VINCZE LÁSZLÓ (FKGP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Az Energia Hivatal beszámolójához csupán néhány gondolatot és kérdést próbálnék feltenni, hiszen magát a beszámolót mint olyat jónak tartom, jó alapnak ahhoz, hogy tovább lehessen vinni ezt a gondolatsort, tovább erősíteni.

A beszámolóból kiemelném azt, hogy a hivatal hatékony ügyintézésre és a fogyasztóvédelem kiemelt kezelésére törekszik. Ennél a pontnál egy picit el fogok időzni, hiszen az egy dolog, és jó dolog, ha az Energia Hivatal erősödik, és az ügyfélszolgálatát erősíti, például közgazdasági osztállyal és egyebekkel felvértezi. Hiszen ha belegondolunk, hogy a szolgáltatást igénybe vevők a lakosság részéről milyen helyzetekkel találkoznak a gyakorlatban; én általános helyzetnek látom, és a napokban kaptam visszajelzést, nevezetesen: az áramszolgáltató ügyfélszolgálati irodájának működésével kapcsolatosan mondanék néhány szót és gondolatot, melyre - mint jelenségre - a jövőt illetően nagyon oda kell figyelni az Energia Hivatalnak. Nevezetesen, Csongrád és kistérsége közel 30 ezres lélekszámú településéről és lakosságszámáról van szó. Az áramszolgáltató - valószínűsíthető módon, de remélem, hogy nem fog bekövetkezni - szeptemberben be fogja zárni az ügyfélszolgálati helyiségét.

 

(11.00)

 

Magyarán, arra a heti két ügyfélszolgálati napra sem lesz lehetőség, amikor 50-70 közti ügyfélforgalmat rögzítettek és regisztráltak az elmúlt időszakban. Ez egy nagy ügyfélforgalmi szám, és ha belegondolunk abba, hogy ügyes-bajos dolgaikkal kapcsolatosan a helybéli, vidéki lakosság nem mindig nyomhatja be az internetgombot, nem mindig tájékozódhat esetleg telefon által a megfelelő helyzetéről, számlázási és egyéb más dolgokról, akkor bizony a fogyasztók védelmében ezeknek az ügyfélszolgálati irodáknak valamilyen módon továbbra is működniük kell. A helyi áram- és gázszolgáltató ügyfélszolgálati lehetőségre gondolok.

Ha gazdaságossági számításokat is végzünk, egy dolog a szolgáltató gazdaságossági érdeke, és egy másik gazdaságossági érdek és nemzeti érdek, lakossági érdek, hogy ez az ügyfélkör a jövőt illetően ne Szentesre, majd a távolabbi jövőt illetően ne Szegedre zarándokoljon ügyeket intézni - ezáltal költve hatalmas pénzeket az utazásra -, én egy rövid számtant - nem matematikai számolást végeztem, csupán számtani számolást - végeztem, és olyan szám jött ki nekem, hogy évente 4-5 millió forintba is belekerülhetnek azok az utazgatások, amelyek ennek az irodának a megléte hiányából fakadnak. Ha telefonon bonyolítják le ezeket a lakossági panaszokat - nem mind lehet nyilván telefonon elintézni -, akkor is kijön egy milliós nagyságrendű összeg.

Amikor tehát a fogyasztóvédelemről beszélünk, tisztában vagyok vele és tudom, hogy az Energia Hivatalnak - igazából csak nagyjából tudom, pontosan nem - meg van kötve a keze a lehetőségeket illetően, de a lehetőségek határáig igenis el kell menni, tárgyalni kell, amennyiben van még tárgyalási pozíció, hiszen '97-ben, a privatizáció megtörténtekor, az energiaszektor privatizálásakor bizony nagyon sok pozíciót veszítettünk, és nyilván nem ennek a kormánynak róható fel ez a helyzet.

Viszont az már nekünk róható fel, vagy tőlünk kérhető számon, hogy ez a jogszabályi környezet, amely mostanság lehetőséget ad az Energia Hivatalnak, mennyire és mire elegendő. A beszámolóból kitűnik, hogy önök közel háromezer ügyet vizsgáltak ki. Én magam is szorgalmazója voltam néhány ügy odakerülésének, és azt kell mondanom, köszönettel vettem, vette a lakosság, hogy ezeknek az ügyeknek az alapos kivizsgálása valóban megtörtént, és bizony, a panaszok egy része jogos panasz volt. Tehát nem is volt eredménytelen ezeknek az ügyeknek az önökhöz való odavitele.

Pontosan ezt megelőzendő beszéltem egy kicsit terjedelmesebben és többet arról, hogy a szolgáltató központoknak mennyire ott van a helyük a kistérségekben. Nem azt gondolom, hogy minden kistelepülésen, de a kistérségi központokban továbbra is ott van a helye - legalább heti egy vagy két ügyfélszolgálati nappal tulajdonképpen bevédve a fogyasztóvédelmet.

Nagyon lényeges dolog, és tulajdonképpen az energiahálózat fejlesztése szempontjából lehet, hogy a szolgáltató jelentéktelen tételnek ítéli meg az úgynevezett tanyavillamosítás lehetőségét. Én tudom és meg vagyok róla győződve, hogy ennek direkt haszna a szolgáltató részéről talán nincs is. Viszont óriási nemzetgazdasági haszna van annak, hogy a mai világban a még tanyán, kisebb majorságokban gazdálkodást fölvállalók energiával való ellátása, a lakosság energiával való ellátása, annak a fejlesztése megtörténhessen.

Itt is utalnék az úgynevezett gazdátlan villanyvezetékek dolgára - főleg. Annak idején megörökölt az állam a téesztulajdonból - vagy azt sem tudjuk már, hogy kinek a tulajdonából - többszörös tulajdonláson keresztülmenő, most viszont senkinek nem kellő külterületi vezetékrendszert. Ez egy kicsit púp a hátukon az önkormányzatoknak is, és egy kicsit gátja is a továbbfejlődésnek.

Azt gondolom, hogy ha van fogyasztóvédelem - márpedig van, és úgy tűnik, hogy ennek csak erősödni kell, hogy milyen dolgokat kell nekünk törvényhozóknak emellé rendelni -, akkor ezt a problémát a mostani állapotban is a lehetőségek határain belül el kell vinni a mezsgye túlsó feléig, és tárgyalni, késztetni az ilyen helyzetek felvállalására az energiaszolgáltatót. Magyarán, ne kerüljenek ezek a dolgok elutasításra - nem volt rá gyakorlat -, viszont számomra az is elutasításnak minősül, ha az addigi, mondjuk, lakossági megállapodásokat csak úgy, néhány hónap elteltével annyira megfejelik és rálicitálnak a bekerülési költségre, ami a későbbiekben esetleg nem fölvállalható sem az önkormányzat, sem pedig főleg az áramot bevezetni készülő külterületi lakosok számára.

Még egyszer nagy tisztelettel kérném, kérném a lakosság nevében is - főleg a kistelepülések nevében -, hogy a fogyasztóvédelemnek azt a részét is kövessük végig közgazdaságilag, ami tulajdonképpen a lakosság, a nemzetgazdaság érdekét szolgálja. Lehet, hogy ez egy kicsit belesuszterolás az Energia Hivatal úgymond szabályzatába, de úgy gondolom, hogy a tárgyalások, az élet továbbvitele, ennek a témának a további képviselete szempontjából nagyon jó lenne, ha önök ezeket a jelzéseket úgymond vennék.

Ezzel együtt köszönöm az önök eddigi tevékenységét, és javaslom a beszámoló elfogadását. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage