LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Az 1100 főnél nagyobb lélekszámú települések többsége megdöbbenéssel vette tudomásul az év elején, hogy ha önhibáján kívül került hátrányos helyzetbe, csak akkor kaphatja meg a korábban szokásos költségvetési támogatást, ha megszünteti az általános iskolai felső tagozatos oktatást.

Az elmúlt évi CXXV. törvény 6. számú mellékletének (1) bekezdése c) pontjában foglaltak szerint nem igényelhet önhibáján kívül hátrányos helyzetére hivatkozva támogatást az az 1100 lakosnál nagyobb helyi önkormányzat, amely oktatási intézményeinek kihasználtsága intézményenként nem éri el a 70 százalékot. A számos példa közül hadd hivatkozzam egy konkrét esetre, a Bács-Kiskun megyei Gátér községre. A törvény előírása szerint az iskola kihasználtsága 54 százalék, emiatt a község elesik az eddig számára megadott költségvetési támogatástól. A község lélekszáma 1117 fő. Ez a település tehát nem kapja meg a korábbi támogatást, mert az iskola kihasználtsága nem éri el a 70 százalékot, illetve 18 fővel többen élnek a településen ahhoz, hogy megkapja az 1100 lélekszámnál kisebb településeknek járó kiegészítő állami támogatást.

Mit tehet a gátéri önkormányzat? Vagy megszünteti a felső tagozatot, s a szomszédos településre utaztatja a tanulókat, s ennek az lesz a következménye, hogy sorvadni kezd a település. Ahonnan elmegy az iskola, megy utána a diák is, a kisgyermekes család is, az ilyen településnek bizonytalan lesz a jövője. Vagy bevezeti a részben osztott évfolyamok szerinti oktatást, és egy teremben oktatja az első és a második, valamint szintén egy teremben a harmadik és negyedik évfolyamot. Ennek pedig az a következménye, hogy nehéz lesz biztosítani az oktatás minőségét. Vagy az önkormányzat, netán a szülői munkaközösség 18 helybélit rábeszél arra, hogy a község iskolájának fennmaradása érdekében névlegesen jelentkezzen át lakónak valamelyik szomszédos településre. Ez utóbbi igen célravezető, de nevetséges és méltatlan megoldás lenne. Természetesen sok-sok gátérihez hasonló helyzetet sorolhatnék most.

Mit gondol, miniszter úr: az általam elhibázottnak vélt törvény következtében hány iskolát lesznek kénytelenek bezárni a millenniumi 2000. esztendőben? Hány iskola fog vergődni a bizonytalanságban? Egyáltalán mit javasol miniszter úr annak érdekében, hogy a kormányprogramnak megfelelően a gátérihez hasonló helyzetű kistelepülések általános iskolai oktatása mind a nyolc évfolyamon megnyugtatóan rendeződjön?

 

 

(14.50)

 

Várom miniszter úr válaszát. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage