MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A MÁV Rt. jelenleg igen nehéz gazdasági helyzete hosszú folyamat eredményeként alakult ki. Ennek egyik fő oka a '80-as, '90-es évek nagyarányú piacvesztése mind az árufuvarozás, mind a személyszállítás területén. (Közbeszólás a bal oldalról: Meg a Postabank!)

Világosan kell azonban látni, hogy az állam csak hatékony, működőképes vasút támogatását vállalhatja fel, csak ez lehet versenyképes. Mindezekre tekintettel készítettük el a MÁV Rt. átfogó reformjáról szóló javaslatunkat, amelynek a fővonalak felújítása mellett részét képezi a vasúti mellékvonalak sorsának rendezése is.

A vasúttársaság hálózatának mintegy 13 százalékát teszik ki azok a gyenge forgalmú vonalak, amelyeken a személyszállítási teljesítmény csupán 1 százaléka, az áruszállításnak pedig mindösszesen 0,3 százaléka bonyolódik le. Ezek között az ország legkülönbözőbb régióiban üzemelő vonalak találhatók. Csak megjegyezni kívánom, hogy a képviselő úr által említett Lovasberény-Székesfehérvár vasútvonalon a személyszállítás már 1978-ban megszűnt, és azóta iparvágányként működik.

Amint azt a képviselő úr említette, a MÁV Rt. idén 1000 kilométer hosszan mentesül az üzemeltetési kötelezettség alól. Ennek a döntésének az a célja, hogy ezeken a helyeken a jelenleginél magasabb színvonalú, a helyi igényekhez jobban alkalmazkodó közlekedési kínálatot tudjunk biztosítani. Lehetőséget ad például arra, hogy egy naponta néhány tíz utast szállító vonatot ne feltétlenül a MÁV Rt. üzemeltessen. Amint azt a képviselő úr korábbi felszólalására Katona Kálmán miniszter úr is elmondta, az üzemeltetési körből kivonandó vasútvonalak kiválasztása még nem történt meg, erre majd a MÁV Rt. tesz javaslatot.

Konkrét döntés csak körültekintő vizsgálatok és széles körű egyeztetések eredményeként hozható majd meg. Ennek során az önkormányzatokkal való egyeztetéseket kiemelt feladatként kezeljük.

Tisztelt Képviselő Úr! A kormány idézett határozata valóban érvényben van. A határozat a MÁV Rt. üzemeltetési köréből kikerülő vasútvonalakat azonban nem nevezi meg. Ezért a kérdésben szereplő Békés megyei vasútvonalak jövőbeni sorsáról korai még vitát kezdeményezni. Azt azonban egész biztosan kijelenthetem a képviselő úrnak, hogy az országosan az utazóközönség kevesebb mint egy százalékát érintő kérdést Orosháza környékén is nagyon alaposan fogjuk megvizsgálni.

A települések közlekedési szolgáltatása egészen bizonyosan javulni fog. A térség- és vidékfejlesztésben szerepet játszó vasútvonalak megszüntetése pedig teljesen kizárt, hiszen vasúti stratégiánk, a MÁV Rt. átfogó reformja a vasút szerepének megőrzésén, sőt továbbfejlesztésén alapszik.

Kérem képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek. (Taps a Fidesz és a Kisgazdapárt soraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage