LEZSÁK SÁNDOR, az MDF képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! A sajtóban eddig megjelent értékelések szerint az 1997. évi, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény módosítását célzó javaslat érdemben nem változtatna a korábbi törvényen, csupán az időközben bekövetkezett változásokat követné. Véleményünk szerint az azóta eltelt néhány esztendő nem indokolná azt a sok változtatási igényt, ami szerepel az előterjesztés 107 paragrafusában, azaz több történt, mint egy törvény egyszerű karbantartása, több történt, mint egy törvény élethez történő igazítása. Ez a többlet örvendetes, ezt a plusz családtámogatási hozadékot mindenképpen üdvözli a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja.

Tisztelt Ház! Apró változásnak tűnik, de az érintettek szemszögéből lényeges újdonság a gyermekjogi képviselő feladatainak meghatározása, képviseleti jogainak felsorolása. A korábbi törvény csupán a gyermekek alkotmányos jogainak védelméről rendelkezett, és ezt a védelmet az állampolgári jogok országgyűlési biztosa feladatává tette. A biztos feladata, hogy a gyermek alkotmányos jogait érintő, tudomására jutott visszaéléseket kivizsgálja, az orvosolásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezzen. Ez a feladat változatlanul fennmarad, de a tapasztalatok szerint a gyermekeket közvetlenebb védelem is megilletné. A Gyermeki Jogok Európai Egyezményében megfogalmazott kívánalmak, a törvényjavaslat szerint a gyermekjogi képviselő látná el a gyermeki jogok védelmét, illetve a gyermeki jogok képviseletét a nevelési felügyelettel kapcsolatos eljárásokban. A gyermekjogi képviselő egy olyan új feladatkört betöltő személy, aki eddig nem szerepelt az a hazai gyámügyi gyakorlatban.

Tisztelt Ház! Közismert, hogy a gyermekvédelmi rendszerben dolgozók gyakran kerülnek olyan helyzetbe, hogy deviáns, gyakran büntetett előéletű személyek fenyegetéseit, zaklatását kell elviselniük, hiszen éppen az a feladatuk, hogy csökkentsék az ilyen környezetben nevelkedő gyermekek veszélyeztetettségét. A jelenleg hatályos törvény is leszögezi, hogy a gyermekvédelmi rendszerben hivatalból eljáró személyek közfeladatot látnak el, de ennek a feladatnak a teljesítését nem védelmezi kellőképpen a törvény szigora révén. A jövőben a gyermekvédelmi rendszerben foglalkoztatott nevelők, gyermekfelügyelők, gondozók, helyettes szülők, nevelőszülők, családgondozók, utógondozók, bentlakásos gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmény vezetői hivatásuk teljesítése során hivatalból eljáró személyeknek - és mint ilyenek, a büntetőjogi védelem szempontjából közfeladatot ellátó személyeknek - minősülnek. Mindenképpen egyetértünk ezzel a változtatási szándékkal, és a mai áldatlan és hálátlan állapotok felszámolásának lehetőségét látjuk ebben.

Továbbá üdvözöljük azt az új elemet is a törvényben, mely szerint a gyermekvédelmi rendszerben a külön jogszabályban meghatározott munkakörben nem foglalkoztatható az a személy, aki ellen a gyermek sérelmére elkövetett szándékos bűncselekmény miatt eljárás folyik, vagy akit jogerős bírói ítélettel ilyen bűncselekmény miatt elítéltek. Nem foglalkoztatható továbbá az a személy sem, akinek szülői felügyeleti joga a gyermek átmeneti nevelésbe vétele miatt szünetel, vagy akinek szülői felügyeli jogát a bíróság jogerős ítéletével megszüntette. Ezeket a pályát védő, szigorító rendszabályokat már hosszú idő óta szorgalmazta a szakmai közvélemény, tehát nagyon időszerűvé vált a bevezetésük.

Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Elfogadjuk, megértjük, de nem fogadjuk örömmel a gyermektartási díj megelőlegezésének szigorítását. Jelenleg mindazokat megilleti ez a támogatás, akiknek a családjában az egy főre jutó jövedelem összege nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének háromszorosát. A jövőben ez a jövedelemhatár egyharmadnyival szűkül, azaz csak azok lesznek erre jogosultak, akiknek a családjában az egy főre jutó jövedelem összege nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét.

 

(11.10)

 

A törvényjavaslat indoklása az értelmezési bizonytalanság megszüntetésével, a behajthatatlanság egyértelműbb megítélésével indokolja a gyermektartási díj megelőlegezésének csak kissé változó szabályait, de ezt a lényeges mértékű szigorítást nem hozza szóba.

Tisztelt Ház! Indokoltnak tekintjük az otthonteremtési támogatás feltételeinek a bővülését az utóbbi években tapasztalt gyors lakásár-emelkedés miatt. A jövőben mindazok jogosulttá válnak ilyen támogatásra, akiknek készpénzben, biztosításban vagy más célból lekötött betétben, továbbá ingatlanvagyonban meglévő értéke a nagykorúvá váláskor nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének hatvanszorosát. Jelenleg ez a jogosultsági limit az öregségi nyugdíj legkisebb összegének az ötvenszerese.

Tisztelt Ház! Mélységesen egyetértünk az otthonteremtési támogatás révén vásárolt ingatlanok eladásának az időleges korlátozásával. Az elmúlt évtizedben rendkívül nagy állami erőfeszítés révén értük el azt, hogy a nagykorúságot elért állami gondozott fiatalok egy része az összegyűjtött családi pótlék, iskoláztatási támogatás, árvaellátás, kereseteik és adományok révén egy szerényebb lakást tudott vásárolni, nem kiszolgáltatott albérlőként, netán hajléktalanként kezdték el a felnőtt életüket, hanem lakástulajdonosként. Sajnos egyre több aggasztó jelzés érkezett arról, hogy ezeket a tapasztalatlan fiatalokat ingatlanaikból kiforgatják, kisemmizik. Ezeknek a szeretetre éhes, volt gondozott fiataloknak sokszor elég egy jól beszélő, váratlanul felbukkant rokon vagy néhány hónapos színlelt kedveskedés, és meggyőzik őket arról, hogy adják el lakásaikat, hogy majd úgymond máshol, együtt egy jobbat, nagyobbat vásároljanak. Ezek a jogügyletek megtörténnek, papíron minden szabályos, és gyakran a tényleges érték feléért, harmadáért történik a vásárlás. A kiforgatott fiatal hamar albérletben vagy a hajléktalanok között találja magát.

Hadd említsek Bács-Kiskun megyéből például két konkrét, megtörtént esetet. Egy fiatal 1998 szeptemberében vásárolta meg 800 ezer forintért a házát, és 2000 augusztusában vesztegette el 200 ezer forintért. Másik példa: az elmúlt év elején 750 ezer forintért vett egy ingatlan, augusztusban adta el a volt gondozott fiatal 300 ezer forintért. Látszólag szabályos, nagykorúak által kötött, megtámadhatatlan szerződések történtek - valójában aljas kisemmizések. Nem a fiatalok ellenében, hanem éppen az ő érdekükben korlátozza ezeknek az ingatlanoknak az eladhatóságát a jövőben a törvény.

Tisztelt Ház! A Magyar Demokrata Fórum véleménye szerint változás a múlthoz képest a törvényben, hogy a nevelőszülők, a hivatásos nevelőszülők és a speciális nevelőszülők által gondozott gyermekek már korábban is limitált számába a jövőben beleszámítana az ellátott fiatal felnőttek száma is. Nem vitatjuk ennek a változtatásnak a pedagógiai indokait, csupán arra hívjuk fel a figyelmet, hogy egy ilyen váratlan keretcsökkenés vagy keretcsökkentés sok esetben azzal járhat, hogy már évek óta ellátott gyermek vagy gyermekek gondozásáról kell lemondania a limithatár fölé csupán a törvény kiterjesztése miatt kerülő nevelőszülőnek. A törvénynek nem lehet célja a már meglévő nevelői és gondozotti kapcsolatok megszüntetése, s ezért ennek a problémának a megoldása érdekében mai nap benyújtunk egy módosító indítványt Csáky András képviselőtársammal közösen.

Tisztelt Ház! A Magyar Demokrata Fórum egyetért a gyermekjóléti központok jogkörének a kiterjesztésével és gyakorlati feladatkörének a bővítésével, különösen a gyermek veszélyeztetettségét megelőző, egyéni és csoportos speciális szolgáltatások, programok biztosításával. Üdvözöljük, hogy a jövőben ebben a kapcsolatügyeleti, ügyeleti szolgálati, utcai és lakótelepi, valamint kórházi szociális munkában a jövőben szerepet kapnának az egyházak is, azaz gyermekjóléti szolgálatot a jövőben egyházi fenntartó is működtethet. Ezzel összefüggésben hadd hívjam fel képviselőtársaim és az államtitkár asszony figyelmét a Magyar Máltai Szeretetszolgálat által pátyi székhellyel működtetett gyermekjóléti és családsegítő közhasznú társaságra. Megvallom őszintén, elfogult vagyok a Máltai Gondviselés Háza javára, és talán időm is és e műfaj kerete is engedi, hogy nagyon röviden szóljak egy közvetlen élményemről.

Pátyon a Gondviselés Háza előtt álltunk Rubovszky Lászlóval, az intézmény egyik vezetőjével, szervezőjével, és éppen arról beszélt, hogy íme, ebben az épületben lakik ötven gondozott, idős ember, a családi házakban pedig - öt családi ház - él tíz-tíz, tehát összesen ötven gyerek, öt család. Dél volt, hétköznap, az úton a távolban feltűnt egy 12 éves forma leányka, aki iskolából jön, elgondolkodva bandukol az úton, s mondja életsorsát Rubovszky László, amikor azt látom, hogy a leányka fölfedezi a távolban egy idős néni alakját; szalad oda, egymásba karolnak, és valami nagyon meghitt beszélgetésbe kezdenek. Csak nem a nagymama? Vagy rokon? - kérdezem. Nem - fogadott nagymama. Hiszen az idősek közül a családok, a gyermekek fogadnak nagyszülőt magukhoz. Tulajdonképpen egy olyan sajátos együttélés teremtődött meg Pátyon immár esztendők bizonyságával, hogy a nevelőszülők és a nevelt gyermekek, valamint szociális gondozott idősek alkotnak egy olyan közösséget, ami épp azért természetes, mert gyermekek, felnőttek és idősek együtt, egymást segítve élnek ebben a közösségben.

Valahol természetellenesnek tartom azt a kiszakítottságot, ahol egy intézményben csak nevelt gyermekek élnek a nevelőikkel, egy másikban pedig csak az idősek a gondozóikkal. Kényszerű ez az állapot. S ennek a kiszakítottságnak, ennek a gettó szellemű gondozásnak számos pedagógiai, lélektani hátránya van, amit Pátyon megelőzni kívánnak, s ilyen szellemben oktatják az itt tanuló, a szeretetszolgálat országos hálózatában dolgozni kívánó nevelőszülőket. A pátyi családsegítő központ több település önkormányzatával kötött szerződést már eddig is szociális feladatok átvállalása céljából. A pátyi otthonokban - csakúgy, mint az ország többi nevelőszülőjénél, például Zalaszentmihályon - az intézeti ellátási költségek töredékéért nevelik az állami gondozottakat. Ez az alacsonyabb költség is egy fontos indok a nevelőszülői hálózat további erősítése és kiterjesztése mellett. S hadd tegyem még hozzá, hogy például Zalaszentmihályon éppen az oda költöző család a saját öt és a fogadott, újabb öt gyerekkel együtt lehetővé tette, hogy az általános iskola felső tagozata megmaradjon, és a falu vezetése is természetesen kapcsolódott a Máltai Szeretetszolgálat ezen programjához.

És itt hadd mondjam Béki Gabriella képviselőtársamnak, akit nagyra becsülök hozzáértése miatt: meg kell hogy nézzem majd a jegyzőkönyvben, pontosan hogyan hangzott felszólalásában az a mondat, amely első hallásra nagyon sértett, mert én egy keresztény Európában, egy keresztény Magyarországon igenis elvárom egy törvénytől, hogy keresztény szellemiségű és akár megszövegezésében ilyen szempontból határozott legyen. De erről majd nyilván az általános vitában lesz szó.

Tisztelt Ház! Szólnom kell még épp az előbb említett, a nevelőszülői hálózat által megteremtett alacsonyabb költséglehetőségek okán a bölcsődék támogatásáról és létesítésük új lehetőségéről, elősegítéséről is.

 

(11.20)

 

A '90-es évek elején óriási támadásokat kellett elszenvednünk pusztán azért, mert az első szabadon választott kormányzat egy összeomlott gazdaságot örökölt, és nem tudta vállalni az állami költségvetés terhére a bölcsődék fenntartását. A rendelkezésre álló kevés pénzből négyszer-ötször annyi gyermek ellátását tudtuk megoldani a gyermekgondozási segély és a gyermekgondozási díj révén, mint amennyi bölcsődei férőhely támogatására lett volna elég ez az összeg. Nem a bölcsődékkel szembeni ellenszenv diktálta tehát azt, hogy önkormányzati döntés függvényévé tettük ezt az ellátási formát, hanem pusztán a szükséghelyzet kényszerített minket erre.

Döntésünk etikusságát az idő visszaigazolta, hiszen legvérmesebb kritikusaink a szocialista-szabad demokrata kormányzás idején semmit sem tettek a bölcsődei hálózat általuk korábban határozottan követelt bővítése érdekében. Mindemellett szétzilálták és megszüntették a gyermekek otthoni ellátását szolgáló gyermekgondozási segély és gyermekgondozási díj igénybevételi lehetőségét. A jelenlegi családbarát kormányzat megbízatásának elején helyreállította az előző kormány által megvont családi ellátásokat, és most ennek a törvénynek a keretében kiterjeszti a bölcsődei ellátás kötelezettségét és jövőbeni állami támogatását. Üdvözöljük ezt a lépést, hiszen ma már mások, jóval kedvezőbbek a gazdasági feltételek, mint voltak az elmúlt évtized elején.

Tisztelt Ház! Magam elsősorban pedagógusként értékeltem az előttünk fekvő törvénymódosító javaslatot. Számos olyan területe van ennek a törvényjavaslatnak, amiről MDF-es képviselőtársam, a témakör szakértője, Csáky András a jövő héten fog majd beszélni.

Végezetül összegezve: a Magyar Demokrata Fórum támogatja ezt a törvényjavaslatot, és módosító javaslatainkkal együtt elfogadásra javasolja a tisztelt Háznak.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok és a MIÉP padsoraiban.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage