DR. VARGA ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány 2258/1999. számú határozata szerint a MÁV Részvénytársaság a 2000. évben 1000 kilométer vonalhosszon mentesül az üzemeltetési költség alól.

Ezen túlmenően a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium további mellékvonalakon végez vizsgálatot "a hatékonyabb üzemeltetés feltételeinek feltárása érdekében". A mostani kormányhatározat előzménye a Magyar Tudományos Akadémia ad hoc munkabizottságának tanulmánya volt, mely 1999 tavaszán készült el, a MÁV-mellékvonalak jövőjének vizsgálata címmel. E tanulmány 342 kilométer mellékvonal megszüntetését javasolta a közszolgálati kötelezettség alóli mentesítéssel, és további 877 kilométer vonal felülvizsgálatát tartotta szükségesnek.

Az idézett tanulmány elvi éllel leszögezte, hogy a MÁV finanszírozási bajaiért ezek a vonalak csak igen kis mértékben felelősek, hiszen a MÁV 2000. évi termelési támogatottsága 46 milliárd forint, ebből a felszámolandó vonalak veszteségét finanszírozó rész csak 100 millió forint, pontosabban fogalmazva: a vasúthálózatot megszüntető 15 százaléknyi rész a finanszírozási többletigény 0,9 százalékát köti csak le.

 

 

(15.40)

 

A kormányhatározat legmegdöbbentőbb része - legalábbis számomra - az, hogy a javasolt 1200 kilométer mellékvonal megszüntetése 1000 kilométerre csökkent ugyan, de nem az ország legfejletlenebb, hanem legfejlettebb észak-dunántúli régiója lett a kedvezményezett. Hiszen megmaradt például, tisztelt Országgyűlés, a Lovasberény-Székesfehérvár, a Pápa-Tatabánya és a Pápa-Csorna közötti vasútvonal.

A kormányhatározat súlyosan érinti Békés megyét, hisz a MÁV mentesülne az üzemeltetési költség alól a Mezőhegyes-Battonya, a Kisszénás-Kondoros, a Vésztő-Kötegyán, a Murony-Békés, az Orosháza-Szentes közötti vonalszakaszokon.

Ez év január 31-én e kérdéssel, tisztelt Országgyűlés, napirend előtti felszólalás keretében is foglalkoztam, a Békés megyei képviselő-testület pedig felterjesztéssel élt a kormány felé, és kérte a döntés felülvizsgálatát.

Kérdezem tehát miniszter urat - bár elnézést, az első kérdésem oktondi, de fel kell tennem -, a 2258/1999. számú kormányhatározat, mely a Határozatok tárában olvasható, él-e még. Másik kérdésem: megmaradnak-e azok a vasútvonalak, amelyek nélkül, tisztelt államtitkár úr, nem lehet vidékfejlesztésről beszélni? És végül, de nem utolsósorban kérdezem államtitkár urat, hogy az új évezredben közlekedik-e vonat Mezőhegyes és Battonya, Kisszénás-Kondoros, Vésztő-Kötegyán, Murony-Békés, Orosháza-Szentes között.

Várom válaszát. (Taps.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage