DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Képviselő úr maga is igazságügyi szakértő, jól ismeri ezt a területet. Az a gond, amelyet interpellációjában pontosan és reálisan mutat be, valóban sürgős megoldást igényel.

Már 1998-ban elkészítettük az igazságügyi szakértői díjszabás átalakításának koncepcióját. A feltárt tények alapján a szakértői díjak átlagosan négy-ötszörös emelésére lett volna valójában szükség, amely mintegy 1,5 milliárd forintos költségvetési kihatást jelentett volna. A költségvetés korlátozott teherbíró képessége miatt azonban csak a halaszthatatlanul szükséges, az áremelkedéseket legalább követő díjrendezés megvalósítását tűzhettük ki célul. A helyzet reális megítéléséhez azt is el kell mondani, hogy a szakértői díjak emelésének költségvetési fedezete nem az Igazságügyi Minisztérium, hanem döntően a Belügyminisztérium, a bíróságok és az ügyészségek fejezeteiben kell hogy biztosításra kerüljön. Ide tartoznak ugyanis azok a polgári és büntetőügyben eljáró hatóságok, amelyek az igazságügyi szakértők semmi mással nem pótolható, rendkívüli jelentőségű munkáját az általuk lefolytatott eljárásokban igénybe veszik, s így a szakértői díjak máshonnan meg nem térülő hányadát finanszírozni kötelesek.

A szakértői díjak általunk legutóbb 1999 szeptemberében javasolt 50 százalékos emelésével az érintettek szakmai szempontból egyetértettek, saját költségvetésükből mégsem tudták azonban vállalni a fedezet előteremtését, hanem ahhoz központi kiegészítő forrást igényeltek volna. Ezt azonban a költségvetés pozíciója végül mégsem tette lehetővé. Ami a piacon elérhető díjakat illeti, felhívnám azért a figyelmet arra, hogy az igazságügyi szakértők díjazása hatósági kirendelés esetében Európában sehol sem történik a piaci díjak és a piaci árak függvényében. Korlátokat szabnak a jogszabályok, a költségvetési források, illetve a peres felek teherbíró képessége is.

Tisztelt Országgyűlés! Tavaly decemberben módosította az Országgyűlés a polgári perrendtartást, megteremtve a szakértői munkaterv jogintézményét. Ha a szakértői munka várható nagysága indokolja, akkor a jövőben a szakértőnek a fél kérésére előzetesen tervet kell majd készítenie az elvégzendő feladatról, illetve annak várható költségkihatásáról. Ha a fél ezen terv ismeretében is kéri a szakértői bizonyítás lefolytatását, akkor viszont a teljes, a szakértő által megjelölt díjösszeget köteles letétbe helyezni. Ezáltal megakadályozhatóvá válnak reményeink szerint azok a gyakran rosszízű viták, amelyek utólagosan folynak a szakértői díjak reális összege körül.

A törvény arról is rendelkezik, hogy a jövőben a bíróságnak a szakértő munkájának befejezését követő 30 napon belül ki kell utalnia, illetve döntenie kell végzésében a letétbe helyezett szakértői díjról. Ezáltal biztosítható, hogy a szakértők valóban reális időben hozzájussanak a jól megszolgált díjukhoz. Az Országgyűlés a törvénnyel együtt elfogadta azt a határozatot is, amely előírja a kormánynak, hogy 2000. június 30-áig vizsgálja felül az igazságügyi szakértői tevékenység szabályozását, illetőleg terjesszen elő törvényjavaslatot ebben a tárgyban. Ez a törvény szabályozza majd a szakértői működés teljes spektrumát, és természetesen a szakértői díjazás általános kérdéseit is ezen új jogi szabályozás keretei között kell megteremteni.

Szeretném bejelenteni, hogy a napokban megkezdi működését az a kodifikációs bizottság, amelyet e tekintetben létrehoztunk. Természetesen (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) mulaszthatatlan ezzel együtt is 2001-ben a szakértői díjak emelése, amelyhez ezúton kérem az ön és a tisztelt Ház támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage