MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A Tisza-tó környékének az utóbbi években tapasztalható gyors ütemű fejlődését, ahogy az ön elmondásából is kitűnik, a korábbi években valóban csak kismértékben követte a megközelítést szolgáló úthálózat fejlesztése.

A helyzet javításához hozzájárult az M3-as autópálya Füzesabonyig történő kiépítése és az onnan induló 33-as számú főút rehabilitációja, amely 1999-ben a Hortobágyig elkészült. Ez utóbbi közvetlen közlekedési kapcsolatot teremt a tó és a Hortobágyi Nemzeti Park között, egyben az idegenforgalom vonzását és fellendülését is elősegíti. Jelenleg dolgozunk az országos főúthálózat fejlesztési tervén, amelyben kiemelten kívánunk foglalkozni a Tisza-tó környékével.

A koncepció a térségben további új főutak kialakításával is számol. Ezek a Gyöngyös, Heves, Kisköre, Kunhegyes, illetve a Tisza bal partján végighúzódó új főutak, és az utóbbi Polgár, Tiszacsege, Egyek után Tiszaörsnél csatlakozna a jelenlegi főúthoz. A tó környékén a főbb közlekedési gondokat azonban, ahogyan a képviselő úr is említette, a mellékutak jelentik, amelyek állapota a több évtizedes elmaradottság, elhanyagolás miatt valóban rosszabb, mint az oda vezető főutaké. Sajnos, ez nem egyedi probléma.

E tekintetben az országos igények meghaladják a 30 milliárd forintot. A kis forgalmú mellékúthálózat felzárkóztatására programot készítettünk. A terv, a tó könnyebb és gyorsabb körüljárására, kistérségi szempontból meghatározó jelentőségű mellékutak állapotjavítását is tartalmazza. A megvalósítás, a rendelkezésre álló források átgondolt tervezése mellett is, csak ütemezetten hajtható végre.

Terveink szerint a Tisza-tó környékén lévő, fontosabb mellékútszakaszok felújítását ebben az évben megkezdjük. Ennek során az útminőség javítását az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból csak a meghatározó forgalmi igények szerint tudjuk elvégezni. Amennyiben az érintett megyék az üdülőterületeken lévő állami utakon magasabb szolgáltatást, mint például makadámburkolat helyett aszfaltutakat szeretnének elérni, ez esetben szükségesnek tartjuk a helyi, illetve meghatározott esetekben az idegenforgalmi és a területfejlesztési célokra rendelkezésre álló források bevonását is. Annál is inkább, mert a Tisza-tó szerepe valóban felértékelődött - nem utolsósorban a vízügyi szolgálat odafigyelésének köszönhetően -, a Tisza újjáélesztésében jelentős szerepe lehet.

Kérem a képviselő urat és a tisztelt Országgyűlést, hogy válaszomat szíveskedjenek elfogadni. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage