BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Magam is azt az összefüggésrendszert fejtegetném tovább, amellyel Kovács képviselő úr az imént foglalkozott.

A 26. ajánlási pontban a jegybanktanácsra, amit mi nem szívesen neveznénk monetáris tanácsnak, teszünk olyan javaslatot, hogy a változtatás helyett maradjon a hatályos szabályozás. Mi is az alapkülönbség a hatályos szabályozás és a javasolt szabályozás között?

Az alapkülönbség az, hogy a hatályos szabályozás szerint a jegybanktanács tagjai részben belsők, főállású emberek, a jegybankelnök alárendeltjei, részben pedig külsők, nagy tekintélyű gazdaságpolitikai szakemberek, közgazdászok, olyanok, mint Erdős Tibor, Kádár Béla, Kornai János, akik a maguk akadémiai, tudományos és oktatói tevékenysége mellett időszakonként részt vesznek a jegybanktanács ülésein, áttanulmányozzák a kapott anyagokat, és nagyon értékes tapasztalatukat és szaktudásukat bocsátják a jegybank rendelkezésére. A hatályos szabályozás szerint ezzel szemben az önök által kezdeményezett monetáris tanácsnak valamennyi tagja a jegybank főállású alkalmazottja lenne, akiknek tehát a jegybank elnöke hivatali felettese.

 

 

(12.20)

 

 

A két megoldás között az a különbség, hogy a hatályos szabályozás a jegybank függetlenségét alapozza meg, a kormány által javasolt szabályozás pedig a jegybankelnök függetlenségét, ha független. A hatályos szabályozás a külső tagok független pozíciójával erősíti meg a jegybank függetlenségét, hiszen a hatályos szabályozás szerint amellett, hogy a jegybankelnök a maga hat évre szóló kinevezésével szert tesz egy bizonyos fajta függetlenségre, ezt nagymértékben megerősíti a külső jegybanktanácsi tagoknak az a pozíciója, hogy ők nem függenek semmilyen tekintetben sem a jegybankelnöktől, sem más politikai tényezőtől.

A vitában azt az ellenvetést hallottuk, ha jól emlékszem, Rogán képviselő úrtól, hogy node akkor ezek a külső tagok függenek más munkáltatótól, mint a jegybank.

Nos, én azt gondolom, hogy egy kérdés az, hogy valóban függenek-e, és mennyire függenek, mondjuk, egy hazai vagy külföldi egyetemtől vagy egy tudományos kutatóintézettől, vagy más hazai vagy külföldi magánmunkáltatótól, hogy ők ott mennyire függenek attól a munkáltatótól, vagy mennyire van egy olyan szakmai tekintélyük és évtizedes hátterük és hitelük, hogy ilyen függőség nem befolyásolja azt az álláspontot, amit ők a jegybanktanács ülésein képviselnek.

Ezzel szemben mit jelent az, ha a jegybanktanács tagjának nincs más háttere, mint az, hogy ő a jegybanktanács tagja, tehát a jegybank elnökének alárendeltje? Tisztelt Országgyűlés! Ez egy egészen más szituáció, ami azt is eredményezi, hogy másképp válogatódnak ki azok a személyek, akik ezt a posztot elvállalják.

Amikor legutóbb Orbán Viktor miniszterelnök úr jelöltjét ismertük meg a költségvetési bizottságban - aki egyébként kiváló közgazdász, évtizedes barátom, Oblath Gábor, a Kopint-Datorg elnöke, és egyhangúlag támogattuk a bizottságban azt, hogy ő a jegybanktanács tagja legyen -, akkor feltettük neki azt a kérdést, hogy na és ha főállás lesz ez, akkor vállalja-e. Akkor azt mondta, hogy ezt még nagyon meg kell gondolnia, hiszen ez azt jelentené, hogy a tudományos pályáját évekre feladja. Ugyanabba a vállalkozásba menne bele, amibe mi is belemegyünk, amikor képviselők leszünk, és a tudományos vagy egyéb tevékenységet feladjuk, azzal a különbséggel, hogy mi megtarthatjuk az oktatói vagy tudományos tevékenységünket emellett, ő pedig nagyon korlátozni kénytelen, csak melléktevékenységként folytathatná, hiszen ez főállás.

Tisztelt Országgyűlés! Ez egy nagyon nagy különbség. Azt gondoljuk, hogy a hatályos szabályozás összehasonlíthatatlanul jobban alapozza meg a jegybank függetlenségét, mint az, amit a kormány javasol. A kormány javaslata aláássa a jegybank függetlenségét. Nagyon sajnálom, hogy e mellett a megoldás mellett komoly érveket a kormánypárti képviselők sem a korábbi vitában, sem a bizottsági vitákban nem hoztak fel. Nyilvánvaló az, hogy ha a jegybank függetlensége egyetlenegy személy, a jegybankelnök hat évre szóló kinevezésére épül, és mindenki más az ő beosztottja, akkor ez a függetlenség nagyon ingataggá válik, ha minden egy személy szakmai és morális tartásán múlik. Ez egy nagyon bizonytalan függetlenség.

Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ soraiból.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage