európai Unióhoz történő csatlakozás előkészítése érdekében fontos, hogy a Közösség szabályaival a jelenlegi szabályozás szinkronba kerüljön. A törvényjavaslat rendkívül precíz és speciálisan sajátos fogalomrendszert használ, amely a törvényt alkalmazók, azaz a jogalkalmazók szempontjából fontos és elengedhetetlen cél.

E kérdéskörben külön kiemelném a vételkörzet meghatározását, változását, amely megjelöli azt a felső határt, lélekszámot, ameddig terjedhet a műsorelosztó szolgáltató tevékenysége. Ez egy lényeges változás. Ennek következtében megítélésem szerint monopolisztikus rendszerek nem alakulhatnak ki. És nem utolsó szempont az sem, hogy az Országos Rádió és Televízió Testület által készített nézettségmérés precízebben végezhető el a jövőben.

A javaslat hatálya kiterjed a műsorelosztásra és a műsorelosztókra, továbbá a műsorelosztási szolgáltatást nem végző, közcélú távközlést végzőkre és a műsorelosztási szolgáltatás igénybe vevőkre.

Az állami feladatok teljesítéséért, mint például a műsorelosztási piac szabályozásáért a műsorelosztással kapcsolatos intézményi rendszer fenntartásáért, távközlési feladatok elvégzésének szabályozásáért a kormány felelős.

 

(10.50)

 

A műsorelosztó hálózat engedélyezéséhez és ellenőrzéséhez kapcsolódó hatósági feladatokat az Országos Rádió és Televízió Testület, valamint a Hírközlési Főfelügyelet és területi szervei végzik.

Fontos megjegyezni, hogy a műsorelosztási szolgáltatás tekintetében a hatósági eljárások ügyintézési határideje 90 napra változik, egyebekben pedig az államigazgatási eljárásról szóló törvény szerint kell eljárni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Amennyiben az ellenőrzés során az illetékes engedélyező hatóság törvénytelenséget állapít meg a vételkörzetek tekintetében, kötelezi a vállalkozót a törvényes állapot helyreállítására, és ha ezen kötelezettségének az előírt határidőn belül nem tesz eleget, szankcióként az engedélyt visszavonja vagy tevékenységét megtiltja.

A műsorelosztók nyilvántartásba vételével, törlésével kapcsolatos bírság kiszabására irányuló hatósági ügyekben szintén az ORTT jár el.

Tisztelt Képviselőtársaim! A műsorelosztási jogosultság tekintetében Magyarország piaca liberalizált, így a feltételek megléte esetén e szolgáltatást bárki végezheti. A törvényjavaslat szabályozza a kábeles műsorelosztási szolgáltatást végzők körét, kivételként azt is, hogy ezt a szolgáltatást magánvállalkozó vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság is végezheti, amennyiben 5 ezernél kevesebb az előfizetői összlétszám. Tehát 5 ezer összlétszámot meghaladóan kizárólag csak önálló jogi személyiségű gazdasági társasági formában működtethető, mely vállalkozás koncesszióköteles, és közcélú távbeszélő szolgáltatást nem végezhet. Ezen javaslatokat feltétlenül támogatom.

A tervezet a hálózati szerződés keretén belül meghatározza a műsorelosztó hálózat más távközlő hálózattal való összekapcsolásának jogszerű feltételeit, megállapítja a szerződési kötelezettség, illetőleg az az alóli mentesség eseteit. Figyelembe veszi azt, hogy a szolgáltatáshoz szükséges széles sávú infrastruktúra nemcsak műsorelosztásra alkalmas, hanem más távközlési szolgáltatásokhoz való előfizetői hozzáférés biztosítására is. Az erre vonatkozó igények kielégítése nem sértheti a hálózatot jogszerűen használó jogos érdekeit.

A műsorelosztási szolgáltatáshoz közérdek fűződik, a hatóságok bármelyik vállalkozás piacra lépését engedélyezik. A felhasználó a szolgáltatásból csak a szolgáltatási szerződés súlyos megszegése, például a szolgáltatási díj tartós meg nem fizetése esetén zárható ki.

A szolgáltató általános vállalkozási feltételeinek a szolgáltatás visszterhessége szempontjából egyenértékűnek és arányosnak kell lennie. Ezért a feltételeknek, amelyek az adott ügynél az összes körülményt figyelembe veszik, rögzíteni kell a díjakat és a szerződés hibás teljesítésével kapcsolatos tudnivalókat.

Az előfizetői szerződés szabályozása új dolog. Azért fontos, mert megítélésem szerint a monopolhelyzet kihasználásának valószínűségét korlátozza, az adatok körét is behatárolja, miután az előfizetői adatok kezelése tekintetében is garanciális rendelkezéseket tartalmaz.

Tisztelt Ház! A műsorelosztás szabályozása tekintetében indokolt különbséget tenni a közcélú távközlési szolgáltatás formájában nyújtott szolgáltató tevékenység és a kisebb, zárt közösségek, jellemzően kistelepülések, házcsoportok saját célú műsorelosztása között, ahol a korlátozott számú, esetleg korlátozottan fizetőképes felhasználó egy vállalkozás gazdaságos piacra lépését nem teszi lehetővé. Ez utóbbi esetben a közösség megállapíthatja azt, hogy anyagi lehetőségei milyen műszaki színvonalú ellátást tesznek lehetővé. A műsorelosztó hálózatot ennek megfelelően építik ki és fedezik működtetésének költségeit, továbbá felelősek a tevékenység jogszerűségéért. A tervezet az egyszerűsített feltételrendszer előírásával lehetőséget kíván teremteni az ilyen rendszerek jogszerű működtetésére, bejelentési kötelezettséghez kötve e tevékenységet.

E rendszerek tekintetében a hatósági felügyelet az érintésvédelmi előírások és a más távközlő rendszerekkel való zavarmentes együttműködés feltételeinek ellenőrzésére korlátozódik. Ezt a javaslatot is támogatja a kisgazda frakció.

A törvényjavaslat egységesen hat hónap felkészülési időt biztosít a műsorelosztóknak, hogy a meghirdetett általános vállalkozási feltételeknek megfelelő módosítást az engedélyező hatóságokhoz megküldjék. Erre az időre mindenképpen szükség van.

A módosító rendelkezések között a javaslat külön kitér arra, hogy néhány ponton szükséges a rádiózásról és televíziózásról szóló törvényben használt fogalmak újbóli meghatározása, mint például a vezetékes műsorelosztó vagy az újonnan meghatározásra kerülő vételkörzet felső határa.

A távközlési törvény szerinti frekvenciahasználati jog megszerzésével kapcsolatos szabályt pedig kormányrendeletben kell majd megállapítani.

Összességében a Független Kisgazdapárt frakciója a módosítást fontosnak és szükségesnek tartja, a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak találja.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Szórványos taps a Fidesz soraiból.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage