CSIZMÁR GÁBOR (MSZP): Elnök asszony, köszönöm a szót. Én két dologban szeretnék Sági képviselőtársamnak reagálni. Abban igaza van technikai értelemben, hogy a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdés g) pontjában történik egy kísérlet a tartós tankönyv definíciójára. De ha előttünk van, akkor el tudjuk olvasni: tartós tankönyv az a tankönyv, szöveggyűjtemény, atlasz, szótár s a többi, amely tartalma és kivitele alapján alkalmas arra, hogy a tanulók több tanévben alkalmazzák. Még talán érthető is ez a definíció, csak azt tessék megmondani, hogy ki dönti ezt el! Mert ugyanis ez például a törvényjavaslatban nincs benne. A kiadó dönti el? Az intézmény dönti el? A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban a minisztérium dönti el? Ki fogja azt eldönteni, hogy mi a tartós tankönyv? Lehet definiálni ilyen pro forma, hogy szerepel egy ilyen definíció a törvényjavaslatban, de sajnos alkalmazhatatlan a definíció, mert egyrészt olyan tág, hogy bármi belefér, másrészről meg nem mondja el, hogy ki az ügydöntő ebben a kérdésben.

Úgyhogy azt gondolom, hogy önnek formálisan igaza van, de tartalmilag Csige József képviselőtársamnak teljesen jogos volt az észrevétele. Arról már nem beszélek, hogy ma nem éri el a tankönyvek 10 százalékát a tartós tankönyv. Ehhez képest az intézményeket arra kötelezni, hogy 25 százalékot használjanak erre, enyhén szólva is nem felel meg a piac mai gyakorlatának.

A másik dolog, most már csak röviden, ez a bizonyos 30. ajánlási pont, ahol a tankönyvben elhelyezett reklámról van szó. Mi az egésznek a törlését javasoltuk. Persze vannak ilyen kompromisszumos javaslatok, hogy közéleti ne legyen, kulturális ne legyen, ez ne legyen, az ne legyen. De azért tessenek belegondolni, hogy az első hangzásra jónak, pozitívnak tűnő, környezetvédelemmel, egészséges életmóddal kapcsolatos reklámok mögött micsoda gazdasági érdekek húzódhatnak meg! Úgy gondolom, hogy nem kellene lehetővé tenni a korrupciót, nem kellene lehetővé tenni azt, hogy a minisztériumban kijárják magukat környezetvédelemmel, egészséges életmóddal kapcsolatos cégek azért, hogy az ő javukra dőljenek el ezek a reklámok.

Köszönöm szépen.

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage