DR. TAKÁCS IMRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Nagyon szépen köszönöm ezt a megtisztelő figyelmet. Köszöntöm önt, az államtitkár urat és képviselőtársaimat. (Taps.)

Az az interpelláció, amit elmondok, valóban milliókat érintő interpelláció. Az Európai Unió jelentése alapján a lakosság többsége a levegőszennyezés után a zajt tekinti a legsúlyosabb környezeti ártalomnak. A Közlekedéstudományi Intézet felmérései is alátámasztják ezt a tényt. Ezért növelni kellene a vasúti tranzitforgalmat, a hordozókocsik számát, a terminálokat, ugyanis 1997-ben a tranzitforgalomnak csak 7 százalékát bonyolították le gördülő országúton, vasúton.

Ez a tény is igazolja, hogy a volt Szovjetunió országaihoz kapcsolódó tranzitforgalom igen fehér folt hazánkban, tulajdonképpen azért, mert elsősorban törökök és románok vették igénybe ezt a szolgáltatást. Ez pedig egyértelműen a 4-es számú főút jelentős forgalomnövekedését eredményezi. Így nemcsak lakóhelyem, Hajdúszoboszló, hanem Nyíregyháza, Debrecen, Törökszentmiklós, Abony, Vecsés, Budapest lakossága is jelentős zajszintben él. Nemcsak a lakosság helyzete igen nehéz, hanem a vasút is nehéz helyzetbe kerül, tudniillik a vasút gazdálkodásában a legnagyobb költség az állandó költség. Az állandó költséget viszont akkor lehetne kedvezően befolyásolni, ha a MÁV a kapacitáskihasználást növelné, mert a kapacitáskihasználás növekedése miatt a nyereség is növekedne. (Folyamatos zaj a teremben.)

Közismert hazai tőkeszegénységünk, azonban az Európai Unió ISPA-csatlakozás előtti pénzforrása a környezetvédelem és a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez biztosít fedezetet az állami kiadás 75 százalékáig. Ez 2000. január 1-jétől már rendelkezésre áll.

Ezért megkérdezem az államtitkár urat, hogy a környezetszennyezés, a "szennybemenetel" csökkentése érdekében miért nem fejleszti a tárca nagyobb mértékben a vasúti tranzitforgalmat.

Várom az államtitkár úr válaszát. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage